صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۲۶
  • پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
  • Thursday 17 August 2023
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 13
کد خبر: ۱۸۳۸۰۵

آفریقای جنوبی سفیر آمریکا را احضار کرد

وزارت خارجه آفریقای جنوبی سفیر آمریکا در این کشور را پس از طرح اتهام ارسال تسلیحات به روسیه، احضار کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، کلایسون مونیلا سخنگوی وزارت خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرد این وزات خانه «روبن بریگتی» سفیر آمریکا در این کشور را پس از طرح اتهام ارسال تسلیحات توسط کیپ تاون به روسیه، احضار کرد.

 

بریگتی، هفته گذشته در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود که آفریقای جنوبی در دسامبر سال گذشته به صورت مخفیانه سلاح ها و مهمات خود را از طریق یک کشتی باری روسی لیدی آر در پایگاهی در سایمونس تاوون آفریقای جنوبی، به روسیه فرستاده است.

 

این سخنگو تاکید کرد آفریقای جنوبی هیچ سابقه‌ای در فروش تسلیحات تاییدشده به روسیه در بازه زمانی مورد نظر یعنی از زمان آغاز جنگ اوکراین ندارد.

 

مونیلا افزود: وزیر خارجه ما گفتگوهای دوجانبه را با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در این باره داشته است. وی جزئیات این گفتگو را فاش نکرد.

 

در همین رابطه، سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی تایید کرد تحقیقاتی در جریان است تا وقایع مربوط به پهلو گرفتن کشتی باری روسیه در بندر آفریقای جنوبی بررسی شود. او گفت که هنوز هیچ سندی که نشان‌دهنده بارگیری سلاح و مهمات توسط این کشتی باشد، پیدا نشده‌ است.

 

این ماجرا می‌تواند آسیب زیادی به روابط آمریکا با این متحد مهم آفریقایی‌اش بزند، اما مونیلا در توییتی نوشت که کیپ‌تاون برای رابطه‌ای که با آمریکا دارد ارزش قائل است و این رابطه را صمیمی، قوی و برای هردو کشور سودمند دانست./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: