صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۰۳
  • چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
  • Wednesday 14 June 2023
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 20
کد خبر: ۱۸۵۰۶۲

بیماری کشنده فشارخون را جدی بگیرید

بالارفتن غیرطبیعی فشارخون شریانی، پرفشاری خون نامیده می‌شود که درصورت عدم درمان و تداوم، می‌تواند کشنده باشد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دکتر نسرین تنکابنی، رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین، افزود: افراد مبتلا به فشارخون بالا ممکن است سال‌ها بدون علایم و نشانه‌های بالینی باشند. اما در نهایت، فشارخون بالا می‌تواند به ارگان‌های مختلف بدن ازجمله: کلیه‌ها، قلب، مغز و چشم آسیب برساند. بیماری فشارخون بالا علی‌رغم اینکه معمولاً به‌راحتی قابل تشخیص است و درمان دارویی دارد و به‌راحتی کنترل می­شود، اما در بسیاری از نقاط دنیا و ازجمله ایران به میزان کافی شناسایی، درمان و کنترل نمی‌شود.

دکتر تنکابنی در ادامه بیان کرد: فشار خون بالا عامل ٤٠درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتی و عامل ٥٣درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی می‌باشد و شواهد نشان داده‌اند که کاهش فشار خون، حدود ٤٠-٣٥درصد خطر سکته‌های مغزی و ٢٥-٢٠درصد خطر سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

ایشان عنوان کرد: باتوجه به اهمیت موضوع اتحادیه جهانی فشارخون بالا (WHL) از سال ۲۰۰۵ میلادی بسیجی راه­اندازی کرده و روز ۱۷ ماه می‌سال میلادی (مصادف با ۱۲ اردیبهشت) را روز جهانی فشارخون تعیین کرده ­است. این روز بهانه‌ای برای اطلاع رسانی جهانی درخصوص اهمیت این بیماری و اندازه گیری مرتب آن به منظور پیشگیری، مراقبت و درمان آن است. شعار امسال روز جهانی فشارخون، «فشارخون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید» نامیده شده است و پیام آن «با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید» می‌باشد.

فاطمه ناجی، کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین بیان کرد: بر اساس آخرین نتایج پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، شیوع فشارخون بالا در افراد بالای ۱۸ سال در کشور ۳۲ درصد است. این شاخص در استان قزوین ۳۳.۶ درصد می‌باشد یعنی تقریباً از هر ۳ نفر یک نفر دارای فشارخون بالا می‌باشد.

به گفته این کارشناس: افزایش آگاهی مردم از روش صحیح اندازه‌گیری فشارخون، نحوه خود مراقبتی، شیوه زندگی سالم، کاهش اضافه وزن و اندازه دور کمر، داشتن برنامه منظم ورزشی، تغذیه سالم، کاهش میزان نمک (سدیم) در رژیم غذایی، ترک دخانیات، داشتن خواب شبانه با کیفیت، مدیریت استرس و پایبندی به درمان، گام‌های اساسی در رسیدن به اهداف این روز است./ بهداشت نیوز

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: