صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۰۴ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 25
کد خبر: ۱۶۵۴۳۶

توطئه جدید آمریکا علیه دولت السودانی

مصطفی سند نماینده پارلمان عراق امروز یکشنبه خبر داد که آمریکا از طریق اهرم دلار در پی فشار بر محمد السودانی نخست وزیر این کشور است.

به گزارش راهبرد معاصر سند با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت، افزایش قیمت دلار در سال ۲۰۲۱، به خاطر دولت همپیمان آمریکا بود تا از انتقال دلار از عراق به کشورهای همسایه (ایران، ترکیه، لبنان و سوریه) جلوگیری شود و این کشورها مجازات شوند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت این روزهای دلار کاملا متفاوت است؛ زیرا علت اصلی، خودِ آمریکاست. هدف نیز این است که اساسا، دلار وارد عراق نشود و از این طریق به صورت بسیار ظریفی، عراق را مجازات کند و در مقابل، منتظر گفت‌وگو با این کشور در سال ۲۰۲۳ باشد.

این نماینده عراقی خاطر نشان کرد، هدف آمریکا این است که با این فشار بر سر پرونده‌هایی مانند رابطه بغداد-تهران، انرژی، آینده نیروهای آمریکایی [حاضر در عراق] و توافقات امنیتی با این کشور بتواند با دولت السودانی مذاکره کند.

سند در عین حال خبر داد که ذخایر ارزی در بانک مرکزی عراق و مقادیر ارز سپرده گذاری شده درفدرال رزرو آمریکا، از ۱۰۰ میلیارد دلار بیشتر است، ولی آمریکا ماهانه پنج بار بیشتر اجازه ورود ارز به عراق را نمی‌دهد.

وی در پایان گفت که پارلمان عراق باید از نقش منفی آمریکا در افزایش قیمت دلار در این کشور انتقاد کرده و نقش استعمارگری این کشور را برجسته کند.

در همین ارتباط، بانک مرکزی عراق به دنبال آن است تا ارزش دینار را در مقابل دلار بالا ببرد. این بانک طی روزهای گذشته طی بیانیه‌ای سیاست‌های خود در این باره را اعلام کرده است/فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: