صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۴۶
  • دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Monday 08 May 2023
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۱۴ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 04
کد خبر: ۱۶۶۹۵۸

شکست چهارمین تلاش برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

چهارمین تلاش برای انتخاب کوین مک‌کارتی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ناکام ماند.

به گزارش راهبرد معاصر پایگاه هیل، نزدیک به کنگره آمریکا گزارش داد در این رأی‌گیری مک‌کارتی ۲۰۱ رأی به دست آورد که ۱۷ رأی کمتر از ۲۱۸ رأی لازم برای تصدی ریاست این مجلس بود.

ساعاتی قبل‌تر رسانه‌ها گزارش داده بودند مک‌کارتی در اولین روز کنگره جدید آمریکا، علی‌رغم سه دور رأی‌گیری در کسب ۲۱۸ رأی لازم شکست خورده بود. مجلس نمایندگان آمریکا تا زمانی که رئیس آن مشخص نشود نمی‌تواند هیچ کاری از جمله سوگند اعضای جدید را انجام دهد.

این اولین بار در طول یک سده است که انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به چند دور رای‌گیری نیاز پیدا کرده است. طولانی‌ترین رأی‌گیری در تاریخ آمریکا در سال ۱۸۵۵ بود که ۱۳۳ دور در طول دو ماه از دسامبر ۱۸۵۵ تا فوریه ۱۸۵۶ زمان برد.

مک‌کارتی با یک گروه مخالف در حزب جمهوری‌خواه روبروست که خواستار تغییرات در نحوه عملکرد مجلس نمایندگان هستند. گرچه او در برابر بسیاری از خواسته‌های آن‌ها تسلیم شده اما همچنان از رای لازم برخوردار نیست.

مک‌کارتی اصرار دارد که کناره‌گیری نمی‌کند و تا زمانی که بتواند حمایت لازم را به دست آورد، تلاش خواهد کرد.

دیروز نخستین روز کنگره جدید آمریکا بود که جمهوری‌خواهان توانستند در انتخابات میان‌دوره‌ای اکثریت مجلس نمایندگان آن را از کنترل دموکرات ها خارج کنند. اتفاقی که انتظار می‌رود در دو سال باقی مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کار جو بایدن برای پیش بردن برنامه‌ها و دستورکار قانونگذاری‌اش را سخت کند. در دو سال گذشته دموکرات‌ها کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در دست داشتند.

قانونگذاران دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌تر «حکیم جفریز» نماینده ایالت نیویورک را به عنوان رهبر اعضای این حزب در مجلس نمایندگان انتخاب کردند. جفریز ۵۲ ساله، نخستین سیاه‌پوست آمریکایی است که عهده دار این سمت می‌شود. او در این سمت جایگزین نانسی پلوسی شده است./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: