صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۲۷
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 13
کد خبر: ۱۹۹۱۵۸

معاون رئیس منطقه تایوان وارد نیویورک شد

معاون رئیس منطقه تایوان در مسیر سفر به پاراگوئه برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید این کشور، در اقدامی تحریک‌آمیز برای چین در نیویورک توقف کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، باوجود هشدارها و مخالفت‌های تند چین با سفر «ویلیام لای» معاون رئیس کنونی منطقه تایوان و نامزد انتخابات ریاستی آتی در این جزیره به آمریکا، او بامداد یکشنبه وارد نیویورک شد.

 

سران دولت خودخوانده تایوان به‌طور سنتی از سفر به آمریکا برای رفتن به معدود کشورهایی که روابط رسمی دیپلماتیک با این جزیره را حفظ کرده‌اند، استفاده می‌کنند و این بار لای قرار است بعد از آمریکا، در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید پاراگوئه شرکت کند.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، با این حال، اصل سفر به آمریکا اهمیت بیشتری دارد زیرا لای برای جانشینی «تسای اینگ ون» رئیس کنونی تایوان، در انتخابات بعدی در ژانویه تلاش می‌کند.

 

مقامات مطلع از این سفر خبر دادند که نه تایوان و نه آمریکا جزئیات دقیقی در مورد برنامه حضور لای در نیویورک ارائه نکرده‌اند و دو طرف قصد دارند در سکوت خبری این سفر را پیش ببرند.

 

تایپه و واشنگتن توقف‌های بین سفرهای خارجی مقامات تایوانی در آمریکا را امری عادی دانسته و دلیلی برای واکنش تلافی‌جویانه چین به بهانه اقدام تحریک‌آمیز نمی‌بینند، اما پکن این سفرهای کوتاه را نشانه دیگری از حمایت آمریکا از تایوان دانسته و اغلب واکنش نشان داده است.

 

به نوشته رویترز، نامزدهای ریاست بر منطقه تایوان معمولاً قبل از شروع انتخابات، به آمریکا سفر می‌کنند تا در مورد نامزدی خود با مقامات واشنگتن گفتگو کنند. لای در حال حاضر در اکثر نظرسنجی‌ها پیشتاز است.

 

پیش از این نیز «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن «جدایی‌طلب» خواندن ویلیام لای، تصمیم او برای سفر به آمریکا را محکوم کرده و خواستار توقف تعاملات مستقیم واشنگتن با تایپه شده بود.

 

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند./ فارس

نظر شما