صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۴۱
  • پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
  • Thursday 08 June 2023
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۳ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 22
کد خبر: ۱۸۵۶۱۴

هشدار ده‌ها اقتصاددان اسرائیلی درباره سیاست‌های اقتصادی نتانیاهو

ده‌ها اقتصاددان اسرائیلی نسبت به پیامد سیاست‌های کابینه رژیم صهیونیستی در قبال توزیع بودجه بر اساس توافقات ائتلافی و وخامت اوضاع اقتصادی این رژیم درپی این سیاست‌ها هشدار دادند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزنامه صهیونیست «معاریو» در این باره نوشت: ۲۸ اقتصاددان از جمله «آوی بن بست» مدیر کل سابق وزارت دارایی و «آئودی نیسان» رئیس سابق بخش بودجه اسرائیل در پیامی نسبت به توزیع بودجه میان اعضای ائتلاف کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل هشدار داده‌اند.

در این پیام آمده است: توزیع منابع مالی در چارچوب توافقات ائتلافی، به اقتصاد، آینده و شکوفایی اسرائیل خسارت‌های قابل توجه و گسترده‌ای وارد خواهد کرد.

این اقتصاددانان صهیونیست در ادامه نسبت به اختصاص مبالغ قابل توجه به مراکز آموزشی غیر رسمی «حریدی» (از تشکل‌های ائتلاف حاکم و متشکل از صهیونیست‌های ارتدوکس و افراطی) هشدار داده اند.

در این پیام همچنین تاکید شده است که کابینه نتانیاهو نه تنها درصدد حل و فصل این مسائل نیست، بلکه تدابیری را اتخاذ می کند که مشکلات را پیچیده‌تر می کند؛ مساله‌ای که نشان از وخامت اوضاع اقتصادی در آینده و پیش رفتن به سمت جهان سومی است.

بودجه رژیم صهیونیستی قرار است که طی هفته جاری به تصویب برسد.

در همین راستا، پیش از این «زویکا فوگل» یک عضو حزب افراطی «عوتسما یهودیت» در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) تهدید کرد که در صورت تصویب نشدن افزایش بودجه حوزه انتخابیه، از حزبش می خواهد به کلیت لایحه بودجه رای ندهند.

عضو حزب افراطی «عوتسما یهودیت» در کنست روز یکشنبه در پیامی توئیتری نوشت: «بنیامین نتانیاهو» به خوبی می داند که بدون ما، او هیچ پایه ایدئولوژیک و ائتلافی (برای داشتن اکثریت در کنست و تشکیل کابینه) ندارد.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که رژیم صهیونیستی دچار گسست شدید اجتماعی و سیاسی است، روی کار آمدن تندروها این گسست را تشدید کرده، به طوری که لایحه کابینه حاکم برای انجام تغییرات قضائی، موجب ناآرامی گسترده در سرزمین های اشغالی در طول ۲۰ هفته گذشته شده است.

در حالی که کابینه نتانیاهو لایحه «تغییرات قضائی» را برای آرام کردن اوضاع مسکوت گذاشته است، تصویب لایحه بودجه به بحران جدیدی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده و هر کدام از احزاب سیاسی و گروه های اسرائیلی خواهان تصویب آن به نفع خود هستند.

بودجه رژیم صهیونیستی در حالی در کنست رسیدگی می شود که اگر دولت نتواند آن را به تصویب برساند، به طور خودکار به انحلال کابینه و برگزاری انتخابات زودرس منجر خواهد شد.

در چنین شرایطی درخواست حریدی ها (از تشکل‌های ائتلاف حاکم و متشکل از صهیونیست‌های ارتدوکس و افراطی) برای افزایش اعتبار گروه های افراطی، چالشی دیگر برای این رژیم شده به ویژه آنکه بدون حضور حریدی ها در ائتلاف حاکم، سقوط کابینه حتمی خواهد بود.

بودجه پیشنهادی برای سال ۲۰۲۴ - ۲۰۲۳ مبلغ ۴۸۴.۸ میلیارد شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی با برابری سه و نیم مقابل یک دلار) است. این رقم برای سالجاری ۴۵۲.۵ میلیارد شیکل بوده است./ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: