صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۵۸
  • دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Monday 08 May 2023
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۸ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 15
کد خبر: ۱۷۹۷۷۹

مسجدالاقصی، حماس، حزب‌الله و ایران؛چهار چالش امنیتی نتانیاهو

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی به نقل از یک مقام سابق صهیونیست نوشت که مسجدالاقصی، حماس، حزب‌الله و ایران چهار چالش امنیتی بزرگ کابینه فعلی تل‌آویو هستند و عمق شکست‌های «بنیامین نتانیاهو» را نشان داده‌اند.

به گزارش راهبرد معاصر، «ایال خولاطا» یکی از مقامات سابق رژیم صهیونیستی در موساد، طی یادداشتی که روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» آن را منتشر کرده، مسجدالاقصی، حماس، جنبش حزب‌الله لبنان و ایران را به عنوان چهار چالش امنیتی بزرگ کابینه «بنیامین نتانیاهو» معرفی و تصریح کرده که شکست تل‌آویو در این چهار پرونده آشکار شده است.

 

طبق گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱»، این مقام امنیتی صهیونیست در تشریح چهار چالش امنیتی که در زمان کابینه نتانیاهو رخ داده‌اند، گفت: این چالش‌ها مربوط به تحولات مسجدالاقصی، تشدید تنش‌ها با نوار غزه، رشد عملیات‌های مقاومتی در کرانه باختری و همچنین درگیری در جبهه لبنان هستند. علاوه بر این بحث ورود ایران به باشگاه کشورهای هسته‌ای و صلحش با عربستان سعودی هم مواردی هستند که می‌توانند عمق شکستی را که کابینه کنونی تل‌آویو در صد روز اول قدرتش با آن روبه‌رو شده، آشکار کرد.

 

خولاطا که پیش‌تر رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم بوده، درباره چالش‌های کابینه نتانیاهو افزود: نخست وزیر و وزرای او اخیراً مسئولیت بدتر شدن اوضاع امنیتی را رد کردند و کابینه قبلی را مقصر دانستند؛ در صورتی که حتی اگر حوادث مسجدالاقصی را اولین چالش امنیتی تلقی شود، من تاکید می‌کنم که این یک عرصه برای انفجاری قریب الوقوع در منطقه طی سال‌های طولانی خواهد بود. اما کابینه نتانیاهو در غیاب استراتژی و تصمیمات فرارگونه، از جمله قرار دادن دروازه‌های مغناطیسی که منجر به افزایش قابل توجه حوادث تنش‌زا شد، با این پرونده برخورد می‌کند.

 

این مقام صهیونیست خاطرنشان کرد: آنچه که مسجدالاقصی شاهد آن است، از افزایش درگیری‌ها گرفته تا دعوت جنبش حماس به حمایت آن، مستلزم نوعی آمادگی عملیاتی، سیاسی و رسانه‌ای بود که هم‌اکنون شاهد آن نیستیم. این دومین چالش امنیتی نوار غزه است، زیرا در صد روز حکومت کنونی نتانیاهو شاهد شلیک ده‌ها موشک از سوی حماس بوده و به بخش بزرگی از آن‌ها اصلا پاسخ نداده است. در دوره کابینه نفتالی بنت و یائیر لاپید، حماس ۱۵ موشک را طی ۱۸ ماه شلیک کرد که کمترین تعداد در بیست سال گذشته است. 

 

خولاطا درباره سومین چالش امنیتی کابینه تل‌آویو افزود: سومین چالش امنیتی مربوط به عملیات مسلحانه در کرانه باختری و در داخل خط سبز است؛ طی ۱۰۰ روز اول حکومت نتانیاهو افزایش قابل توجهی در اندازه و تعداد این عملیات‌های استشهادی بودیم و منجر به مرگ و میر بسیاری از یهودیان کرد. 

 

وی درباره چالش بعدی صهیونیست‌ها تصریح کرد: «سومین چالش امنیتی جنبش حزب‌الله لبنان است و در اینجا ادعای نتانیاهو مبنی بر اینکه پس از توافق دریایی اسرائیل با لبنان که مورد حمایت همه روسای دستگاه‌های امنیتی قرار گرفته بود، توانسته بازدارندگی ایجاد کند کاملاً بی‌اساس است. این علی‌رغم اتهاماتی بود که مخالفان مبنی بر تسلیم شدن دولت تل‌آویو در برابر تهدیدات حزب‌الله و هرگونه ارتباط عملیات مجد و حملات سنگین حماس از لبنان بعد از این توافقنامه مطرح کردند. ادعای بازدارندگی در قبال حزب الله لبنان یک دروغ تمام‌عیار تلقی می‌شود که هدف آن پرتاب شن و ماسه به چشم مردم اسرائیل است و در واقع این اداعا، به عدم پاسخ تل‌آویو به این حملات و فرسایش روند بازدارندگی در مقابل حزب‌الله کمک کرده است».

 

مقام سابق صهیونیست ادامه داد: چهارمین چالش امنیتی در تحولات ایران نهفته است، زیرا صد روز اول کابینه نتانیاهو ثابت کرد که تل‌‌آویو از پایین آمدن جایگاهش در مقابله با تهران رنج می‌برد. شاید توافق عربستان و ایران به رهبری چین نمونه بارز این مسئله باشد که به فعال‌تر شدن نقش و موقعیت ایران کمک کرد. 

 

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که نتانیاهو و کابینه‌اش بعد از سه ماه بحران‌آفرینی در سرزمین‌های اشغالی، حالا در معرض انتقادات شدید سیاسی و رسانه‌ای قرار گرفته‌اند. این گزارش نیز نشان می‌دهد که حجم چالش‌های داخلی و خارجی پیش روی اشغالگری بسیار زیاد است و نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر تل‌آویو در ظاهرشدن به عنوان رهبری قادر به آرام کردن این طوفان‌های امنیتی و نظامی ناموفق بوده است.

 

پایگاه خبری تحلیلی عربی۲۱ پیش‌تر هم در گزارشی به کارنامه کابینه ۱۰۰روزه رژیم صهیونیستی به نخست‌وزیری نتانیاهو پرداخته و آن را «کابینه بحران‌زده او در طول فعالیت‌های سیاسی‌اش» توصیف کرده بود.این پایگاه به نقل از تحلیلگران و خبرنگاران صهیونیست تشریح کرده بود که ناامنی داخلی بعد از طرح اصلاحات قضایی، متوقف شدن برنامه‌های منطقه‌ای و افزایش انتقادات بین‌المللی علیه تل‌آویو، به ویژه از سوی دولت آمریکا، بزرگ‌ترین چالش‌ها و مشکلات نتانیاهو در صد روز اول ششمین کابینه نتانیاهو هستند./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: