صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۴۴ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 28
کد خبر: ۱۷۰۶۲۵

واشنگتن: روابط با عربستان را بازنگری می‌کنیم

 سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در نشستی خبری گفت: بازنگری آمریکا در روابط خود با عربستان به معنای قطع روابط نیست. بررسی این روابط به منظور حصول اطمینان از منافع ماست.

به گزارش راهبرد معاصر  «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرد تصمیم قانونگذاران آمریکایی مبنی بر خروج نیرو‌های این کشور از عربستان با هدف قطع روابط واشنگتن و ریاض نیست.

این امر پس از آن صورت گرفت که گروهی از قانونگذاران آمریکایی در پاسخ به تصمیم کاهش تولید نفت از سوی عربستان و امارات، تصمیم به ارائه لایحه‌ای گرفتند که توسط آن، نیرو‌های آمریکایی از این دو کشور خارج شوند.

کربی در اوایل ژانویه جاری گفته بود که عربستان شریک استراتژیک آمریکا است و بر تمایل کشورش در تداوم این روابط به گونه‌ای که در خدمت منافع مردم آمریکا و امنیت ملی آن‌ها باشد، تاکید کرد.

کاخ سفید اخیراً قدردانی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، از مقامات عربستان را تکرار و تأکید کرده که این کشور نزدیک به ۸ دهه شریک استراتژیک آمیکا بوده است. ریاض نیز قبلا ادعا کرده بود که عربستان و آمریکا توانایی غلبه بر تنش‌های اخیر میان خود در بحران کاهش تولید نفت را دارند.

گفتنی است کشور‌های عضو توافق «اوپک پلاس» در نشست پنجم اکتبر در وین توافق کردند که از نوامبر ۲۰۲۲ تولید نفت را دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند. از دیدگاه دولت آمریکا، تصمیم «اوپک پلاس» نشان داد که عربستان در تلاش است تا سیاست خود در زمینه انرژی را با روسیه همسو کند. در همین راستا، بایدن از بازنگری روابط واشنگتن و ریاض خبر داد.

مقامات ریاض نیز قاطعانه با نظر واشنگتن مخالف بودند و «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که تصمیم اوپک پلاس بعد سیاسی ندارد و ماهیت آن صرفا اقتصادی است./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: