صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۳ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 13
کد خبر: ۱۶۷۸۵۶
یادداشت حسنی محلی، کارشناس امور ترکیه‌؛

ارزیابی سیاست‌های اردوغان؛ از ادعای تولید ملی در خودروسازی تا هاب گازی منطقه

مخالفان ترکیه رئیس‌جمهور کشورشان را به دروغگویی متهم می‌کنند که در اظهاراتی در کارخانه خودروسازی مدعی شد یکی از خودروهای ساخته شده 100 درصد تولید ملی است؛ درحالی‌که طراحی آن ایتالیایی، موتورش آلمانی، قطعات مکانیکی اش انگلیسی و باتری اش چینی است. آن‌ها می‌گویند اردوغان درباره تبدیل شدن ترکیه به هاب گازی نیز چنین دروغ‌هایی می‌گوید.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ درحالی‌که از میدان گازی جدید در ترکیه همچنان بیش از یک متر مکعب گاز استخراج نشده بود، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور گفت، ارزش آن بالغ بر 1 تریلیون دلار است؛ اظهارنظری که شرکت ملی نفت ترکیه را مجبور به تصحیح این رقم کرد، زیرا تنها ذخایر بالقوه گازی این میدان در هر مترمکعب 1 تریلیون دلار است که نشان می‌دهد ارزشی که اردوغان درباره آن صحبت کرد، صحیح نیست. 

 

این‌گونه اظهارنظرهای اردوغان تنها خوشایند حامیان و پیروانش است که به غیر آن اهمیت نمی دهند و فقط سخنان رئیس جمهور خود را باور دارند؛ بر همین مبناست که در همه زمینه‌ها حتی در سطح ملی وزرا و رسانه های وابسته مجبورند از اردوغان و کارهایش برای جهان تعریف کنند. این همان چیزی است که سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه دائماً درباره آن صحبت می کند، همان‌گونه که چند روز پیش گفته بود: اردوغان تروریسم و ​​تروریست ها را در ترکیه از بین برد و به زودی آن را در منطقه و جهان به طور کلی از بین خواهد برد.

 

ادعاهای اردوغان در حالی است که کارشناسان اقتصادی آن را تکذیب کردند و گفتند، صحبت از اکتشافات لزوماً به معنای قابل استحصال بودن گاز نیست


این همان وزیری است که پیش‌تر مدعی شده بود حفظ امنیت دمشق، بغداد، تهران، یمن، لیبی و بالکان برعهده ترکیه و رئیس‌جمهور آن اردوغان است. وی ابراز امیدواری کرد کشورش به زودی با سیاست‌های داخلی و خارجی اردوغان به قدرتمندترین کشور جهان تبدیل شود.


مخالفان ترک که اظهارات سویلو و اردوغان را به سخره می گیرند می‌گویند، اگر حزب جمهوری خواه خلق در انتخابات آینده قدرت را در دست بگیرد، تونل ها، پل ها، چاه های گاز و نفت و کارخانه ها را ویران خواهد کرد. آن‌ها اردوغان را به دروغگویی متهم می کنند و می‌گویند: اگر او در صحبت‌هایش در زمینه کشف میدان گازی صادق است، چرا از پول شاهان، شاهزادگان و شیوخ خلیج فارس که برای وام دادن میلیارد دلاری به ترکیه مسابقه می‌دهند، استفاده می‌کند؟


ادعاهای اردوغان در حالی است که کارشناسان اقتصادی آن را تکذیب کردند و گفتند، صحبت از اکتشافات لزوماً به معنای قابل استحصال بودن گاز با توجه بسیاری از معیارها و اقدامات فنی، اقتصادی و مالی نیست؛ به ویژه اینکه کشورهای حاشیه دریای سیاه چنین چیزی کشف نکرده اند یا در حال استحصال مقدار معقول گاز از این منطقه هستند.


با وجود این، گزارش‌ها و تحلیل‌های کارشناسان بر روحیه هواداران و حامیان اردوغان تأثیر نمی‌گذارد و حتی توجهی به این موضوع ندارند چگونه باید بحران‌های خطرناک مالی و اقتصادی که این کشور را به مرز ورشکستگی رسانده است، پشت‌ سر بگذارند و گویی بحران‌ بدهی های داخلی و خارجی برایشان اهمیتی ندارد‌‌؛ بدهی هایی که مبلغ آن از 1 تریلیون دلار گذشت و نرخ تورم به 200 درصد رسید. این را باید به نرخ بیکاری که به بیش از 17 درصد افزایش یافته است، افزود.

 

به دلیل همین سفسطه هاست که همچنان حدود 30 درصد از رأی دهندگان ترکیه می گویند بار دیگر به اردوغان رأی می دهند


اردوغان به لطف 95 درصد رسانه هایی که در کنترل خود دارد و به لطف اظهارات مبالغه‌آمیز مذهبی و ملی گرایانه با رویکرد خاطرات تاریخی موفق شده است ذهن مردم ترکیه را از همه این مشکلات منحرف کند. او دائم از عظمت امپراتوری عثمانی و اردوغانی می‌گوید که وارث آن است و می‌تواند جهان توطئه گر را در برابر ملت ترکیه به چالش بکشد. او دنیای غرب را مسبب مشکلات ترکیه ازجمله گرانی و دیگر مشکلات معرفی می‌کند. 


به دلیل همین سفسطه هاست که همچنان حدود 30 درصد از رأی دهندگان ترکیه می گویند بار دیگر به اردوغان رأی می دهند، زیرا می‌پندارند که او در داخل و خارج کشور با دشمنان ملت و دولت ترکیه و به نام ناسیونالیسم ترکی می جنگد. به همین دلیل است او موزه تاریخی ایاصوفیه استانبول را به مسجدی تبدیل کرد و با این کارش تمام جهان را به چالش کشید. 


مخالفان ترکیه همچنین رئیس‌جمهور کشورشان را به دروغگویی متهم می‌کنند که در اظهاراتی در کارخانه خودروسازی مدعی شد یکی از خودروهای ساخته شده 100 درصد تولید ملی است؛ درحالی‌که طراحی آن ایتالیایی، موتورش آلمانی، قطعات مکانیکی اش انگلیسی و باتری اش چینی است. آن‌ها می‌گویند اردوغان درباره تبدیل شدن ترکیه به هاب گازی نیز چنین دروغ‌هایی می‌گوید. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: