صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۴۲ - ۱۳ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 03
کد خبر: ۱۶۶۷۶۶

ثبت بالاترین تورم سالانه در آلمان

بر اساس داده‌های اداره آمار فدرال آلمان، این کشور بالاترین تورم سالانه خود را در بیش از ۷۰ سال گذشته ثبت کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی به دلیل حمله روسیه به اوکراین و کمک‌های نظامی و مالی غرب به کی‌یف و همچنین تحریم‌های غرب علیه تجارت مسکو، تورم آلمان را در سال ۲۰۲۲ به ۷.۹ درصد رساند. آخرین بار تورم در سال ۱۹۵۱ به نزدیک این سطح رسیده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، داده‌های اولیه نشان می‌دهد که تورم در ماه نوامبر با رسیدن به ۱۰.۴ درصد رکورد زده و پس از آن در ماه دسامبر تا اندازه‌ای کاهش یافته و به ۸.۶ درصد رسیده است.

در همین حال نرخ بیکاری در بزرگترین اقتصاد اروپا در ماه دسامبر اندکی افزایش یافت و به ۲.۴۵ میلیون یا ۵.۴ درصد رسید. این نرخ حدود ۰.۱ درصد بیشتر از ماه نوامبر بود. با این حال برخی کارشناسان می‌گویند چنین افزایشی در پایان سال غیرعادی نیست، زیرا قرارداد‌های موقت منقضی می‌شوند.

افزایش نرخ تورم در آلمان ناشی از گران‌تر شدن مواد غذایی و انرژی به دلیل جنگ در اوکراین بوده است. قیمت انرژی در این کشور اگرچه در ماه دسامبر تا حدودی کاهش یافت، اما همچنان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴.۴ درصد افزایش یافته است. مقایسه قیمت‌های مواد غذایی با سال گذشته نیز افزایش ۲۰.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

آلمان تا پیش از شروع جنگ، ۵۵ درصد انرژی خود را از روسیه وارد می‌کرد. اعمال تحریم‌های گسترده بر روسیه و آسیب دیدن خط لوله نورد استریم، از جمله علل افزایش شدید قیمت انرژی در این کشور بود./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: