صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 03
کد خبر: ۲۱۲۵۲

نتانیاهو و بازی دو سر باخت

حملات موشکی حزب‌الله لبنان علیه پایگاه و خودروی نظامی اسرائیلی، نتانیاهو را بر سر دوراهی سخت قرار داده که یکی از آن‌ها روی آوردن به گزینه نظامی و دیگری سکوت در برابر حملات حزب‌الله است. هر کدام از این گزینه‌ها پیامد‌های سنگینی برای نتانیاهو در پی خواهد داشت و ممکن است به شکست وی در انتخابات آتی منجر گردد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ براساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در اسرائیل، ائتلاف آبی - سفید به رهبری بنی‌گانتس برای نخستین‌بار پس از انتخابات 9 آوریل 2019 از حزب لیکود پیشی گرفته است. حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو طی دوره اخیر به دلایل متعددی در حال عقب افتادن از احزاب رقیب خود به ویژه ائتلاف آبی - سفید است. در این میان پرونده‌های فساد نتانیاهو نخستین ضربه‌ را بر پیکر حزب لیکود وارد ساخت. علاوه بر آن مجموعه‌ای از اقدامات امنیتی نتانیاهو در حمله به کشورهای منطقه موجب انتقادات جدی علیه او در میان محافل امنیتی - نظامی شد. به ویژه اینکه رقبای او در ائتلاف آبی – سفید، فرماندهان امنیتی - نظامی باسابقه‌ای هستند که این انتقادات را به تدریج علیه او مطرح می‌کنند. عامل سوم ضعف نتانیاهو، انتقاداتی است که علیه اقدامات او در نوار غزه مطرح شده است. این امر انتقاد و خشم ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین را تشدید کرده است.

 

از این‌رو نتانیاهو برای کاهش خشم ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین و جلب آراء آن‌ها کلیدی‌ترین شعار انتخاباتی خود را «امنیت‌سازی» معرفی کرده است. در حقیقت نتانیاهو به دنبال انتقال این پیام است که بیش از هر کسی در میان رقبای سیاسی خود قادر به تحقق امنیت اسرائیل می‌باشد. علاوه بر آن نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای مقابله با رقبای سیاسی خود از جمله بنی‌گانتس، آویگدور لیبرمن و ایهود باراک که وی را به ضعف در برابر حماس و حزب‌الله و فقدان نیروی بازدارندگی در برابر گروه‌های مقاومت متهم می‌کنند، دستور حمله پهپادی به لبنان را صادر کرد.

 

با توجه به اینکه نتانیاهو ‌در انتخابات آوریل 2019 شکست خورد، سعی دارد با تأکید بر نتایج مثبت در زمینه امنیتی شمار آراء خود را گسترش دهد. در واقع انگیزه اصلی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از حمله به لبنان در راستای تبلیغات انتخابات کنست صورت گرفته است. در این بین نتانیاهو انگیزه شخصی و حزبی را بر منافع کلی رژیم صهیونیستی ترجیح داده است؛ زیرا نتانیاهو افزایش اقدامات نظامی و اقدام علیه حزب‌الله لبنان را در تقویت جایگاه خود در صندوق‌های رأی و انتخاب مجدد خود مؤثر می‌داند.

 

به دنبال تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی با پهپادهای انتحاری به لبنان در بامداد یکشنبه 3 شهریور ماه 1398 سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در واکنش به این تجاوز اعلام کرد: «تجاوز اسرائیلی‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند و زمانی که رژیم صهیونیستی، لبنان را بمباران می‌کرد به پایان رسیده و امروز لبنان در امنیت به سر می‌برد.» در پاسخ به تجاوزگری رژیم صهیونیستی، یک هفته بعد حزب‌الله با صدور بیانیه رسمی در روز یکشنبه 10 شهریور ماه 1398 اعلام کرد که «یک دستگاه خودروی نظامی اسرائیلی را نزدیک مرزهای لبنان با سه فروند موشک ضد زره هدف قرار داده و تأکید کرد که در این حمله خودروی مورد نظر منهدم شده و تمام سرنشینان آن کشته یا زخمی شده‌اند.»

 

با تحقق وعده سیدحسن نصرالله و پاسخ موشکی حزب‌الله به رژیم صهیونیستی این احتمال وجود دارد که آراء نتانیاهو و حزب لیکود در انتخابات کنست کاهش یابد؛ به همین جهت دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وزیران کابینه دستور داد تا از هرگونه مصاحبه درباره حمله حزب‌الله به یک پایگاه و خودروی اسرائیلی در مرز لبنان خودداری کنند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز به سرعت به رسانه‌ها دستور داد از انتشار هرگونه اخبار مربوط به تلفات و خسارات حمله موشکی حزب‌الله خودداری ورزند.

 

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز با هدف حمایت از نتانیاهو مدعی شد: «حمله حزب‌الله به یک پایگاه و خودروی نظامی تلفاتی به همراه نداشته است.» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی افزود: «به نظر می‌رسد تخاصم کنونی با حزب‌الله لبنان تمام شده باشد، اما قوای مسلح اسرائیل همچنان در آماده‌باش هستند.» نتانیاهو نیز مدعی شد: «در حمله‌ای که حزب‌الله انجام داد هیچ‌کس زخمی نشده و بر اساس تحولات جدید، گام‌های بعدی را در مرز‌های لبنان برخواهیم داشت.»

 

این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند بالگرد‌ نظامی دست‌کم دو زخمی را به بیمارستان حیفا منتقل کردند. علاوه بر آن گزارش‌ها حاکی از به هلاکت رسیدن فرمانده لشکر ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی است. از سوی دیگر به اعتراف محافل داخل رژیم صهیونیستی، ارتش ساعات پرالتهابی را تجربه کرد تا جایی که در ساعات اولیه حالت فوق‌العاده اعلام کرد و از شهرک‌نشینان در شمال خواست پناهگاه‌ها را باز کنند و در اماکن امن باقی بمانند.

 

در پی حمله موشکی حزب‌الله، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دیدار خود با رئیس‌جمهور هندوراس را نیمه‌کاره رها کرده و راهی یک جلسه امنیتی شد. بنیامین نتانیاهو همچنین در تماس‌هایی از آمریکا و فرانسه خواست تا با اعمال فشار تنش کنونی را متوقف کنند؛ زیرا درگیری گسترده به نفع بنیامین نتانیاهو آن هم در آستانه انتخابات کنست نیست.

 

به هر ترتیب عملیات موشکی حزب‌الله علیه پایگاه و خودروی نظامی اسرائیلی، نتانیاهو را بر سر دوراهی سخت قرار داده که یکی از آن‌ها روی آوردن به گزینه نظامی و دیگری سکوت در برابر حملات حزب‌الله است. هر کدام از این گزینه‌ها پیامد‌های سنگینی برای نتانیاهو در پی خواهد داشت و ممکن است به شکست وی در انتخابات آینده منجر گردد.

 

در حقیقت بنیامین نتانیاهو را می‌توان اصلی‌ترین بازنده عملیات حزب‌الله دانست؛ زیرا وی قصد داشت از حملات اخیر خود به لبنان برای کسب رأی در انتخابات آینده استفاده کند، اما پاسخ موشکی حزب‌الله، نتانیاهو را در برابر دو گزینه قرار داده که هر یک از آن‌ها تلخ است. یا اینکه به درگیری نظامی روی بیاورد و آن را ادامه دهد که قبل از انتخابات به شکست وی منجر خواهد شد یا اینکه سکوت اختیار کند این گزینه نیز پیامد‌هایی منفی برای وی در انتخابات آینده خواهد داشت؛ به خصوص که رقبای نتانیاهو تلاش خواهند کرد از سکوت نتانیاهو در راستای منافع انتخاباتی خود بهره‌برداری کنند.

 

البته این احتمال نیز وجود دارد که حزب‌الله به این حمله بسنده نکند و حملات دیگری را در دستور کار خود قرار دهد. در واقع این احتمال وجود دارد که پاسخ و عملیات اصلی حزب‌الله در هفته‌های آتی و نزدیک به انتخابات کنست باشد. این امر در صورت وقوع موجب تضعیف جایگاه نتانیاهو در انتخابات پیش‌رو خواهد شد. 

 

در پایان این نکته لازم به ذکر است که نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی آوریل 2019 نیز در وضعیت مشابه قرار داشت. او از طریق عادی‌سازی روابط با برخی از کشورهای عربی، برخورداری از حمایت‌ دونالد ترامپ از جمله به رسمیت شناختن جولان به عنوان بخشی از خاک رژیم صهیونیستی، هدیه انتخاباتی روسیه و بهره‌برداری از امنیتی شدن فضای منطقه توانست پیروزی خود را در انتخابات قطعی کند. حال وضعیت موجود به ضرر نتانیاهو و حزب لیکود است، اما باید منتظر هفته‌های پایانی و روکردن برگه‌های نهایی احزاب ماند و دید نتیجه انتخابات چه خواهد شد. در واقع هرآنچه هفته آخر رخ دهد نتیجه انتخابات را رقم خواهد زد.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: