صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 11
کد خبر: ۱۷۲۵۹۴

سازمان ملل: بیش از ۵ میلیون سوری بر اثر زلزله آواره شدند

سازمان ملل متحد در پی زلزله ویرانگر و مرگبار در سوریه اعلام کرد بیش از ۵ میلیون نفر بر اثر این زمین لرزه آواره شدند.

به گزارش راهبرد معاصر آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی تخمین زد که ۵.۳ میلیون نفر در سوریه در اثر زلزله بی خانمان شده اند.

این آژانس بر تامین سرپناه و ارائه اقلام امدادی و همچنین چادرها، ملحفه های پلاستیکی، پتوهای حرارتی، تشک خواب، لباس های زمستانی و غیره در اردوگاه ها متمرکز شده است.

سخنگوی سازمان ملل در پی زلزله ویرانگر در سوریه اعلام کرد به سرعت در حال افزایش کمک ها به سوریه از گذرگاه مرزی باب الهوی هستیم زیرا نیازهای انسانی در این کشور در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استفان دو جاریک روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به سوالات مختلف آنان درباره وضعیت زلزله زدگان سوریه و ترکیه افزود: امروز یک کاروان امدادی دیگر سازمان ملل از نقطه مرزی باب الهوی وارد سوریه شد. این کاروان حامل ۱۴ کامیون با بار پناهگاه و کمک های غیر غذایی هستند.

این مقام ارشد سازمان ملل تصریح کرد: سازمان‌های بشردوستانه در سوریه درحال ارائه کمک ها از جمله مواد غذایی و غیرخوراکی، آب, دارو، کمک‌های اولیه و مراقبت‌های پزشکی و زنانه و سایر کمک های سلامتی هستند.

سخنگوی سازمان ملل افزود: برنامه جهانی غذای سازمان ملل در چهار روز اول پس از وقوع زمین لرزه به ۱۱۵ هزار نفر در ترکیه و سوریه کمک های غذایی فوری ارائه کرده است. سازمان بهداشت جهانی نیز به نوبه خود، ۷۲ تن تجهیزات جراحی اورژانسی و تروما را به هر دو کشور تحویل داده است.

وی اظهار داشت: اولین پرواز چارتر در تاریخ ۹ فوریه به ترکیه شامل ۳۷ متریک تن لوازم حیاتی انجام شد و پرواز دوم نیز قرار است ۳۵ متریک تن کالا را امروز به سوریه تحویل دهد.

دوجاریک ادامه داد: ما همچنان به بسیج تیم های امدادی ادامه می دهیم. ۱۳۰ تیم امدادی سازمان ملل در مناطق زلزله‌زده ترکیه فعال هستند و ۵۷ تیم بین المللی دیگر در مسیر ترکیه هستند. یک تیم ارزیابی و امداد دیگر سازمان ملل وارد سوریه شده و در حلب، حمص و لاذقیه مشغول امدادرسانی است.

سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت: ما خواهان کنار گذاشتن سیاست در ارتباط با ارائه کمک های امدادی به زلزله زدگان در سوریه هستیم. گفتگو ها درجریان است و ما از اقدام کشورهای عضو شورای امنیت در ارائه کمک به زلزله زدگان تقدیر می کنیم.

وی تصریح کرد: همه کشورها از جمله دولت ترکیه و سوریه به دنبال یک هدف هستند و آنهم دریافت هرچه بیشتر کمک است. گفتگوهایی که در جریان است مثبت می باشد. دبیرکل سازمان ملل معتقد است اکنون زمان دیپلماسی منطقی و کنار گذاشتن سیاسی کاری است./ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: