صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 07
کد خبر: ۲۰۷۳۱۴

توصیه‌های مفید طب ایرانی برای پیشگیری و بهبود پوکی استخوان

عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: پوکی استخوان اغلب با افزایش سازوکار‌های سردی زا همراه است، هرچند این تمام مسئله نیست، اما از مهمترین بازدارنده‌های بهبود بخشی است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ صادق شکری با بیان اینکه در دنیای امروز، یکی از بیماری‌های شایع و مزمن در افراد، پوکی استخوان است. پوکی استخوان نوعی اختلال اسکلتی است. تراکم و استحکام استخوان‌ها کاسته شده و خطر شکستگی استخوان بیشتر می‌شود خاطر نشان کرد: مچ دست، ستون فقرات و لگن در افراد، بیشتر در معرض آسیب است، این عارضه در سنین بالای ۴۵ سال و خانم‌ها بخصوص بعد از یائسگی و سفید پوستان بیشتر دیده می‌شود و همچنین این بیماری از دیدگاه طب ایرانی بیشتر در طبع سرد بروز پیدا می‌کند.

وی، ژنتیک، سبک زندگی نادرست، عوامل محیطی و عارضه برخی درمان‌ها و دارو‌ها مانند کم خونی، برخی اختلالات تیروئید، دیابت، آرتریت روماتوئید و مصرف برخی دارو‌های کورتون‌دار، دارو‌های ضد افسردگی را از عوامل سردی طبع دانست و افزود: بسته به عوامل پیدایش، تثبیت، تشدید یا تخفیف در این اختلال، رویکرد مدیریت بیماری متفاوت خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه، اصلاح سبک زندگی در طب ایرانی جایگاهی بنیادین دارد، گفت: کم‌تحرکی، استرس‌های مداوم، خواب ناکافی و کم کیفیت، شیوه نادرست خوردن و نوشیدن مانند مصرف مایعات و ماست بیش از اندازه مجاز همراه با غذا در بیشتر مزاج‌ها، جویدن ناکافی، درهم خوری و برهم خوری و مصرف بیش از نیاز، مصرف مواد غذایی نامناسب، افرادی که رژیم‌های لاغری سخت و خودسرانه می‌گیرند که املاح و ویتامین‌های بدن آن‌ها مانند ویتامین D۳، روی و فسفر کاهش پیدا می‌کند، استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی، مصرف بیش ازحد ترشی و سرکه‌های صنعتی و نوشیدن چای پُررنگ از عوامل ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود.

دکتر شکری، از مهم‌ترین علائم پوکی استخوان به درد‌های مفصلی اشاره نمود و افزود: در این بیماری، فرد نمی‌تواند به مدت طولانی بایستد؛ راست بنشیند، با گذشت زمان قدشان کوتاه می‌شود و با کوچکترین فشار، استخوان‌ها، خُرد می‌شود و می‌شکند.

عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل، مدیریت سردی طبع را، علاوه بر افزایش اثربخشی اقدامات درمانی، در موارد مقاوم به درمان نیز کمک کننده دانست و تصریح کرد: فرد بین ساعات ۱۱ تا ۱۵ به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پا‌های خود را مقابل نور ملایم خورشید بگذارد تا ویتامین D۳ آن‌ها تأمین شود، این افراد هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها احتیاط کنند. ورزش و نرمش‌های ملایم برای مبتلایان به پوکی استخوان ضروری است. ماساژ روزانه و روغن‌مالی مناسب مانند روغن زیتون، روغن خردل، روغن نارگیل، روغن بادام تلخ، اسانس نعناع و .. به واسطه بهبود گردش خون و مواد در بدن مورد توجه است.

عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل، شیر و لبنیات به ویژه در فصول سرد را تشدید کننده سردی طبع دانست و افزود: شیر و لبنیات، بهتر است به همراه مصلحات استفاده شود، پنیر به همراه پونه، سیاه‌دانه و گردو مصرف شود، ماست یا دوغ همراه کاکوتی، زیره، شوید و گل‌سرخ و کشک هم به همراه نعناع و گردو پیشنهاد می‌شود، شیر با زنجبیل نیز قابل توصیه است، مصرف مصلحات همراه لبنیات علاوه بر اینکه به تعدیل طبع سرد لبنیات کمک می‌کند، در جذب و هضم بهتر این مواد هم مؤثر است.

عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل، مصرف متعادل پیاز را، مانع از کاهش مواد معدنی به ویژه کلسیم موجود در سلول‌های استخوانی دانست و آن را، در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر عنوان نمود. پیاز آب میان بافتی بدن را متعادل می‌کند و تأثیر مثبتی در تعدیل سردی مزاج در این بیماران دارد.

دکتر شکری افزود: مبتلایان به پوکی استخوان می‌توانند انواع ماهی‌ها مانند ماهی ساردین را به همراه ادویه‌هایی مانند زردچوبه، زیره، فلفل سیاه، زنجبیل، دارچین و میخک مصرف کنند، مواد غذایی مانند گوشت گوسفند جوان استفاده نمایند، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی، انواع کلم‌ها مانند کلم بنفش توصیه می‌شود، چهارمغز (پسته، بادام، فندق و گردو)، لوبیای سویا و خرما نیز سودمند هستند، گیاه گزنه نیز خاصیت ضد درد مفاصل و پوکی استخوان دارد، بطوری که جوشانده آن برای پیشگیری از این بیماری مفید است. / بهداشت نیوز

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: