صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۴۷
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۶ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 17
کد خبر: ۲۰۰۰۶۶

بهادری جهرمی:دیپلماسی باید در خدمت فناوری باشد

سخنگوی دولت به استناد گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک شورای راهبردی سیاست خارجی آمریکا گفت: در این گزارش رقبای اصلی دولت آمریکا در حوزه فضایی روسیه، چین، ایران و دیگران معرفی شده‌اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛  «علی بهادری جهرمی» روز پنجشنبه با بیان اینکه دیپلماسی و فناوری مقوم یک‌دیگر هستند، تصریح کرد: دیپلماسی باید در خدمت فناوری باشد. این مهم را در معرفی ربات جراح و پهپاد کشاورزی در سفرهای خارجی رئیس‌جمهور دیدیم.

سخنگوی دولت در مورد چرایی اهمیت حوزه فضایی اظهار کرد: در فصل دهم کتاب قدرت جغرافیا که توسط یک روزنامه‌نگار انگلیسی نوشته شده، به اهمیت حوزه فضایی در رشد کشورها پرداخته شده است. در این کتاب شرح داده می‌شود که رقابت فضایی بسیار جدی است و این دانش آینده جهان را خواهد ساخت.

بهادری جهرمی به گزارشی از مرکز تحقیقات استراتژیک شورای راهبردی سیاست خارجی آمریکا اشاره و تصریح کرد: در این گزارش که اخیرا منتشر شده، ذکر شده که نه تنها فضا زیربنای همه ابزارهای قدرت‌های ملی آمریکا است، بلکه دسترسی به فضا و آزادی مانور در این عرصه برای ایالات متحده مهم است. منظور از آزادی مانور هم عدم قدرت رقبا برای رقابت با آمریکا است.

وی ادامه داد: در این گزارش رقبای اصلی دولت آمریکا در حوزه فضایی را روسیه، چین، ایران و دیگران معرفی شده‌اند، یعنی از سه کشور نام می‌برد که یکی ایران است. در جمع‌بندی گزارش هم اذعان می‌کند که به نظر می‌رسد در دولت جدید ایران تغییر ریل قابل توجهی در چشم‌انداز موفقیت فضایی ایران صورت گرفته و دولت حمایت کاملی از قابلیت‌های فضایی کشور می‌کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این صحبت هم جدید نیست و رقبای ما سخنان مشابهی در ادوار گذشته داشته‌اند، گفت: در کتاب کارنامه منتشر نشده هم به نقل از پدر علم موشکی رژیم اسرائیل، آمده که وی می‌گوید به احترام کشوری که اساساً جزو بازیگران صنعت فضایی به ویژه حوزه موشکی نبوده و امروز به این سطح از رشد رسیده یعنی ایران، کلاه از سر بر می‌دارم.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: قطعاً این دستاوردها در حوزه صنعت فضایی با پشتیبانی مقام معظم رهبری به دست آمده است. صنعت فضایی کشور متولد انقلاب اسلامی است و تقریباً پیش از انقلاب به صورت بومی قدمی در این حوزه برداشته نشده بود. این صنعت با راهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب شکل گرفته و الگوی موفقی از شعار ما می‌توانیم، است.

وی با تأکید بر اینکه نگاه دولت به این حوزه به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت ملی است، گفت: شورای عالی فضایی کشور پس از ۱۰ سال تعطیلی، در دو سال اخیر دو بار تشکیل شده و جلسات دیگری هم خواهد داشت. برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور نیز در این شورا تدوین و اجرا شد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: هم تولید و هم پرتاب ماهواره‌ها و هم ماهواره‌های درحال ساخت ما افزایش داشته و ما به مرحله ای رسیدیم که کم کم بهره‌برداری اقتصادی از این صنعت می‌کنیم./ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما