صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 31
کد خبر: ۲۰۶۳۶
پرونده جولان سوریه در اسرائیل/1

آمارهایی از جولان؛ خط مقدم مواجهه دمشق با تل آویو

خلود حصان، روزنامه نگار سوری جولان تایمز در یادداشتی اختصاصی برای راهبرد معاصر مقدماتی در رابطه با جولان اشغالی و سرگذشت روستاها و ساکنان آن تحت سرکوب رژیم صهیونیستی نوشت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در سال 1967، یکی از سرزمین های سوری که از سوی دشمن صهیونیست به اشغال در آمد، بلندی های جولان در جنوب بود. سال 1967 به دلیل شکستی که جبهه عربی طی 6 روز از ارتش رژیم صهیونیستی خورد، به "سال عقب رفت" (عام نکسة) معروف شد. از آن روز تاکنون هرچند بخش هایی از جولان به آغوش سرزمین مادری بازگشته ولی همچنان قسمت های بزرگی از آن در اشغال صهیونیست ها باقی مانده و بنظر نمی رسد که آن ها عزمی برای تحویل آن داشته باشند.

 

تعداد روستاهای جولان پیش از اشغال، 164 عدد بود که 146 مزرعه بزرگ را در بر داشت. پس از جنگ 1967، 137 روستای جولان به همراه 112 مزرعه و منطقه القنیطره به دست اسرائیلی ها افتاد. به عبارت دیگر، بیش از 90% جولان به اشغال در آمد. از تعداد اندک روستای سوری باقی مانده در جولان، تنها اهالی 6 روستا در خانه و کاشانه خود باقی ماندند و بقیه به خیل آوارگان پیوستند. این روستاها عبارتند از: مجدل شمس؛ مسعدة؛ بقعاتا؛ عین قنیة؛ سحیتا. روستای سحیتا چند سال بعد ساکنان خود را از دست داد و به این ترتیب تنها 5 روستای جولان اشغالی خالی از سکنه نشد.

 

وسعت تخریب صهیونیسم در جولان

اسرائیلی ها پس از اشغال جولان، سیاست تخریب گسترده این منطقه علیه سوری ها را در پیش گرفتند. 2 شهر سوری جولان در اشغال آن ها به همراه 131 روستا و 112 مزرعه کاملا نابود شد. در پی این تخریب ها، ساکنان جولان که پیش از جنگ 1967 154 هزار نفر بودند و 138 هزار نفر از آن ها در مناطق اشغال شده آن زندگی می کردند، به مهاجرت دسته جمعی روی آوردند. بیش از 131 هزار تن از ساکنین جولان خانه و کاشانه خود را ترک کردند. اکنون تعداد کسانی که در اردوگاه های پناهجویان در حومه دمشق و شهرهای دیگر زندگی می کنند و اصالت جولانی دارند، به حدود 800 هزار تن می رسد. تنها 8 هزار نفر در 5 روستای باقی مانده زندگی می کنند که اکنون تعداد ساکنان آن ها 20 هزار نفر شده است.

 

قنیطره‌ای که به سوریه بازگشت و جولانی که مانده

طبق توافقاتی که میان دمشق و تل آویو در قرارداد صلح 1974 انجام گرفت.، شهر قنیطره به سوریه برگردانده شد ولی این شهر تا امروز بازسازی نشده زیرا دمشق بازسازی آن را پیش از عقب نشینی اسرائیل به مرزهای شناخته شده بین المللی، نوعی مشروعیت بخشی به اشغال خاکش می داند. به همین دلیل علی رغم این که بازسازی قنیطره و بازگشت آوارگان در قرارداد آتش بس دو طرف در 1974 عینا ذکر شده ولی حکومت سوریه تاکید دارد که اجازه بازسازی تا عقب رفتن کامل اسرائیل داده نخواهد شد.

 

یادگارهای سوری در اسرائیل

برغم تمامی فشارها و کارشکنی هایی که رژیم صهیونیستی علیه اهالی سوری الاصل جولان روا می دارد، همچنان 20 هزار تن از آن ها در منزلگاه خود باقی مانده اند. امروز در جولان غربی (که تحت اشغال رژیم صهیونیستی است)، 40 هزار نفر زندگی می کنند که نیمی از آن ها سوری الاصل و عرب هستند. 18 هزار و 500 نفر آن ها دروز و تقریبا 2500 علوی. 17 هزار نفر هم از اسرائیلی هایی هستند که پس از 1967 به مرور به این ناحیه آمدند و به نوعی اینجا را وطن خود کردند. اهالی علوی و دروز جولان با وجود اشغال و فشار اسرائیل همچنان تابعیت سوری خود را حفظ کرده اند و تلاش چندین باره رژیم صهیونیستی برای تحمیل تابعیت اسرائیلی بر آن ها به جایی نرسیده است.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: