صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۳۴ - ۱۹ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 09
کد خبر: ۱۶۷۶۰۸

واکنش کنعانی به تحولات اخیر در برزیل

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (دوشنبه) ۱۹ دی ماه در واکنش به تحولات اخیر در برزیل، نسبت به اقدامات خشونت آمیز، اغتشاش، تخریب اموال عمومی و تعرض به نهادهای دموکراتیک و حاکمیتی برزیل ابراز نگرانی کرد.

به گزارش راهبرد معاصر برزیل حدود یک ماه است صحنه درگیر‌ی‌ها در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری است و هزاران نفر از طرفداران «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور سابق روز یکشنبه ضمن شکستن حفاظ‌های امنیتی اطراف کاخ «پلانالتو» وارد محوطه و ساختمان کنگره ملی برزیل شدند و برای ساعتی این ساختمان را اشغال کردند.

در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران بر لزوم حفظ ثبات، امنیت و احترام بِه حاکمیت قانون در برزیل در سایه دولت برآمده از رای و اراده مردم تأکید دارد.

به گزارش فارس، تحولات اخیر در برزیل واکنش‌هایی را به همراه داشته است. در همین خصوص کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن تلاش برای تضعیف دموکراسی در برزیل را محکوم و جو بایدن اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا نیز حمله به ساختمان ریاست جمهوری و کنگره ملی برزیل را به شدت محکوم کرد‌.

فرانسه نیز ضمن حمایت از اولا داسیلوا اعلام کرد که به خواسته مردم برزیل در انتخابات و نهادهای دموکراتیک باید احترام گذاشته شود.

نخست وزیر اسپانیا نیز ضمن حمایت از لولا داسیلوا حمله به ساختمان کنگره برزیل را محکوم کرد و گفت‌: خوستار بازگشت فوری شرایط به زندگی عادی هستیم.

گفتنی است، اخیرا مراسم تحلیف لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل برگزار شد. رئیس جمهوری برزیل در واکنش به حمله هواداران یائیر بولسانورو رئیس جمهور سابق این کشور به ساختمان کنگره ملی این کشور این اقدامات را وحشیانه خواند و گفت که عوامل آن به شدت مجازات خواهند شد.

از سوی دیگر، رئیس جمهور سابق برزیل در واکنش به حمله حامیانش به ساختمان‌های دولتی این کشور، تظاهرات مسالمت آمیز را بخشی از دموکراسی خواند و حمله به مراکز عمومی را رد کرد.

گفتنی است ژائیر بولسونارو در رد پیروزی «لولا داسیلوا» به دادگاه شکایت کرده و گفته بود آرای برخی دستگاه‌های شمارش آرا باید «بی‌اعتبار» شود. خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد که این ادعا بعید است به جایی برسد چون پیروزی لولا توسط دادگاه عالی انتخابات تأیید شده و سیاستمداران برجسته برزیلی و متحدان بین‌المللی هم بر این پیروزی اذعان کرده‌اند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: