صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۲۵
  • چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 22 May 2024
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۸ - ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 19
کد خبر: ۲۱۹۲۷۷

خانه احزاب:حضوری فعال در انتخابات داریم

رئیس خانه احزاب ضمن تشریح جزئیات همایش احزاب و انتخابات که ۲۱ دی‌ماه در وزارت کشور برگزار می‌شود، از دیدار خانه احزاب با روسای جمهور و مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ خانه احزاب ایران یک سازمان مردم‌نهاد در ایران است که در سال ۱۳۷۹ از احزاب قانونی ایران شکل گرفت و در تلاش است تا فاصلهٔ بین احزاب را کاهش دهد. نهاد صنفی احزاب در دولت‌های نهم و دهم فعال نبود و با به روی کارآمدن دولت یازدهم دوباره احیا شد و اولین رئیس دوره‌ای آن را مرحوم حسن غفوری فرد برعهده گرفت و تا به امروز سه جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل بر کرسی ریاست خانه احزاب تکیه زده‌اند.

از اصولگرایان عبدالحسین روح الامینی و منوچهر متکی روئسای خانه احزاب بودند و در حال حاضر هم قرعه به نام مستقلین و اعتدال گرایان افتاده است و قدرتعلی حشمتیان دبیرکل حزب مستقل و اعتدال و رئیس جبهه مسنقلین، ریاست نهاد صنفی احزاب را برعهده دارد.

با توجه به برگزاری انتخابات در ۱۱ اسفندماه در گفت‌وگویی کوتاه با او از برنامه‌های نهاد صنفی احزاب در صحنه انتخابات جویا شدیم که رئیس خانه احزاب از دیدار حزبی‌ها با سید ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف خبر داد و در عین حال جزئیاتی از همایش «احزاب و انتخابات» را که ۲۱ دی ماه برگزار می شود را تشریح کرد.

قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، درباره مهمترین برنامه های خانه احزاب در انتخابات پیش رو، گفت: خانه احزاب به عنوان نهاد صنفی شناخته می شود و احزابی که عضو آن هستند هرکدام یک حزب سیاسی هستند و در انتخابات برنامه های خاص خود را دنبال و پیگیری می کنند. ما کمیته ای به عنوان انتخابات داریم که هر ۸ سال در اختیار یک جریان سیاسی قرار می گیرد و در حال حاضر این کمیته در اختیار جریان اصلاحات است و مصطفی کواکبیان ریاست کمیته را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: همایشی ۲۱ دی ماه با عنوان«احزاب و انتخابات» با حضور تمام احزاب در وزارت کشور برگزار می شود و احمد وحیدی وزیر کشور، شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور، رئیس خانه احزاب، رئیس کمیته انتخابات سخنرانی خواهند کرد، همچنین از هر فراکسیون هم سه نفر به تشریح دیدگاه ها و برنامه های خود خواهند پرداخت.

خانه احزاب به دنبال مشارکت مردم در انتخابات است

رئیس خانه احزاب با بیان اینکه خانه احزاب می‌خواهد برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش قدم شود، اظهار کرد: البته نیازمند کمک دولتمردان و مسئولان هستیم. در همین راستا از سران سه قوه خواسته ایم دیداری با خانه احزاب داشته باشند و امیدواریم قبل از برگزاری انتخابات وقت از سوی آنها داده شود تا از نظرات و هم اندیشی سران سه قوه نیز استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه احزاب می توانند در مشارکت حداکثری مردم تاثیرگذر باشند، یاد آور شد: در هر دوره ای که به احزاب بها داده شد و خانه احزاب موثر و مفید بود، ما با افزایش مشارکت رو به رو شدیم. برای نمونه مجلس پنجم ۷۶.۲ درصد بالاترین میزان مشارکت را به خود اختصاص داد و از آنجا که در مجلس یازدهم احزاب فعال ظاهر نشدند میزان مشارکت به حدود ۴۰ درصد رسید.

دیدار با رئیس‌جمهور و قالیباف به زودی

رئیس خانه احزاب در پاسخ به این سوال که دیدار خانه احزاب با سران قوا چه زمانی انجام می شود؟، گفت: دفتر ریاست جمهوری و رئیس مجلس اسامی احزاب را دریافت کرده و منتظر هستیم به زودی این دیدار ـ قبل از انتخابات ـ برگزار شود.

حشمتیان درخصوص اینکه فضای سیاسی و انتخابات و تحرکات احزاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟، اظهار کرد: فضای کشور هنوز انتخاباتی نشده است و امیدواریم شورای نگهبان تعداد زیادی را تایید کند تا فضای رقابت گرم‌تر شود.

وی که ریاست جبهه مستقلین و اعتدال گرایان را هم برعهده دارد، درباره تحرکات جبهه متبوعش در عرصه انتخابات، گفت: منتظر هستیم تایید نهایی از سوی شورای نگهبان اعلام شود تا تصمیم گیری کنیم، قطعا می‌خواهیم حضوری فعال در انتخابات داشته باشیم و برای آن برنامه ریزی کنیم./ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما