صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۱۴
  • يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
  • Sunday 03 September 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 16
کد خبر: ۱۷۳۳۹۲

رئیس جمهور چین به ایران سفر می کند

به دنبال سفر رئیس‌جمهور ایران به چین، منابع رسانه‌ای گزارش دادند شی جین‌پینگ دعوت همتای ایرانی برای سفر به تهران را پذیرفت.

به گزارش راهبرد معاصر درپی سفر سید ابراهیم رئیسی‏, رئیس جمهور ایران به چین العربیه گزارش داد طبق بیانیه مشترک ایران و چین، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین دعوت همتای ایرانی خود برای سفر رسمی به ایران را پذیرفته است.

در بیانیه مشترک چین و ایران که در آخرین روز سفر سه‌روزه رئیس جمهور کشورمان به پکن منتشر شد، جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نشد.

سفر سه روزه ابراهیم رئیسی به چین از روز سه شنبه ۲۳ بهمن ماه آغاز شد. ، این اولین سفر یک مقام عالی رتبه ایران به چین در حدود ۲۰ سال گذشته است که بالاترین وضعیت پروتکلی یک کشور را به خود اختصاص داده است. رئیسی به دعوت شی جین پینگ رئیس جمهور چین به این کشور سفر کرد.

رئیسی و هیات همراهش نه تنها با شی، بلکه با لی کچیانگ، نخست وزیر شورای دولتی چین و لی ژانشو، رئیس پارلمان (کنگره ملی خلق)، اعضای دولت و نمایندگان شرکت های دولتی نیز دیدار کردند.

شی جین پینگ وعده داد که چین به مشارکت سازنده در مذاکرات از سرگیری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، حمایت از حقوق و منافع مشروع ایران و حل زودهنگام موضوع هسته ای ادامه خواهد داد.

محمد جمشیدی, معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری هدف اصلی سفر رئیسی را نهایی کردن سازوکار عملیاتی قرارداد مشارکت چین و ایران که در سال ۲۰۲۱ امضا شد و به مدت ۲۵ سال طراحی شده بود، خواند. در اوایل سال ۲۰۲۲، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت که این توافق وارد «مرحله اجرایی» شده است، اما از آن زمان تاکنون هیچ قرارداد عمده‌ای بین دو کشور گزارش نشده است و ایران همچنان تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد./باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: