صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 20
کد خبر: ۱۸۴۹۱۰

دستور قاضی فدرال برای زندانی شدن یک متهم قبل از محاکمه

یک قاضی فدرال دستور داده افشاگر اسرار نظامی آمریکا برای جلوگیری از فرار تا قبل از محاکمه در زندان بماند.

به گزارش راهبرد معاصر. «جک تیکسریا» که به افشای اسرار نظامی آمریکا متهم شده قرار است تا زمان محاکمه در دادگاه به جرم نقض «قانون جاسوسی آمریکا» در زندان بماند.

 

تیکسریا که ۲۱ سال سن دارد به افشای اسرار نظامی فراوانی از جنگ اوکراین متهم شده است. او این اسناد محرمانه را در اتاق گفت‌وگوی یک بازی منتشر کرده است. انتشار این اسناد یکی از بزرگترین رسوایی‌های اطلاعاتی در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود.

 

او که عضو شاخه اطلاعاتی گارد ملی هوایی آمریکا است روز جمعه در یک دادگاه فدرال در ایالت ماساچوست حاضر شد. وکلای او خواستار آن شدند که او تا زمان برگزاری دادگاه در بازداشت خانگی بماند اما قاضی این پرونده گفت که با توجه به اینکه احتمال دارد او بگریزد چنین امکانی برای او فراهم نیست.

 

«دیوید هنسی»، قاضی این دادگاه فدرال همچنین گفت تعداد کسانی که تیکسریا با افشای آن اسناد جانشان را به خطر انداخته «به اندازه اسامی یک دفترچه تلفن» هستند.

 

تیکسریا ماه پیش بعد از آنکه افشای اسرار نظامی آمریکا در خصوص اوکراین و مسائل دیگر خشم مقام‌های پنتاگون را به همراه داشت توسط پلیس اف‌.بی‌.آی شناسایی و بازداشت شد.

 

گزارش‌ رسانه‌های آمریکایی حاکی است تیکسریا گرداننده یک گروه چت بازی‌های ویدئویی در شبکه اجتماعی «دیسکورد» بوده؛ در آن گروه چت نزدیک به ۳۰ نفر جوان و نوجوان علاقه‌مند به سلاح و بازی‌های رایانه‌ای حضور داشتند.

 

این جوان ۲۱ ساله بخشی از ساعات روزش در محل کار را داخل ساختمانی می‌گذرانده که بردن گوشی‌های همراه و سایر وسایل الکترونیکی به داخل آن ممنوع بوده است.

 

کارشناسان می‌گویند تیکسریا دو بخش از بند ۱۸ قانون فدرال را نقض کرده: یکی ماده ۷۹۳ که ذیل «قانون جاسوسی» قرار می‌گیرد و دیگری بند ۱۹۲۴.

 

قانون جاسوسی، یکی از قوانین مربوط به زمان جنگ جهانی اول است که در آن استفاده نادرست از اطلاعات مربوط به دفاع ملی به گونه‌ای که باعث آسیب به ایالات متحده یا کمک به یک دشمن خارجی شود جرم‌انگاری شده است.

 

ذیل بند ۷۹۳، تیکسریا به نگهداری و انتقال غیرقانونی اطلاعات حساس متهم شده، در صورتی که جرم او در این اتهام محرز شود او ممکن است به تحمل حبس تا ۱۰ سال محکوم شود.

 

پیش از این چند جاسوس و یا افراد دیگری که اطلاعات حساس را در اختیار دیگران گذاشته‌اند با استناد به این قانون مجرم شناخته شده‌اند.

 

قانون جاسوسی بند دیگری (بند ۷۹۴) دارد که البته تیکسریا به آن متهم نشده است. این بند می‌تواند با مجازات‌های سنگین‌تر اعم از حبس ابد و حتی اعدام روبرو شود. در این بند از دادستان‌ها خواسته شده اثبات کنند که مجرم به دنبال کمک‌ رساندن به یک دولت خارجی بوده است.

 

دولت آمریکا در سال ۱۹۵۳، ایثل روزنبرگ را ذیل همین ماده قانونی مجرم شناخت و او را اعدام کرد. او به انتقال اسرار هسته‌ای آمریکا به اتحاد جماهیر شوروی متهم شده بود.

 

در سال‌های جدیدتر به «قانون جاسوسی» برای متهم کردن افراد دیگری نظیر «چلسی مانینگ» یا «ادوارد اسنودن» که واشنگتن مدعی است امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته‌اند استناد شده است.

 

تیکسریا علاونه بر این به نقض ماده ۱۹۲۴ قانون فدرال متهم شده که برداشتن و نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده را جرم‌انگاری می‌کند. مجرم شناخته شدن در این بند با جریمه و تحمل حبس تا ۵ سال قابل مجازات است.

 

اسناد فاش شده، جنگ اوکراین،‌چین، تروریسم و غرب آسیا را تحت پوشش قرار می‌دهند. پنتاگون در زمان درز این اسناد افشای اسناد خود را تأیید کرد اما مدعی شد که برخی از این اسناد به گونه‌ای تغییر ماهیت داده شده‌اند که قدرت متحدان آمریکا کم اهمیت جلوه داده شود.

 

این اسناد شامل عکس‌هایی از نمودارهای سلاح‌هایی است که قرار است به اوکراین تحویل داده شود.

 

بر اساس این گزارش، اسناد فاش شده همچنین به تحلیل آمریکا از وضعیت خاورمیانه و چین و تهدیدات تروریستی در سراسر جهان اشاره دارد. روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» اولین بار این درز اسناد پنتاگون را منتشر کرد.

 

از طرف دیگر، بلاگرهای طرفدار روسیه گفته بودند که این پرونده‌ها عمداً منتشر شده‌اند و ممکن است کار «سازمان‌های اطلاعاتی غربی باشد که با هدف گمراه کردن فرماندهی ارتش روسیه منتشر می‌شوند»./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: