صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 08
کد خبر: ۱۸۳۰۵۸

پاشینیان و علی‌اف در بروکسل دیدار می‌کنند

«فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه گزارش داد نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان ۱۴ مه در بروکسل دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه گزارش داد «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان یکشنبه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) در بروکسل دیدار خواهند کرد.

 

به گزارش «آرمن پرس» به نقل از فایننشال تایمز، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا میزبان این دیدار خواهد بود. طبق این گزارش، یکی از سه مقام آگاه به فایننشال تایمز گفت نشست بروکسل نشانه مهمی از پیشرفت است و افزود تلاش‌های اتحادیه اروپا و آمریکا تقویت‌کننده یکدیگر و فرایندهای دوسویه تکمیل‌کننده است.

 

به گفته دو مقام مورد استناد روزنامه انگلیسی، همچنین برنامه‌هایی برای نشست این سه مقام در تاریخ اول ژوئن (۱۱ خرداد) با حضور «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس جامعه سیاسی اروپا در مولداوی وجود دارد.

 

اخیراً وزرای خارجه دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان در واشنگتن با حضور همتای آمریکایی برای حل‌وفصل اختلافات دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

پاشینیان در مصاحبه‌ای در تاریخ پنجم مه (۱۵ اردیبهشت) گفت علیرغم پیشرفت‌های گزارش شده در گفت‌وگوهای دوجانبه در آمریکا، همچنان اختلافات قابل توجهی در روند صلح بین جمهوری ارمنستان و آذربایجان باقی است.

 

وی اظهار داشت: هنوز به اجماع بر سر عبارت‌بندی پیش‌نویس توافق صلح که به ما اطمینان دهد (جمهوری) آذربایجان گنجاندن ۲۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از قلمروی ارمنستان را در داخل مرزهای دوران شوروی آن تصدیق می‌کند، نرسیده‌ایم.

 

او با این حال پیش‌تر گفته بود ارمنستان آماده پذیرش پیشنهاد اوت ۲۰۲۲ روسیه درباره حل‌وفصل مناقشه با جمهوری آذربایجان است. پاشینیان یادآوری کرد طبق این پیشنهاد، موضوع وضعیت قره‌باغ کوهستانی تعلیق می‌شود و صلح‌بانان روس در منطقه می‌مانند.

 

اخیراً وزرای خارجه دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان برای مذاکرات صلح راهی واشنگتن شدند. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اشاره به این مذاکرات صلح بین باکو و ایروان را امکان‌پذیر خواند.

 

با وجود سال‌ها تلاش برای میانجی‌گری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، این دو همسایه هنوز به توافقنامه صلح دست پیدا نکرده‌اند. جمهوری آذربایجان پیش‌تر یک ایست بازرسی جدید در منطقه قره‌باغ در مسیر لاچین ایجاد کرد. به دنبال این اقدام، ارمنستان آن را نقض فاحش آتش‌بس ۲۰۲۰ با میانجیگری روسیه خواند.

 

در گفت‌وگوی اخیر «ولادیمیر پوتین» با پاشینیان، رئیس‌جمهور روسیه بر حل عملی مشکلات برای تضمین ثبات و امنیت در منطقه قره‌باغ کوهستانی تاکید کرد.

 

پوتین و پاشینیان در این گفت‌وگو ضمن اشاره به وخیم‌تر شدن اوضاع فعلی در گذرگاه لاچین، بر اهمیت رعایت دقیق مجموعه‌ای از توافقات اساسی بین سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کردند./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: