صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 08
کد خبر: ۱۷۸۵۰۸
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

توسعه همکاری‌های مشترک ایران و امارات

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه تعیین سفیر مقدمه همگرایی ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ازجمله امارات است، گفت: بعد از سفر اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی به امارات و عراق، ابوظبی آمادگی خود را برای ارتقای سطح مناسبات با ایران اعلام کرد، به‌نحوی‌که مایل است روابط خود را با ایران تا سطح سفیر ارتقا دهد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در سال گذشته به دنبال توافق انجام شده میان ایران و امارات، دو کشور تصمیم گرفتند بار دیگر روابط دیپلماتیک خود را به سطح سفیر ارتقا دهند و در همین چارچوب سیف محمد عبید الزعابی، سفیر امارات در ایران به تهران بازگشت و بعد از هفت سال بار دیگر به صورت رسمی فعالیت خود را در تهران به عنوان سفیر امارات در ایران آغاز کرد.


در فوریه سال جاری میلادی نیز علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در مصاحبه ای اعلام کرد، سفیر ایران در امارات تعیین شده است و مراحل نهایی کارهای اداری را طی می کند و در آینده نزدیک به ابوظبی اعزام خواهد شد. حال طبق گزارش ها، سفیر جدید ایران در امارات رضا عامری، مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه است. وی پیش تر سفیر ایران در کشورهای الجزایر، سودان و اریتره بود.

کاهش تنش های هفت ساله ایران و عربستان زمینه ساز تغییر رویکرد کشورهای عربی در ارتباط با جمهوری اسلامی شده، زیرا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دلیل رفتارهای تهاجمی عربستان به ناچار از ایران فاصله گرفته بودند


حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره اعزام سفیر جمهوری اسلامی ایران به امارات بعد از گذشت هشت سال و تأثیرات ازسرگیری روابط با کشورهای منطقه به «راهبرد معاصر» گفت: بعد از توافق میان ایران و عربستان که به ابتکار پکن انجام شد، شاهد گسترش روابط سیاسی و متعاقب آن روابط اقتصادی میان کشورهای اسلامی منطقه هستیم، موضوعی که منافع کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران را حفظ می کند.

 


وی افزود: بعد از توافق میان ایران و عربستان شاهد افزایش همگرایی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با ایران هستیم، روندی که ناشی از تغییر نگاه و رویکرد عربستان سعودی و قطعاً زمینه ساز پیشرفت های بیشتری است که در وهله نخست به حضور سفرای کشورهای مبدأ در کشورهای مقصد نیاز دارد.


کارشناس سیاست خارجی تأکید کرد: کاهش تنش های هفت ساله ایران و عربستان زمینه ساز تغییر رویکرد کشورهای عربی در ارتباط با جمهوری اسلامی شده، زیرا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دلیل رفتارهای تهاجمی عربستان به ناچار از ایران فاصله گرفته بودند، اما اینک راه برای گسترش ارتباطات میان آنها با ایران باز و به همین دلیل زمینه اعزام سفرا ایجاد شده است.


هانی زاده گفت: با توجه به جایگاه عربستان در دو حوزه جهان اسلام و جهان عرب و اقبال ایران و عربستان برای ازسرگیری ارتباطات دوجانبه شاهدیم جنب و جوشی در کشورهای عربی ایجاد شده است، به همین دلیل کشورهای عربی تمایل خود را برای ارتقای سطح مناسبات با تهران اعلام کرده اند.


وی تصریح کرد: بعد از سفر اخیر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به امارات و عراق، ابوظبی نیز آمادگی خود را برای ارتقای سطح مناسبات با ایران اعلام کرده است، به نحوی که مایلند روابط خود را با ایران در سطح سفیر ارتقا دهند. تردیدی وجود ندارد تعیین سفیر مقدمه همگرایی ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود، به طوری که مشخص است بعد از امارات، بحرین نیز برای ازسرگیری همکاری های بیشتر با ایران پا پیش می گذارد.


هانی زاده درباره تأثیر روزافزون همگرایی کشورهای منطقه گفت: همگرایی کشورهای منطقه با محوریت گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در وهله نخست به کاهش هژمونی آمریکا و افزایش انزوای سیاسی رژیم صهیونیستی در منطقه منجر می شود، به اعتبار اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کردند با شکل گیری محور عبری-عربی-غربی ایران را منزوی کنند، اما اتفاق اخیر و توافقنامه پکن زمینه آشتی منطقه ای را میان ایران و کشورهای عرب و خنثی سازی توطئه های آمریکا رقم زد.


وی افزود: در سفر شمخانی به عراق توافقنامه همکاری امنیتی برای جلوگیری از نفوذ گروههای تروریستی از اقلیم کردستان به شمال غرب ایران امضا شد؛ توافقی که مقدمه ایجاد ثبات و امنیت در مرزهای شمال غرب ایران است، لذا برای سال 1402 می توان همگرایی منطقه ای و همگرایی ایران و کشورهای عرب منطقه را پیش بینی کرد.

همگرایی کشورهای منطقه با محوریت گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در وهله نخست به کاهش هژمونی آمریکا و افزایش انزوای سیاسی رژیم صهیونیستی در منطقه منجر می شود


کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: بی تردید روند گسترش ارتباطات کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی ایران به افزایش سطح ثبات منطقه و مناسبات تجاری منجر می شود به اعتبار اینکه در هفت سال گذشته بسیاری از ظرفیت های اقتصادی کشورهای منطقه به دلیل وجود تنش های ریاض-تهران تحت تأثیر قرار گرفت و اینک بعد از توافقنامه پکن مناسبات ایران و کشورهای عربی  منطقه به حالت عادی و طبیعی خود همچون گذشته بازمی گردد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: