صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۴۶
  • يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Sunday 23 April 2023
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 11
کد خبر: ۱۷۹۴۰۰

بیانیه کاخ الیزه درباره اظهارات اخیر ماکرون درباره آمریکا

کاخ الیزه درخصوص مصاحبه اخیر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش راهبرد معاصر کاخ الیزه درخصوص مصاحبه اخیر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه بیانیه‌ای صادر و تاکید کرد که پاریس و واشنگتن به عنوان متحد دارای ارزش‌های مشترکی هستند با این حال همکاری با چین برای کاهش سطح تنش‌های بین‌المللی ضروری محسوب می‌شود.

به گزارش العربیه، در این بیانیه که امروز سه شنبه ۱۱ آوریل منتشر شده، آمده است: برای حفظ ثبات نظام بین‌الملل باید از درگیرشدن چین در جنگ اوکراین جلوگیری کرد. همچنین ایجاد نظام چند قطبی در شرایط کنونی بین‌المللی، بهترین راه‌کار برای تعامل با چین و جلوگیری از فروپاشی جهان است.

الیزه تاکید کرده است که وجود اروپای مستقل و قوی برای توازن قوا، برقراری امنیت و صلح جهانی و احترام به قوانین و مواثیق بین‌المللی ضروری و لازم است.

رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه اخیر خود با نشریه پولیتیکو از اتحادیه اروپا خواست تا از موضع آمریکا در قبال موضوعات مختلف پیروی نکرده و استقلال راهبردی خود را حفظ کند.

مکرون پیش از این هم چنین اظهاراتی را مطرح کرده بود، اما در نهایت در درگیری میان روسیه و اوکراین باز هم از آمریکا پیروی کرد. او در این مصاحبه که همزمان با سفر او به چین انجام شد، گفت: «اروپا در صورت گرفتار شدن در بحران‌هایی که مربوط به ما نیست، با خطر بزرگی مواجه است. پارادوکس در این است که ما بر ترس خودمان با این غلبه کنیم که بگوییم پیرو آمریکا نیستیم، سوالی که باید به خودمان پاسخ دهیم این است که آیا دامن زدن به بحران تایوان به نفع ماست؟ نه، بدترین کار این است که در این بحران، ما اروپایی‌ها پیرو آمریکا شویم.»

در همین راستا، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری به سخنان اخیر رئیس جمهور فرانسه واکنش نشان داد و گفت «تصمیم‌گیری در مورد روابط دو جانبه حق هر کشور است.»/باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: