صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 02
کد خبر: ۱۸۲۱۱۷

بلینکن: مذاکرات واشنگتن و مسکو برای مبادله زندانیان نامنظم است

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد مذاکرات واشنگتن و مسکو برای مبادله زندانیان به شکل نامنظم برگزار می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه فاکس نیوز اظهار کرد واشنگتن و مسکو در حال گفتگو برای مبادله زندانیان هستند اما این مذاکرات به شکل نامنظم برگزار می شود.

 

وی در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: این مذاکرات نامنظم است. ما از طریق سفارت خود در روسیه در تماس با مقامات روسی در این باره هستیم.

 

پیشتر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اظهار کرد براساس توافقی بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و جو بایدن همتای آمریکایی وی، پس از دیداری دو جانبه در ژنو در ژوئن 2021، کانال مخصوصی برای مذاکره در مورد شهروندان روسی دستگیر شده در آمریکا و شهروندان آمریکایی دستگیر شده در روسیه، در نظر گرفته شد.

 

لاوروف تاکید کرد خبرنگاران امکان اطلاع رسانی درباره مذاکرات صورت گرفته در قالب این کانال را نداشته و این اطلاعات و شرایط خاص به دلیل اعمال فشار بر مذاکرات حرفه ای جدی در حال انجام، در معرض افشای عمومی قرار نمی گیرد.

 

در همین حال آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن به نوبه خود در ماه آوریل گفت: حدود 100 شهروند روسی در حال حاضر در زندان های آمریکا به سر می برند.

 

مقامات آمریکا اخیرا به شکلی فعالانه خواستار مبادله «ایوان گرشکوویچ» شهروند آمریکایی و خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال و «پائول ولان» شدند که هر دو به اتهام جاسوسی در روسیه دستگیر شده اند.

 

چندی قبل دفتر مطبوعاتی سرویس امنیت فدرال روسیه گزارش داد که این خبرنگار مظنون به جاسوسی به نفع دولت ایالات متحده است. همچنین مشخص شده که گرشکوویچ، متولد سال 1991، بر اساس دستورالعمل های دریافتی از ایالات متحده آمریکا، اطلاعاتی را جمع آوری کرده است که اسرار دولتی در خصوص فعالیت‌های یکی از شرکت های مرتبط با مجتمع صنایع نظامی روسیه است. این روزنامه نگار خارجی در حین تلاش برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه در شهر ایکاترینبورگ، بازداشت شد.

 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز یادآور شد که فعالیت ایوان گرشکوویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال در شهر ایکاترینبورگ، به روزنامه نگاری هیچ ارتباطی نداشته و وی از خطوط قرمز عبور کرده است. دادگاهی در مسکو نیز حکم دستگیری او تا 29 ماه جاری را صادر کرده است.

 

کاخ سفید ضمن ابراز نگرانی در مورد دستگیری این خبرنگار مدعی شد: هدف قرار دادن شهروندان آمریکایی از سوی دولت روسیه غیرقابل قبول است و واشنگتن بازداشت گرشکوویچ را به شدیدترین شکل محکوم می‌کند.

 

همچنین پائول ولان که همزمان شهروندی آمریکا، کانادا، ایرلند و بریتانیا را داراست، 28 دسامبر 2018 در حال جاسوسی و جمع آوری اطلاعات محرمانه توسط سرویس امنیت فدرال روسیه در هتلی در مسکو دستگیر شد. وی در دادگاه گناهکار شناخته و به تحمل 16 سال حبس محکوم شد.

 

در همین حال جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مهمانی شام انجمن خبرنگاران کاخ سفید متعهد به مبارزه برای آزادی تمام شهروندان آمریکایی شد که به اشتباه در خارج از خاک این کشور دستگیر شده‌اند.

 

بایدن خطاب به خانواده ایوان گرشکوویچ گفت: تمام حاضران در این نشست در کنار شما هستند. ما هر روز به طور مستمر برای آزادی او تلاش می‌کنیم و به دنبال فرصت ها و ابزارهایی برای بازگرداندن او به خانه هستیم./ تسنیم

مطالب مرتبط
نظر شما