صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 26
کد خبر: ۱۷۴۲۲۰
یادداشت خیام الزعبی، تحلیلگر مسائل سیاسی سوریه؛

اعتراف اعراب به نقش محوری سوریه در غرب آسیا

تاریخ پرفرازونشیب اعراب ثابت کرده دمشق بازیگری محوری و تأثیرگذار است و مصر و عربستان سعودی باید نقش سیاسی خود را در بازگشت دمشق به کرسی خود در اتحادیه عرب ایفا کنند. بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب سیلی دیگری به صورت دشمنان خواهد بود و می‌تواند معادلات جدیدی را در منطقه رقم بزند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب در نوامبر 2011 نقطه ضعف تاریخ این اتحادیه بود و شوکی به ناظران بین المللی وارد کرد و این اقدام را گامی خلاف معیارهای دیپلماتیک دانستند، زیرا سوریه یکی از نخستین بنیان گذاران اتحادیه عرب بود و سپس کشورهای عربی به آن پیوستند.


در این راستا چندین سؤال مطرح می شود؛ ازجمله اینکه آیا اکنون زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است، حتی اگر این اقدام به خشم دولت آمریکا و متحدانش منجر شود؟ اعراب باید منتظر آمریکا و بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس باشند تا موضعشان را برای بازگرداندن کرسی سوریه که همچنان خالی است، اعلام کنند؟ 


سوریه به پلی برای قرار گرفتن منطقه در مسیر امن تبدیل شده است، ولی جهان با تأخیر متوجه شد سوریه کشوری محوری در منطقه غرب آسیاست و هر آنچه در آن رخ دهد، بازتاب هایی بر کل منطقه خواهد داشت، به ویژه به دلیل وزنی که دمشق در میان کشورهای عربی دارد و تاکنون مواضعی ثابت در ناملایمات منطقه داشته است.

همزمان با نشست آتی سران کشورهای عربی در ریاض در پایان ماه مارس، با میانجی گری روابط میان ریاض و دمشق احیا می شود


دیگر بر کسی پوشیده نیست در سال های گذشته و تاکنون تماس های تعدادی از پایتخت های عربی با دمشق وجود داشته که هدف آن بازگرداندن روابط سوریه با اعراب به دوران گذشته است. این تنها کویت نیست که وارد مرحله بازگشایی سفارتخانه های خود در سوریه می شود، بلکه تونس این کار را انجام داد و لبنان، عراق، الجزایر، سودان، امارات و بحرین روابط خود را با دولت دمشق حفظ کرده اند.


بی تردید همزمان با نشست آتی سران کشورهای عربی در ریاض در پایان ماه مارس، کشورهای حوزه خلیج فارس همین گام را برمی‌دارند و با میانجی گری روابط میان ریاض و دمشق احیا می شود.


در این زمینه، تعدادی از تحلیلگران سعودی تأکید کردند، پادشاهی عربستان مانعی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نخواهد بود، به دنبال همبستگی مجدد کشورهای عربی است و تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا هیچ کشور عربی خارج از اجلاس اتحادیه عرب نباشد و این، یعنی روابط دو کشور اصلی منطقه غرب آسیا (سوریه و عربستان) به روال عادی خود باز می گردد و که قطعاً این روند منافع دو کشور را حفظ می کند و بازتاب های مثبتی خواهد داشت. روند عادی سازی روابط با سوریه به کاهش تنش و هماهنگی کشورهای عربی در راستای صلح و ثبات منطقه می انجامد، زیرا هر دو کشور منطقه عربی دارای وزن و اهمیت هستند.


ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان سوریه، مصر، عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی جغرافیای سیاسی منطقه را دستخوش تحول می کند و می تواند باعث بازیابی نقش منطقه‌ای دمشق شود. با توجه به وزنی که سوریه در میان کشورهای عربی و اسلامی دارد، روندی مثبت در کل منطقه عربی شکل خواهد گرفت و به منزله کاتالیزوری است که تکانه های منطقه ای را کاهش می دهد.

سوریه به دلیل نقش تاریخی خود در تدوین راه حل عربی در اعصار گذشته و اینکه مسئولیت پذیرترین، تواناترین و جسورترین کشور برای نیل به بیداری اسلامی است، بیشترین مسئولیت را حفظ ثبات منطقه دارد

 


در مجموع، امروز باید معادلات منطقه را تغییر دهیم، زیرا با واقعیتی مواجهیم و آن اینکه «جنگ و صلح بدون سوریه وجود ندارد.» آنچه امروز رخ می دهد تلاش برای تحمیل سیاست های رژیم صهیونیستی بر منطقه است.

 


سوریه به دلیل نقش تاریخی خود در تدوین راه حل عربی در اعصار گذشته و اینکه مسئولیت پذیرترین، تواناترین و جسورترین کشور برای نیل به بیداری اسلامی است، بیشترین مسئولیت را حفظ ثبات منطقه دارد و حتی می تواند دیگران را به سمت این مسیر سوق دهد.


تاریخ پرفراز و نشیب اعراب ثابت کرده دمشق بازیگری تأثیرگذار است و مصر و عربستان سعودی باید نقش سیاسی خود را در بازگشت دمشق به کرسی خود در اتحادیه عرب ایفا کنند. بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب سیلی دیگری به صورت دشمنان خواهد بود و می تواند معادلات جدیدی را در منطقه رقم بزند. 

 

نظر شما