صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۱۷
  • سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
  • Tuesday 20 June 2023
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 06
کد خبر: ۱۸۲۷۴۵

مادورو: دولت بایدن از ما دزدی می‌کند

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا جمعه دولت آمریکا را به «غارت» سیتگو، یک شرکت پالایشگاهی مستقر در آمریکا که مالک آن شرکت نفتی PDVSA ونزوئلا است، متهم کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، دادگاهی در ایالت دلاور آمریکا طی حکمی اعلام کرد سهام سیتگو، شرکت پالایش و توزیع بنزین مستقر در هیوستون در ایالت تگزاس و زیرمجموعه غول نفتی PDVSA ونزوئلا برای پرداخت به طلبکارانش فروخته شود و مقامات مالی آمریکا دوشنبه این تصمیم را تایید کردند..

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکلاس مادورو گفت: «کاری که دولت جو بایدن انجام می‌دهد دزدی و یکی از بزرگ‌ترین غارت‌هایی است که تاکنون علیه یک ملت در جهان انجام شده و ما آن را رد می‌کنیم».

 

دلسی رودریگز، معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا چهارشنبه به این تصمیم اعتراض و واشنگتن را به چراغ سبز دادن به آن متهم کرده بود. واشنگتن انتخاب دوباره مادورو را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ به رسمیت نشناخته و نتایج این انتخابات را «تقلب» می‌داند. رهبر جناح مخالف و رقیب وی، خوان گوایدو، تا پایان سال ۲۰۲۲ که جناح مخالف دچار اختلاف شد و به «دولت موقت» گوایدو پایان داد، از سوی آمریکا به عنوان رئیس جمهور این کشور در نظر گرفته می‌شد.

 

به ابتکار گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا، حدود بیست کشور اواخر ماه آوریل در کلمبیا در تلاش برای از سرگیری گفتگو در ونزوئلا گرد هم آمدند و چشم انداز کاهش تحریم‌ها علیه ونزوئلا را در صورت تعهد دولت این کشور برای برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۴ با ضمانت‌هایی برای مخالفان شود، ارائه کردند. مادورو گفت این اقدام در مورد شرکت سیتگو در جهت تضعیف این تلاش‌ها صورت گرفته است.

 

ماجرای سیتگو به سال ۲۰۱۱ باز می‌گردد که دولت ونزوئلا معدن شرکت کریستالکس (شرکت کانادایی استخراج طلا) را مصادره کرد، بی آنکه ضرر ۱.۲ میلیارد دلاری این شرکت را جبران کند. بسیاری از طلبکاران دیگر تلاش کردند برای تسویه بدهی‌هایی که دولت کاراکاس که دچار مشکلات مالی است، نمی‌تواند یا نمی‌خواهد آن‌ها را پرداخت کند، سیتگو را هدف قرار دهند./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: