صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 15
کد خبر: ۱۷۳۲۳۶

تلاش اروپا برای تحریم کشتی‌های حامل نفت روسیه

اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه شرکتهای کشتیرانی است که در حمل نفت روسیه برای دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا نقش دارند.

به گزارش راهبزد معاصر، مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که این شرکت به طور مخفیانه میزبان ۹۲ کشتی از شرکت دولتی روسی «سوکوم فلوت» در آوریل ۲۰۲۲ بود. این کار به منظور سازماندهی حمل و نقل مخفی نفت روسیه در صورت تحریم‌های آتی علیه روسیه انجام شد.

 

به گزارش رويترز،‌ در حال حاضر، این شرکت که قبلا خدمات مدیریت «اس‌سی‌اف» نامیده می‌شد، به یکی از منابع اصلی درآمدزایی برای روسیه تبدیل شده است. سان شیپ با تعداد زیادی از کشور‌ها قرارداد‌های دائمی دارد.

 

شرکت سان شیپ در دبی مستقر است و ذینفعان اصلی آن شهروندان امارات متحده عربی و روسیه هستند. نفتکش‌های این شرکت با پرچم لیبریا و قبرس به حمل و نقل نفت مشغول هستند. آن‌ها به طور متوسط حداقل ۱۵۰ هزار تن نفت دارند.

 

رادیو «ان‌پی‌آر» در گزارشی به بررسی نحوه دور زدن تحریم‌ها توسط روسیه برای فروش مشتقات نفتی خود به کشور‌های آسیایی پرداخت.

 

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: از آنجایی که کشور‌های اروپایی به علت تهاجم روسیه به اوکراین واردات نفت این کشور را ممنوع کرده‌اند حالا مسکو مجبور به فروش بیشتر نفت خود به کشور‌های دیگر از جمله هند و چین است.

 

این گزارش با اشاره به اینکه روسیه پس از اعمال تحریم‌های غرب با وضع دشواری مواجه شد، می‌افزاید: این کشور نمی‌تواند نفت را به مقاصدی که پیشتر صادر می‌کرده، بدهد و ناوگان نفتکش مسکو نمی‌تواند محموله جابه جا کند به همین خاطر روسیه به کشتی‌های بیشتری نیاز دارد. اما ایالات متحده و متحدانش محدودیت‌هایی را برای جلوگیری از خدمات رسانی به محموله‌ها و نفتکش‌هایی که نفت روسیه را حمل می‌کنند، اعمال کردند مگر اینکه محموله نفتی به قیمت بشکه‌ای ۶۰ دلار یا کمتر فروخته شده باشد.

 

به نوشته این رسانه آمریکایی، درحال حاضر نفتکش‌های اورال روسیه پایین‌تر از این قیمت نفت را می‌فروشند؛ بنابراین روسیه مجبور شده به ناوگان نفتکش‌هایی روی بیاورد که با انتقال نفت مسکو به مکان‌های دورتر در آسیا یا هر جای دیگر تمایل به دور زدن تحریم‌ها داشته باشند. این ناوگان در صنعت نفت با عنوان «ناوگان سایه» معروف است./ باشگاه خبرنگاران

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: