صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 12
کد خبر: ۱۸۳۶۴۷

وضع فوق‌العاده در اسلام آباد

در شرایطی که بازداشت عمران خان به ناآرامی‌های مرگبار منجر شده است، قرار است نخست‌وزیر سابق پاکستان در اسلام آباد حاضر شود.

به گزارش راهبرد معاصر منابع رسانه‌ای از اسلام آباد خبر دادند که پلیس پاکستان دستور اضطراری ممنوعیت تجمعات را صادر کرد چرا که انتظار می‌رود حامیان عمران خان روز جمعه جایی که نخست‌وزیر سابق در جلسه دادگاه حضور خواهد یافت، راهپیمایی کنند.

به گزارش رویترز، بازداشت هفته جاری عمران خان باعث ناآرامی مرگبار در این کشور اتمی شد و دادگاه عالی پاکستان روز پنجشنبه (امروز) دستگیری او را «غیرقانونی» خواند.

حزب تحریک پاکستان که عمران خان رهبری آن را در دست دارد، اعلام کرد که مردم این کشور در حمایت از عمران خان روز جمعه در تظاهراتی مسالمت آمیز در اسلام آباد تجمع خواهند کرد.

قرار است با دستور دادگاه عالی پاکستان، عمران خان ۷۰ ساله در ساعت ۱۱ روز جمعه (امروز به وقت محلی) برای رسیدگی به دادخواست او در اعتراض به پرونده تشکیل شده علیه او در رابطه با فساد، در دادگاه حضور یابد.

بازداشت عمران خان، اعتراضات شدید و درگیری‌های خشونت آمیز در شهرهای مختلف پاکستان را به دنبال داشت و حدود دو هزار نفر بازداشت شدند و همچنین حداقل هشت نفر در درگیری‌ها با پلیس و نیروهای امنیتی کشته شدند.

در خبرها آمده بود که معترضان در مخالفت با بازداشت عمران خان به برخی نهادهای نظامی حمله کردند و برخی ساختمان‌ها و اماکن دولتی را به آتش کشیدند. دولت در واکنش به این وضعیت، ارتش را برای کمک به برقراری نظم فراخواند.

ارتش پاکستان به حامیان خان هشدار داده است که در صورت حملات بیشتر به دارایی‌های آن، پاسخ قاطع خواهد داد. در بیانیه‌ روز چهارشنبه ارتش اعلام شد که این حملات، «از پیش برنامه ریزی شده» و به دستور رهبری حزب عمران خان انجام شده است.

رویترز در پایان گزارش خود نوشته است، در حالی که مخالفان عمران خان می‌گویند او با تقلب در انتخابات سال ۲۰۱۸ توسط ژنرال‌های ارتش به قدرت رسید، او ارتش را مسئول برکناری خود از قدرت در سال ۲۰۲۲ خوانده است.

این رسانه غربی افزود: «ارتش که همچنان قدرتمندترین نهاد پاکستان است و تقریبا نیمی از تاریخ 75 ساله خود را از طریق سه کودتا مستقیما بر آن حکومت کرده است، اتهامات خان را رد کرده است./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: