صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 01
کد خبر: ۲۰۲۴۸۱

درگیری‌ها در کنگو ۴۸ کشته و ۷۵نفر زخمی بر جای گذاشت

دولت کنگو اعلام کرد که در جریان سرکوب اعتراضات مردم این کشور ضد سازمان ملل در شهر گوما، ۴۸نفر کشته و ۷۵نفر دیگر زخمی شدند؛ ارتش نیز ۱۶۸ نفر دیگر را دستگیر کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دولت جمهوری دموکراتیک کنگو اعلام کرد که در جریان درگیری ارتش با تظاهرکنندگان ضد سازمان ملل در شهر گوما در شرق این کشور، ۴۸نفر کشته و ۷۵نفر دیگر زخمی شدند.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، این خشونت‌ها صبح روز چهارشنبه با تجمع معترضان حامی «ابراهیم بیسیماوا» رهبر مذهبی، که مخالف فعالیت سازمان‌های غربی در کنگو است، آغاز شد.

بر اساس آنچه که خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» گزارش داده، معترضان مأموریت سازمان ملل در این کشور، مونوسکو و سایر سازمان‌ها را به اعمال اقتدار «نیمه استعماری» متهم می‌کنند.

به دنبال آغاز این اعتراضات، نیرو‌های امنیتی و دفاعی کنگو در میدان‌ها و خیابان‌های اصلی مستقر شدند تا درگیری‌ها حدود ساعت ۴صبح آغاز شود؛ ارتش ۱۶۸ نفر را برای کاهش فشار تظاهرات دستگیر کرد.

در حالی که تظاهرکنندگان ارتش را به تیراندازی بی‌رویه به سوی خودشان متهم کرده‌اند، ارتش کنگو در بیانیه‌ای مدعی شد: «معترضان یک پلیس را سنگسار کرده بودند که ۶نفر از آن‌ها با مداخله ارتش کشته شدند». دولت کنگو اعلام کرده که تحقیقات درباره این ادعای ارتش را آغاز کرده است.

فیلمی که هنوز تایید نشده، اما در فضای مجازی منتشر شده، نشان می‌دهد که سربازان ارتش کنگو اجساد مرده‌ها را در کامیونی که از شهر گوما در حال حرکت بود، انباشته می‌کنند.

هیأت نمایندگی سازمان ملل متحد در جمهوری دموکراتیک کنگو (مونوسکو) طی بیانیه‌ای تسلیت خود را ابراز کرده و اعلام کرد: «هنوز نگران تهدیدات خشونت آمیز هستیم».

از سال ۲۰۲۲ تاکنون، مأموریت این هیأت از نمایندگان سازمان ملل به دلایل متعدد، از جمله شکایت در مورد عدم حمایت آن از غیرنظامیان در برابر خشونت‌های چند دهه‌ای جنبش‌های مسلحانه، با اعتراضاتی مواجه شده است. / فارس

نظر شما