صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 08
کد خبر: ۱۷۱۹۳۵
عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

نجات از تورم با پیروزی انقلاب اسلامی

عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه ایران با وجود شدیدترین تحریم‌ها در شاخص‌های فقر، دریافت کالری و سبد مصرفی خانوار رتبه خوبی دارد، گفت: تورم زمانی در اقتصاد ایران شکل گرفت که شاه درآمدهای حاصل از نفت را وارد بودجه کشور کرد، درحالی‌که آن زمان بسیاری از تحلیلگران، کارشناسان اقتصادی و مسئولان وقت با نظر شاه مخالف بودند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دشمنان نظام و انقلاب اسلامی در خواب هم نمی دیدند انقلاب مردمی ایران با وجود تحریم ها و فشارهای شدید بتواند حتی به کوچک‌ترین پیشرفتها دست یابد، چه برسد به دستیابی به فناوری های نوین و پیشرفت های هسته ای، نانو، ساخت دارو  و واکسنی که تنها در اختیار کشورهای پیشرفته غربی و اروپایی قرار دارد.

 
با وجود این، دشمن برای ایجاد اخلال در مسیر پیشرفت انقلاب و خدشه وارد کردن به اعتماد ملی دست به سیاه نمایی و کوچک شمردن پیشرفت ها زد تا در باور برخی کوته بینان «ما می توانیم» و «ما توانستیم» به نمی توانیم، نمی‌شود و دروغ است، ختم شود. 

با وجود درآمدهای بسیار بالای نفتی در دوره پهلوی دوم، ضریب جینی بالای 50 بود؛ یعنی ایران در زمان شاه جزو کشورهای بسیار نابرابر به لحاظ درآمدی و وجود فاصله طبقاتی میان غنی و فقیر بود


عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره دستاوردهای اقتصادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تفاوت های محسوس رشد اقتصادی نسبت به دوران شاهنشاهی به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از ایراداتی که به نظام اقتصادی کشور گرفته می شود، وجود تورم است، در حالی که متأسفانه سنگ بنای تورم کشور در دهه 50 گذاشته شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تلاش ها برای حل آن همچنان ادامه دارد.


وی افزود: دولت های گذشته به دلیل اتخاذ نکردن سیاست های درست همان راهی را در پیش گرفتند که تورم زا بود. تورم زمانی در اقتصاد ایران شکل گرفت که شاه درآمدهای حاصل از نفت را وارد بودجه کشور کرد، در حالی که آن زمان بسیاری از تحلیلگران، کارشناسان اقتصادی و مسئولان وقت با نظر شاه مخالف بودند، اما شاه اصرار داشت کارشناسان متوجه شرایط نیستند و سیاست نظام شاهنشاهی بهترین راه برای اداره اقتصاد و کشور است.


تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه وارد کردن درآمد نفتی به بودجه کشور به ایجاد تورم ساختاری در اقتصاد ایران منجر شد، عنوان کرد: با معادل سازی نرخ نفت به دلار بر حسب میزان تورم در نرخ دلار می توان گفت، در دوران شاه هر بشکه نفت نزدیک به 350 دلار برای شاه درآمد داشت، در حالی که جمعیت کشور 30 میلیون بود، اما مردم ایران در فقر بودند، زیرا به دلیل توزیع نادرست درآمدها و ثروت حاصله از درآمدهای نفتی سهمی نداشتند.


بهرامی درباره تفاوت های ضریب جینی پیش و پس از انقلاب اسلامی گفت: با وجود درآمدهای بسیار بالای نفتی در دوره پهلوی دوم، ضریب جینی بالای 50 بود؛ یعنی ایران در زمان شاه جزو کشورهای بسیار نابرابر به لحاظ درآمدی و وجود فاصله طبقاتی میان غنی و فقیر بود، در حالی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ضریب جینی 36 ثبت شد، به طوری که ایران بعد از انقلاب در سال 1392 جزو 20 کشور نخست دنیا در رفاه اجتماعی بود.


وی درباره دستاورد دیگر اقتصادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه بومی سازی دانش بسیار پیشرفت کرد و وقتی جمهوری اسلامی وارد عرصه بومی سازی دانش شد، زنگ خطری جدی برای غرب به صدا درآمد؛ به گونه ای که بوریس جانسون، نخست وزیر سابق انگلیس گفته بود، دنیای غرب به دلیل داشتن فناوری در چند دهه سردمدار غرب بود و بخشی از این موضوع به ساخت تسلیحات نظامی و بخشی دیگر به فناوری های روز دنیا و دانش بنیان ها مربوط می شد. موضوع حائز اهمیت این است که انقلاب اسلامی ایران در بسیاری از صنایع های تک مولد شده و در بخش های نظامی و پزشکی پیشرفت کرده است.


تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: درونی سازی امنیت کار فوق العاده ای است که به برکت نظام جمهوری اسلامی محقق شد. سال 1357 ایران ژاندارم منطقه بود و قادر به تولید سلاح نبود، در حالی که اینک ایران به واسطه تولید تسلیحات نظامی قدرت نخست منطقه شده و سران غرب آسیا برای هر تغییری باید با ایران هماهنگ شوند و دیگر گزینه حمله به ایران منتفی شده است.


بهرامی توضیح داد: ایران بعد از 200 سال ضعف و عقب نشینی توانسته توسعه یابد. در همه دنیا پیروزی نظامی ملاک افتخارمردم کشورها به شمار می رود، بنابراین با افتخار می توان گفت جمهوری اسلامی در 50 سال نخست نظام خود در هیچ جنگی شکست نخورده، در حالی که با قدرت های بزرگ درگیر بوده است. درونی سازی امنیت به نهادسازی و تدوین و تکمیل قوانین و رشد جامعه منجر می شود.

سال 1357 ایران ژاندارم منطقه بود و قادر به تولید سلاح نبود، در حالی که اینک ایران به واسطه تولید تسلیحات نظامی قدرت نخست منطقه شده است


تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: بی تردید دستاوردهای علمی و رشد جامعه مرهون وجود امنیت است؛ به همین دلیل فرآیند دولت- ملت سازی در نظام جمهوری اسلامی عملکردی بسیار حائز اهمیت دارد به گونه ای که می توان گفت از دوران صفویه به بعد و در بُعد نظامی نیز از دوران نادرشاه با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست.


تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: وضعیت کنونی اقتصاد ایران از دنیا بدتر نیست، زیرا بسیاری از کشورهای دنیا در چند سال اخیر درگیر تورم های بالا شده اند. موضوع مهم این است که ایران با وجود شدیدترین تحریم ها در شاخص های فقر، دریافت کالری و سبد مصرفی خانوار رتبه خوبی دارد. علاوه بر این، ملت ایران به دلیل تلاش های نظام جمهوری اسلامی ضریب نفوذ صد درصدی همزمان در دو حامل انرژی برق و گاز دارند.


وی افزود: این رفاه برای اروپایی ها معادل هزینه کرد 500 یورو در ماه است، یعنی  خانواده ایرانی به وسیله انرژی ای که دولت برایشان فراهم کرده، ماهانه نزدیک به 500 یورو جلوتر هستند. هر چند راه زیادی تا توسعه و رشد اقتصادی در پیش داریم، امیدواریم نخبگان و دلسوزان همه سختی ها را پشت سر بگذارند و کشور را به رشد و توسعه اقتصادی همه جانبه برسانند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: