صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۵۹ - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 12
کد خبر: ۲۱۸۲۳۲

تحریم‌های جدید آمریکا علیه صد‌ها فرد و نهاد مرتبط با روسیه

ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی صد‌ها فرد و نهاد در کشورهایی، چون چین، ترکیه و امارات را که به ادعای آن به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند، به بهانه جنگ اوکراین تحریم کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزارت خزانه داری و امور خارجه آمریکا به صورت مشترک بیش از ۲۵۰ فرد و نهاد را هدف تحریم‌های جدید قرار دادند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما به استفاده از ابزار‌های خود برای ارتقای پاسخگویی در مورد جنایات روسیه در اوکراین و کسانی که از ماشین جنگی روسیه حمایت مالی می‌کنند، ادامه خواهیم داد.

وزارت خزانه داری نیز اعلام کرد شبکه‌ای متشکل از چهار نهاد و ۹ نفر مستقر در چین، روسیه، هنگ کنگ و پاکستان را به دلیل تسهیل و خرید تسلیحات و فناوری‌های ساخت چین و ارسال آن روسیه تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا افزود که این شبکه به دنبال دور زدن تحریم‌های آمریکا و نظام‌های کنترلی چین بر صادرات مواد نظامی است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین شرکت‌های مستقر در ترکیه، امارات و چین که در زمینه ارسال فناوری، تجهیزات مانند بلبرینگ‌های توپ یا غلتک، قطعات هواپیما و سیستم‌های اشعه ایکس فعالیت دارند و به ادعای آن به روسیه کمک می‌کنند هدف قرار داد.

شرکت‌های مستقر در چین که مورد هدف قرار گرفتند شامل شرکت‌های تجاری تصویربرداری ماهواره‌ای بودند که وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا کرده تصاویر رصدی با وضوح بالا را در اختیار گروه نظامی واگنر روسیه قرار داده‌اند.

جنگ اوکراین که در ۵ اسفند ۱۴۰۰ با نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی مسکو از سوی غرب به سرکردگی آمریکا آغاز شد، طرف‌های غربی با حمایت‌های هنگفت مالی و نظامی مسیر هرگونه دیپلماسی برای خاتمه‌دادن آتش این جنگ را مسدود کردند، اکنون کشور‌های غربی و آمریکا به‌دلیل کمک به اوکراین با بحران‌های مالی و خالی‌شدن زرادخانه‌های نظامی خود مواجه شده‌اند و جمهوریخواهان در کنگره آمریکا نیز نسبت به کمک‌های اوکراین سخت‌گیری و محدودیت ایجاد کرده‌اند.

گسترش ناتو به شرق و حضور این پیمان نظامی غربی در اوکراین و برخی جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی (سابق) از جمله نگرانی‌های روسیه است. مسکو تاکنون بار‌ها به ناتو درباره عضویت جمهوری‌های سابق شوروی در این پیمان نظامی هشدار داده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود اعلام کرده است. جلوگیری از تبدیل شدن اوکراین به پایگاه نظامی ناتو یکی از دلایل مطرح شده از سوی روسیه برای حمله به این کشور بود. / ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما