راه‌گذر شمال-جنوب، مسیر راهبردی شرق جهان-راهبرد معاصر
آخرین جزئیات از افزایش حقوق بازنشستگان در 1403 مقایسه حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان کمک ناخواسته کاپیتان استقلال به پرسپولیس ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟ جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی کراچی مقصد بعدی رئیس جمهور در پاکستان دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره! واریز ۳۰ میلیون تومانی برای این بازنشستگان آیت الله رئیسی: هدفم از سفر به لاهور تقویت روابط فرهنگی دو کشور است کاهش ۱۷۰هزارمیلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس آخرین قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ وضعیت بورس امروز 4 اردیبهشت 1403 شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌یابد؟ محکومیت جدید برای سپاهان و تراکتور توسط کمیته انضباطی مورد جالب ستاره پرسپولیسی/ اوسمار مخالف جدایی بود! پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال/ ستاره‌ آبی‌ها برگشت سخنگوی دولت: از هر روشی برای تسهیل واردات خودرو استفاده می‌کنیم+ جزئیات رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲ بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد قالیباف: قانون مالیات بر سوداگری از قوانین افتخارآمیز مجلس یازدهم است بانکی‌پور: همه دستگاه‌ها باید به پلیس در اجرای قانون حجاب کمک کنند سرلشکر باقری: نیروهای مسلح همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیق بررسی می‌کند بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس سرمربی پرسپولیس به دنبال این ۴ ستاره خریدار جدید پرسپولیس دست به جیب شد! وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازی متن کامل سروده رهبر انقلاب که در آستانه وعده صادق قرائت شد قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ افزایش قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۴ ادریبهشت ۱۴۰۳ دستور کار مجلس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آیت الله رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد رئیس جمهور اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد ماجرای بازوبند کاپیتانی استقلال پس از محرومیت حسین حسینی بیانیه شماره یک مالک جدید استقلال امضای ۸ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
یادداشت اختصاصی فرشاد عادل، مدیر دپارتمان مطالعات کریدورها در اندیشکده مطالعات معاصر؛

راه‌گذر شمال-جنوب، مسیر راهبردی شرق جهان

طبق ارزیابی‌های کارشناسان، با تکمیل راه‌گذر شمال به جنوب سالیانه 8 میلیارد دلار درآمد نصیب کشورمان خواهد شد. علاوه بر این، تکمیل راه‌گذر مزیت ژئوپلیتیک و افزایش قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران را به همراه خواهد داشت و از مسیر کشورمان بخش مهمی از جریان ترانزیت جهان عبور خواهد کرد.
فرشاد عادل؛ مدیر دپارتمان مطالعات کریدورها در اندیشکده مطالعات معاصر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۹ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 09
کد خبر: ۱۶۷۳۳۰

راه‌گذر شمال-جنوب، مسیر راهبردی شرق جهان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ طرح راه‌گذر شمال به جنوب در سال 1379 میان سه کشور هند، ایران و روسیه منعقد و طرح اولیه آن امضا شد. طبق بخشی از این طرح، قرار است از بنادر غربی هند محموله باری به بندر چابهار ایران ارسال شود و با راه آهن چابهار-زاهدان به راه آهن سراسری متصل شود و از مسیر بندر کاسپین و امیرآباد محموله به روسیه ارسال شود. همچنین از مسیر راه آهن  رشت-آستارا نیز این امکان فراهم است که کالا به غرب روسیه فرستاده شود که درآمد میلیاردی به صورت سالیانه برای کشور به همراه خواهد داشت.


با وجود این، دولت های گذشته با توجهی از ظرفیت راه‌گذر شمال به جنوب غفلت کردند که با روی کارآمدن دولت سیزدهم، از وزارت راه و شهرسازی انتظار می رود به این ظرفیت مغفول مانده نگاه ویژه ای داشته باشد.

 
در زمینه کسب درآمد از راه‌گذر شمال به جنوب باید چند نکته را در نظر گرفت؛ نخست، اینکه چه زیرساخت هایی برای تکمیل راه‌گذر تدارک دیده شود. با زیرساخت های موجود برای حمل و نقل ترکیبی و طبق ارزیابی های انجام شده، می توان تا 8 میلیارد دلار سالانه از راه‌گذر شمال به جنوب درآمد کسب کرد. دوم، اینکه کسب درآمد فقط یک ویژگی این راه‌گذر است.

می توان راه گذر شرق خزر را با استفاده از ریل فعال و بندرعباس و چابهار را از مسیر طبس به شاهرود متصل کرد و از آنجا اگر امکان داشت، توان مهندسی داخلی یا خارجی را به کار گرفت، از کوه های البرز عبور کرد و به صورت مستقیم ریل را به مرز خود در اینچه برون رساند


امتیاز بزرگی که می توان از این پروژه به دست آورد، برتری ژئوپولیتیک و افزایش قدرت و نفوذ منطقه ای ایران است. با راه اندازی راه‌گذر و ترانزیت از این مسیر، ایران به کشوری تبدیل خواهد شد که بخش مهمی از جریان ترانزیت جهان را از خود عبور خواهد داد. حفظ و تضمین امنیت تجارت جهانی منفعتی بسیار مهم تر از منفعت مالی راه‌گذر است. در هر حال، زمانی که بتوان قلب تجارت اوراسیا را در دست داشت، خواه ناخواه تولید ثروت شکل خواهد گرفت.

 


برای کریدور شمال به جنوب می توان چند مسیر را طرح ریزی کرد؛ اتصال به یکسری از مسیرها امکان پذیر است و در مسیرهایی امکان پذیر نیست. در چابهار ظرفیت بندری محدود و متأسفانه ریل گذاری برای اتصال انجام نشده است تا خطوط ریلی ایران به تنها بندر اقیانوسی کشور متصل شود.


مسئولان باید در وهله نخست فکری برای اتصال خطوط ریلی این بندر کنند. یکی از مسیرهای دیگر چابهار تا بنادر شمالی کشور نظیر بندر انزلی یا مسیر جاده ای است که با حمل و نقل ترکیبی تا آستارا می رود. مسیر دیگر می تواند از بندرعباس تا بنادر شمالی نظیر کاسپین (در شهر رشت) و امیرآباد باشد.

 
همچنین برای این مسیر می توان راه‌گذر دیگری را مانند راه گذر خلیج فارس به دریای سیاه به کار گرفت که بنادر جنوبی را از مسیر ارمنستان و گرجستان به دریای سیاه متصل کند. این مهم باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد تا مسیرهای داخلی برای اتصال راه گذر توسعه یابد.


می توان راه گذر شرق خزر را با استفاده از ریل فعال و بندرعباس و چابهار را از مسیر طبس به شاهرود متصل کرد و از آنجا اگر امکان داشت، توان مهندسی داخلی یا خارجی را به کار گرفت، از کوه های البرز عبور کرد و به صورت مستقیم ریل را به مرز خود در اینچه برون رساند که مسیر تازه ای خواهد بود.


بنادر شمالی نظیر امیرآباد نیاز به ایجاد خط ریلی جدید و تازه نفسی برای افزایش حجم ترانزیت دارند. این مسیر بنادر جنوبی را به آسیای میانه متصل می کند و اتفاق بزرگی را برای کشور رقم می زند، زیرا شاهرگ تنفسی کشورهای آسیای میانه برای دسترسی به دریاهای آزاد از ایران عبور خواهد کرد.


کشورهای آسیای میانه محصور در خشکی و بنادر ایران نزدیکترین بنادری هستند که می توانند این کشورها را به دریاهای آزاد متصل کنند. راه گذر شرق خزر می تواند چند ظرفیت را فعال کند؛ می توان ظرفیت چین را در این مسیر فعال کرد، می توان ظرفیت کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه را به کار گرفت و می توان برای رساندن کالا به روسیه از مسیر ریلی که از ترکمنستان به قزاقستان و از آنجا به روسیه متصل است، استفاده کرد.

 

راه‌گذر شمال-جنوب، مسیر راهبردی شرق جهان


بررسی و فعال سازی ظرفیت های کریدوری ایران موضوعی است که باید در قالب «سیاست پژوهی راه» بررسی شود. سپس باید راهبردهایی را برای فعال سازی ظرفیت های سرزمینی تدوین کرد که این مهم با کلیدواژه «سیاست گذاری راه» باید در دستور کار قرار گیرد و درنهایت این راهبردها در عمل باید به عنوان «سیاست ورزی راه محور» در داخل و خارج از کشور پیگیری کرد.


سیاست ورزی راه محور می تواند به عنوان مکمل راهبرد «نگاه به شرق» و سیاست همسایگی به کار گرفته شود و به این منظور نیاز است مدیران کشور توجه بیشتری به موضوع راه و راه گذر داشته باشند. در جهان امروز هر آنچه باعث ایجاد پیوندهای سرزمینی شود راه به شمار می رود و باید توجه ویژه ای به توسعه خطوط ریلی، جاده ای، تأسیسات بندری، خطوط انتقال انرژی و دیجیتال داشت. تمام این موارد را می توان در دسته بندی راه گذر قرار داد و برای هریک به راهبرد منحصر به فردی نیاز داریم.


امروز در منطقه شاهد ابتکارات بسیاری هستیم؛ همه کشورها از عربستان و پاکستان گرفته تا ترکیه در زمینه کریدوری در حال فعالیت ویژه ای هستند و شاهد رقابت کریدوری در منطقه ایم. با اوج گیری قدرت های اقتصادی شرقی نظیر چین و هند، تغییر پارادایمی در جهان در زمینه تجارت رخ داده و این تغییر با اوج گیری و رونق دوباره راه های زمینی همراه است.


باید توان راه گذرها را برای ایجاد قدرت و ثروت در کشور به رسمیت شناخت. رقابت کریدوری در منطقه که از سوی کشورهای مختلف در جریان است، فرصت بزرگی را میسر می کند که برای کشورهای منطقه وجود دارد و ایران باید این فرصت را که ابدی نیست، مغتنم بشمارد. این در حالی است که تلاش های بسیاری وجود دارد تا نقش تاریخی و جغرافیایی ایران در اتصال میان شرق و غرب و شمال و جنوب خنثی شود.


الگوها دائم در حال تغییر هستند و با جهانی تازه مواجه ایم. در جهان راه گذرها کشورهای مختلف آفرو اوراسیا (آفریقا، اروپا و آسیا) از مسیرهای زمینی به هم متصل می شوند و اگر از فرصت پیش آمده استفاده نشود، احتمالاً پس از چند سال ایران به کشوری تبدیل می شود که با وجود قرار گرفتن در قلب اتصال شرق و غرب جهان، هیچ نقشی در جریان ترانزیت کالا و انرژی نخواهد داشت. ایران 15 همسایه دارد و از بازار 600 میلیونی در پیرامون خود برخوردار است که فرصت بزرگی را در اختیار قرار می دهد.


موقعیت جغرافیایی ایران حتی در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان ظرفیتی مغفول و دست نخورده مورد تأکید قرار گرفته است و باید از این ظرفیت به عنوان اهرمی که می توان با آن تولید ثروت و قدرت کرد، بهره برد و باید راه های تجاری خود را متنوع کنیم. در زمینه راه گذر شمال به جنوب در محور رشت-آستارا یکی از دلایل اینکه این پروژه پیش نمی رود، سنگ اندازی طرف آذربایجانی است، در حالی که اگر امکان داشت مسیرهای متنوع تری را ایجاد کنیم، طرف آذربایجانی زیر فشار قرار می گرفت تا سنگ انداری نکند.


برای راه گذر شمال به جنوب و تکمیل آن باید شبکه ای از راه ها شکل داد که با حمل و نقل ترکیبی بتوان کشورهای شمال اروپا را به جنوب شرق آسیا متصل کرد. یکی از مسیرهای مهمی که می توان به غیر از رشت – آستارا برای این راه گذر درنظر گرفت، مسیر دریایی از بندر کاسپین به بنادر حاشیه دریای خزر است که متأسفانه برای این کار ناوگان کشتیرانی مناسبی در اختیار نداریم تا بتواند ایران را به قدرت تجاری در دریای خزر تبدیل کند.


23 سال از شکل گیری راه گذر شمال به جنوب می گذرد و به دلیل اهمال دولت های گذشته، بعد از جنگ اوکراین اهمیت این راه گذر برای ما مشخص شده است. هر خط ریلی که در ایران ساخته می شود، باید به مرز برسد یا به بنادر ختم شود. ریلی که به بن بست برسد، فایده ای برای کشور ندارد. نمونه آن را در گسترش خطوط ریلی به کرمانشاه و همدان شاهدیم، در حالی که اولویت کشور تکمیل این راه گذر هست.

برای راه گذر شمال به جنوب و تکمیل آن باید شبکه ای از راه ها شکل داد که با حمل و نقل ترکیبی بتوان کشورهای شمال اروپا را به جنوب شرق آسیا متصل کرد


ایران حلقه اتصال بسیار مهمی است که نقاط مختلف جهان را به همدیگر متصل می کرد. این نقش تاریخی باید بازیابی شود، مشابه اتفاقی که در چین شکل گرفت و چینی هایی که امروز با ابتکار «یک کمربند یک راه» قدرت، نفوذ و ثروتشان را در جهان افزایش می دهند به درک نقش تاریخی خود رسیده اند و ابتکار امروزشان ترجمانی از نقش آفرینی گذشته است. این مهم با سیاست پژوهی راه میسر خواهد شد و این امکان را خواهد داد میراث تاریخی و تمدنی ایران در حوزه تجارت زمین محور به زبان امروز که زبان اقتصاد است، ترجمه و ابتکار منحصر به فرد ایران در زمینه کریدورها به جهان عرضه شود.


سه موضوع را باید به طور جدی در نظر گرفت؛

  1. سیاست پژوهی راه: الگوها، روندها و مطالعاتی که در این حوزه نیاز است، انجام داد.
  2. سیاستگذاری راه: راهبردهایی را برای به فعل رساندن تئوری هایی که داریم تدوین کنیم.
  3. سیاست ورزی راه محور: باید این موضوع را به رسمیت شناخت که راه ها و راه گذرها تولید ثروت و قدرت می کنند و اقدامات عملی برای بالفعل کردن ظرفیت ها به کار گرفت.

 

مهمترین دلیلی که در سالیان اخیر باعث شده است در توسعه این مسیرها بی توجه باشیم،  این بود که کلان راهبرد ملی در این حوزه مشخص نبود و ابتکاری به جهان عرضه نشد، در حالی که باید سال ها پیش این کار انجام می شد. چهار الی پنج سال بیشتر فرصت نداریم که ابتکار خودمان را به جهان عرضه کنیم. باید موانع ترانزیتی را از بین برد و ایران را به کشوری جذاب برای تجاری تبدیل کرد که می خواهند از مسیر کشورمان استفاده کنند.

 
اگر بتوان این ظرفیت را فعال کرد، به کشوری تحریم ناپذیر تبدیل خواهیم شد. ما بر تنگه هرمز احاطه داریم و آنجا مسیری برای عبور انرژی جهان است و می توان الگوی آن را در کشور پیاده کرد و تمام سرزمینمان اهمیت تنگه هرمز پیدا کند. اگر کشوری باشیم که امنیت تجارت جهانی را تضمین می کند و عبور و مرور بار و انرژی از این کشور انجام می شود، به سادگی نمی توانیم زیر فشار قرار بگیریم.


این مزیت قدرت مضاعفی به ایران برای نقش آفرینی بین المللی و منطقه ای می دهد. برای تحقق این هدف نیاز است تا سیاست هایی را در حوزه های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری پیش گرفت که جاذبه ایران را برای ترانزیت کالا و انرژی بالا ببرد. این موضوع جز با تأکید بر سیاست ورزی راه محور در داخل و خارج از کشور میسر نیست و این موضوع باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده