صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 16
کد خبر: ۱۷۹۸۵۰

کشته شدن غیرنظامیان در درگیری‌های سودان

با افزایش درگیری‌ها میان ارتش و نیرو‌های واکنش سریع سودان ۹ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌ند و جنگنده‌های مصر بدست شبه نظامیان افتاد.

به گزارش راهبرد معاصر، درگیری‌ها بین ارتش و نیروهای واکنش سریع در اطراف مقر نیروی هوایی در جنوب خارطوم، بسیار شدید شده است.

 

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، در جریان درگیری‌های نزدیک فرودگاه «الابیض» در مرکز سودان، تا کنون سه نفر کشته و هشت تن دیگر زخمی شده‌اند. درمقابل برخی از منابع بیمارستانی خبر دادند که تا کنون ۹ نفر در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

 

در همین حال هواپیمایی سودان همه پروازهای داخلی و خارجی را تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآورد.

 

ارتش سودان با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما تجاوز را آغاز نکردیم و آنچه رخ داد، حملاتی از سوی نیروهای شورشی است. اعضای ارتش به دنبال منافع شخصی نیستند و به مسئولیت ملی خود ادامه خواهند داد. با هر تلاش غیر مسئولانه‌ای مقابله خواهیم کرد و از اینکه کشور به خاطر طمع فرماندهان شورشی به این مرحله رسیده است، متأسف هستیم. به جز در سایه ارتش یکپارچه، هیچ آینده‌ای برای کشور متصور نیستیم».

 

پس از این بیانیه، نیروهای پشتیبانی سریع با بیان اینکه کنترل مواضع مهمی از جمله فرودگاه «الفاشر» در غرب سودان را به دست گرفته‌اند، از ادامه درگیرهای گسترده با ارتش خبر دادند. منابع سودانی گفتند که درگیری بین طرفین در جنوب دارفور در غرب سودان هم شدید است.

 

با افزایش درگیری‌ها در سودان منابع رسانه‌ای شنبه شب اعلام کردند که شماری از جنگنده‌های میگ ۲۹ مصر در یک پایگاه هوایی در سودان به دست شبه نظامیان افتاده است.


گفتگوی عربستان، امارات و آمریکا پیرامون سودان

منابع خبری شنبه شب گزارش دادند، وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی و آمریکا در گفت وگوی تلفنی مشترک درباره آخرین تحولات سودان گفت وگو کردند. وزرای خارجه عربستان، امارات و آمریکا بر اهمیت توقف تنش‌های نظامی و بازگشت به توافقات گذشته که تضمین کننده امنیت و ثبات برای سودان و مردم این کشور است، تأکید کردند.


قطع شدن برنامه شبکه تلویزیونی سودان به دلیل تیراندازی

در حالی که مجری شبکه سودانی اعلام می‌کند که اوضاع در محیط اطراف این شبکه آرام است و قصد دارد تا با کارشناسان درباره رویدادهای اخیر در پایتخت این کشور گفت‌وگو کند، صدای تیراندازی در استودیوی پخش شنیده می‌شود و پخش شبکه تلویزیونی سودان قطع می‌شود./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما