صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 31
کد خبر: ۲۰۷۷۲

 برقراری مجدد آتش بس در ادلب

پس از روزها درگیری نظامی در استان ادلب و شمال حما، منابع سوریه از وضع مجدد آتش بس میان طرفین سخن به میان آورده‌اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛  سفر رجب طیب اردوغان به مسکو و دیدار با مقامات ارشد کاخ کرملین کویا موقتا به برقراری و وضع مجدد آتش بس در ادلب کمک نموده است. برآورد تحولات سوریه در طول هفته‌های اخیر حکایت از پیشروی نیروهای دولتی و عقب نشیتی مواضع تروریست‌ها در دو استان حما و ادلب داشت.

 

با این حال منابع سوری از وضع مجدد آتش‌بس میان طرفین سخن به میان آورده‌اند. خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد که آتش بس در استان ادلب در شمال غرب این کشور آغاز شده است.

 

این مقام نظامی سوری که خواست نامش فاش نشود، به سانا گفت: ارتش سوریه از بامداد روز ۳۱ اوت (۹ شهریور) و با حفظ حق پاسخگویی نسبت به هرگونه نقض این آتش بس از سوی تروریست ها، با این اقدام در منطقه کاهش تنش در  ادلب موافقت کرده است.

 

مرکز روسی حمیمیم  و مامور هماهنگی آشتی و نظارت بر آتش‌بس در سوریه، روز جمعه اعلام کرد که آتش بس در ادلب از دقایق نخستین بامداد شنبه از سوی ارتش دمشق  برقرار می‌شود.

 

این مرکز در بیاینه ای از گروه های مسلح خواست، از اقدامات تحریک آمیز دست بردارند و به عملیات مسالمت آمیز آشتی ملی در مناطق تحت کنترل خود بپیوندند.

 

بر اساس توافق آستانه و سوچی میان آنکارا و مسکو، قرار بود ترکیه از مهر ماه سال ۱۳۹۷ با استقرار ۱۲ برجک دیدبانی بر برقراری آتش بس و تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین عناصر تروریستی در این مناطق نظارت داشته باشد، ولی عملا تروریست ها با نادیده گرفتن توافق مزبور از تحویل سلاح هایشان، خودداری کردند.

 

استان ادلب با ۱۱ درصد از  مساحت ۱۸۵ هزار و ۱۸۰ کیلومتر مربعی سوریه، در غربی ترین نقطه از خاک  این کشور و در کنار استان های حلب از شرق، حماه و لاذقیه از جنوب و غرب قرار دارد.

 

از زمان لغو آتش ‌بس (۱۴ مرداد ماه) در دو استان حماه و ادلب به دلیل اقدامات تروریست‌ها و گروه‌های مورد حمایت ترکیه، تا کنون ارتش سوریه موفق شده است، ۳۰ نقطه را با  عملیات نظامی، آزاد کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: