صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 07
کد خبر: ۲۱۶۱۴

2 سناریوی پیش‌روی انتخابات آتی کنست و آینده نتانیاهو

به‌رغم آنکه انتخابات پیش‌روی کنست از پیچیدگی و عوامل تاثیرگذار فراوانی همراه است اما سناریوهای ممکن آن ساده و شفاف است که در این یادداشت به آنها اشاره می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در فرودین امسال انتخابات کنست رژیم صهیونیستی برگزار شد و راستگرایان موفق به کسب اکثریت آرا شدند. با آنکه بسیاری گمان می کردند نتانیاهو برای پنجمین بار نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواهد بود اما زمان مهلت قانونی برای تشکیل کابینه از سوی نتانیاهو در ابتدای خردادماه به پایان رسید و پارلمان رژیم صهیونیستی به انحلال خود و برگزاری مجدد انتخابات رأی داد.

 

دلیل این اتفاق عدم توافق لیبرمن با نتانیاهو بود. لیبرمن که جزو احزاب راست گرا بود نه با چپ ها وارد مذاکره شد و نه حاضر شد با نتانیاهو و لیکود توافق کند. لذا هیچ طرفی موفق به تشکیل دولت نشدند و رای به تکرار شدن انتخابات در شهریور ماه دادند.

 

نتایج نظرسنجی چه می‌گویند؟

حال که به انتخابات 26 شهریور (17 سپتامبر) کنست نزدیک می شویم نتایج گوناگونی از نظرسنجی های شبکه های اسرائیلی منتشر می شود. یکی از نظرسنجی های منتشر شده در وبسایت هاآرتص مربوط به شبکه 13 اسرائیل است که در آن راست‌گرایان (بدون احتساب حزب لیبرمن) ۵۴ صندلی، آبی و سفید و چپ‌گرایان ۵۵ کرسی کسب خواهند کرد. این به این معنی است که راست‌گرایان بدون راضی کردن لیبرمن نمی‌توانند کابینه تشکیل دهند. لیبرمن ۱۱ کرسی بر اساس نظرسنجی‌ها کسب خواهد کرد.

 

راست‌گرایان (بدون احتساب حزب لیبرمن)

 

آبی و سفید و چپ‌گرایان

 

اسرائیل خانه ما

 

اما نظرسنجی انجام شده از سوی انجمن مشهور مدگام پایگاه خبری عبری زبان واللا نشان می دهد که لیکود همچنان پیشتاز خواهد بود اما با این حال بدون حزب لیبرمن(اسرائیل خانه ما) قادر به تشکیل ائتلاف دولتی نخواهد بود.

 

این نظرسنجی نشان می‌دهد حزب لیکود 32 کرسی و ائتلاف آبی سفید 31 کرسی را کسب خواهد کرد و این یعنی اینکه نتانیاهو همچنان از کسب اکثریت کرسی‌ها (61 کرسی) عاجز خواهد بود و نهایتا ائتلاف او (بدون لیبرمن) بتواند 56 کرسی کنست را بدست بیاورد.

 

بر اساس نتایج این نظرسنجی، با وجود توافق نتانیاهو با موشه فیگلین در مورد کنار کشیدن حزب او (زیهوت) از رقابت‌های انتخاباتی، اما ائتلاف نتانیاهو نسبت به نظرسنجی‌های قبلی یک کرسی کمتر بدست خواهد آورد. این نظرسنجی می‌افزاید که حزب یمینا به ریاست ایلیت شاکید 9 کرسی، یهودیت توراتی 8 کرسی و شاس هم 7 کرسی را کسب خواهد کرد.

 

در مقابل، ائتلاف آبی سفید نیز نمی‌تواند بیش از 45 کرسی کسب کند که 31 کرسی را حزب آبی سفید کسب خواهد کرد و ائتلاف حزب کار و گیشر و اردوگاه دمکراتیک هم هر کدام 7 کرسی را کسب خواهند کرد. لیست مشترک عربی هم 10 کرسی را بدست خواهد آورد و اسرائیل خانه ما هم با یک کرسی کمتر نسبت به نظرسنجی قبلی نهایتا 9 کرسی را بدست خواهد آورد.

 

2 سناریوی پیش‌روی انتخابات کنست

در هفته پیش رو تا انتخابات احزاب آخرین تلاش های رسانه ای خود را برای پیروزی به کار خواهند بست. این در حالی است که حتی این انتخابات در برخی سفارت خانه های رژیم صهیونیستی آغاز شده است. یکی از تصاویر این انتخابات مربوط به مصر بود که بازتاب زیادی در رسانه ها هم داشت. اما آیا انتخابات شهریور ماه به سرنوشت انتخابات فروردین دچار خواهد شد؟ برای پاسخ به این سوال می توان سناریوهای محتمل را بررسی کرد. علی رغم آنکه انتخابات پیش رو از پیچیدگی و عوامل تاثیرگذار فراوانی همراه است اما سناریوهای ممکن آن بسیار ساده و شفاف است. لذا تصور پیروزی یا شکست برای نتانیاهو بسیار ساده است.

 

سناریوی نخست: توافق لیبرمن و نتانیاهو

اصلی ترین راه برون رفت برای نتانیاهو در شرایط کنونی جلب نظر لیبرمن است. لیبرمن وزیر جنگ پیشین کابینه نتانیاهوست که در سال 2017 در انتقاد به سیاست های نتانیاهو در قبال غزه از ائتلاف با لیکود خارج شد. لیبرمن معتقد است نتانیاهو در قبال غزه راهبردی مشخص ندارد و در خال مماشات با مقاومت غزه و حماس برای کاهش تنشهای سیاسی خود است. حال لیبرمن به یک چالش جدی برای نتانیاهو تبدیل شده است و گویا وی چاره ای جز توافق با لیبرمن و سپردن وزارتخانه جنگ را به وی ندارد.

 

روزنامه عبری «معاریو» روز در خبری از شروط لیبرمن برای حضور در دولت آینده خبر داد. لیبرمن پایان دادن به حاکمیت حماس بر نوار غزه، آغاز دوباره ترور رهبران حماس و توقف فوری کمک های قطر به نوار غزه را به عنوان اولین شرط ورود به دولت اعلام کرده است. لغو تابعیت فلسطینیان ساکن که اقدام به فعالیت های امنیتی می کنند دومین شرط لیبرمن است. سومین شرط او اجرای طرحی برای امن ساختن مناطق شمال فلسطین اشغالی برای در امان ماندن از خطرات امنیتی و زلزله است. ایجاد یک نیروی جدید در حد نیروی هوایی به عنوان نیروی موشکی و بهبود وضعیت نیروی زمینی دو خواسته دیگر لیبرمن است. تصویب قانون اعدام مجریان عملیات فردی و استشهادی، انتقال واحد ضد جاسوسی به نقب و ایجاد گزارش «شمجار» ویژه تبادل اسیران سه خواسته پایانی لیبرمن است.

 

سناریوی دوم: اخراج نتانیاهو از لیکود

سناریوی محتمل دیگر آن است که لیبرمن باری دیگر با نتانیاهو توافق نکند. این اتفاق ممکن است به اخراج نتانیاهو از لیکود منجر شود. برخی از اعضای حزب لیکود و راستگرایان اسرائیلی معتقدند آنچه مانع تشکیل دولت و پیوستن کرسی های حزب لیبرمن به ائتلاف راست گرایان شده زیاده خواهی و لجبازی های شخصی نتانیاهو نسبت به لیبرمن است.

 

برخی اعضای کنست این را مطرح کرده اند که امکان تغییر رهبری حزب از نتانیاهو به شخص دیگری به منظور حل این بن بست وجود دارد.

 

 این گمانه زمانی ها موجب شده است تا یائیر لاپید فرد شماره ۲ ائتلاف آبی و سفید(چپ گرایان) مدعی شود در صورتی که نتایج انتخابات پیشین تکرار شود(نتانیاهو با لیبرمن توافق نکند)، باید اقدام دیگری انجام شود و حزب لیکود که در حال حاضر تحت رهبری نتانیاهو قرار دارد، رییس خود را کنار گذاشته و کابینه وحدت را با ائتلاف آبی و سفید و بدون نتانیاهو تشکیل دهد.

 

وی که با تایمز اسرائیل مصاحبه می‌کرد مدعی شد که اعضای حزب لیکود که در حال حاضر بالاجماع از نتانیاهو در انتخابات جدید حمایت می‌کنند در صورتی که در انتخابات آتی نتواند پیروزی آشکاری را بدست بیاورد او را رها خواهند کرد.

 

این سخنان با واکنش پسر نتانیاهو هم همراه شده است. یائیر نتانیاهو مدعی شده بود که یولی ادلشتین رئیس کنست و از اعضای برجسته حزب لیکود اسرائیل به همراه آویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل بیتنا در حال طراحی کودتا علیه پدرش هستند.

 

پسر نتانیاهو برای اثبات ادعای خود به مصاحبه لیبرمن با برنامه «Meet the Press» شبکه ۱ این رژیم اشاره کرد که در آن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی گفته بود در صورتی که بنیامین نتانیاهو موافق تشکیل کابینه وحدت با حضور بنی گانتز نباشد، وی از حزب لیکود خواهد خواست تا نامزد دیگری را برای نخست وزیری معرفی کند.

 

نتانیاهو پیروز می‌شود؟

با توجه به نظرسنجی ها و اخباری که این روزها از سوی رسانه های صهیونیستی منتشر می شود می‌توان گفت نتانیاهو قطعا نخست وزیر خواهد شد مگر آنکه لیبرمن دست به انتحار سیاسی بزند. عدم توافق لیبرمن با راستگرایان می تواند وی را در ی اتهام سیاسی قرار دهد.

 

برخی تحلیل گران معتقدند اقدامات اخیر نتانیاهو در لبنان، افزایش تنش در سوریه و لغو برخی سفرهای انتخاباتی‌اش مثل سفر به مسکو و هند نشان می دهد نتانیاهو از پیروزی در انتخابات مطمئن است که آن هم ناشی از توافق با لیبرمن است. برخی رسانه های اسرائیلی طی دو روز اخیر خبرهایی مبنی بر توافق لیبرمن و نتانیاهو برای تشکیل دولت خبر داده اند. اگر این خبر صحیح باشد باید گفت قطعا نتانیاهو نخست وزیر آتی است.

 

رفتارهای انتخاباتی نتانیاهو نشان می دهد وی از پیروزی خود مطمئن است و گویا اخبارهای منتشر شده از توافق پنهانی لیبرمن و نتانیاهو در خفا در عمل هم بروزهایی داشته است. تعویق سفر به هند، ثبات در رفتارهای انتخاباتی، اعلام انتشار معامله قرن پس از انتخابات و ... همگی نشان می دهد که نتانیاهو خود را پیروز انتخابات می داند.

 

تجربه نشان داده است نتانیاهو دیگر در القای فضای امنیتی و کسب رأی از این مسیر به یک خبره تبدیل شده و با گذر از چالش‌های گوناگون بیش از ۱۲ سال خود را در رأس قدرت حفظ کرده است.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: