صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 05
کد خبر: ۲۱۴۶۴

مقامات ارشد آمریکا زیر بار توافق صلح با طالبان نمی‌روند

پس انتشار خبرها مبنی بر کنار گذاشتن جان بولتون از پرونده صلح با طالبان، نشریه تایم نوشته است که پمپئو حاضر نیست که توافق صلح در افغانستان را امضا نماید.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مخالفت مقامات ارشد آمریکایی با صلح این کشور با افغانستان هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد. چند روز پیش بود که واشنگتن پست در گزارشی نوشت که جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ که مخالف توافق صلح و پایان جنگ طولانی آمریکا است از سیاست افغانستان کنار گذاشته شد.

 

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اظهار داشت که بولتون مخالف انجام مذاکره آمریکا و طالبان است و به همین دلیل نیز از سیاست افغانستان به حاشیه رانده شده است حتی گفته می‌شود که اجازه مشاهده توافقنامه صلح را نیز نداشته است.

 

روزنامه واشنگتن پست در آن گزارش آورد که جان بولتون از حضور نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان دفاع می‌کند و به یکی از مخالفان داخلی برای توافق صلح و پایان دادن به طولانی ترین جنگ آمریکا تبدیل شده است.

 

 روز گذشته نیز ۹ دیپلمات ارشد آمریکایی شامل پنج سفیر پیشین آمریکا در افغانستان، یک فرستاده ویژه این کشور برای افغانستان و یک معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا که در میان آنان نام‌های افرادی چون جیمز دابینز، نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور افغانستان و پاکستان، جان نیگروپونته،نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل و رایان کراکر، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان دیده می‌شود، در بیانیه مشترک نسبت به خروج شتاب زده از افغانستان هشدار داده‌اند.

 

این بیانیه درست زمانی نشر می‌شود که توافقنامه آمریکا و طالبان نهایی شده و قراراست که بزودی توسط دو طرف امضا شود.

 

در بیانیه مشترک این سفیران آمده که خروج کامل نیروهای آمریکایی پیش از آنکه دولت افغانستان با طالبان به توافق "صلح واقعی" دست یابند، این کشور را به "جنگ داخلی تمام عیار" می‌کشاند.

 

امروز اما دامنه مخالفت به وزارت خارجه نیز سرایت کرده و تایم در گزارشی از عدم موافقت پمپئو با توافق یاد شده سخن به میان آورده است. به نوشته تایم، خطر بالای به هم خوردن این توافق نامه وعدم پایبندی طالبان به آن از جمله علت های بی علاقگی پومپئو به امضای آن است.

 

تایم به نقل از مقام‌های آگاه می‌گوید توافق به‌دست‌آمده با گروه طالبان «برخی مسائل حیاتی را تضمین نمی‌کند»؛ برای نمونه ضامن حضور نیروهای آمریکایی برای مقابله با القاعده، بقای دولت متحد واشینگتن در کابل و یا حتی پایان نبردهای جاری نیست.

 

بر اساس این گزارش که هنوز هیچیک از مقامات رسمی در آمریکا و افغانستان آنرا تایید و یا رد نکرده اند در صورت امتناع مایک پمپئو از امضای این توافقنامه، سند یاد شده یا به امضای زلمی خلیل زاد فرستاده ویژه آمریکا در گفتگوهای صلح افغانستان در خواهد آمد و یا توافق در قالب بیانیه ای مشترک از سوی آمریکا و طالبان تحت حمایت کابل و برخی دیگر از کشورهای از جمله روسیه، ژاپن و چین رسمیت خواهد یافت.

 

آمریکا و طالبان طی نه دور گفت و گو در دوحه قطر که با هدف پایان دادن به خشونت ها در افغانستان صورت گرفت، بر سر مفاد یک توافق نامه به نتیجه رسیده اند.

 

بر اساس گزارش های منتشر شده، در صورت موافقت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با مفاد توافق نامه، حدود ۵۴۰۰ نظامی آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد و پنج پایگاه این کشور هم برچیده خواهد شد.

 

در حال حاضر کمتر از ۱۴ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

 

بر این اساس، طالبان نیز موافقت کرده با القاعده همکاری نکند و با دولت افغانستان وارد گفت و گو شود.

 

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه دولت آمریکا در گفت و گوهای صلح با طالبان، در سفری به کابل پیش نویس توافق نامه را به اطلاع اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان رسانده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: