صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - 2023 December 24
کد خبر: ۲۱۹۹۸۸

پاسخ آموزش و پرورش به افت معدل خرداد دانش آموزان

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره شائبه افت معدل دانش آموزان در خرداد ۱۴۰۲ که اخیرا آمار آن منتشر شد و قیاس آن با معدل دانش آموزان در سال‌های قبل، گفت: قیاس آزمون خرداد ۱۴۰۲ با آزمون سال‌های قبل «مع الفارغ» است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ محسن زارعی در ویژه برنامه «گفتگو» که به صورت زنده از شبکه شاد پخش شد، درباره واکنش‌ها نسبت به نتایج امتحانات نهایی دانش آموزان در خرداد ۱۴۰۲ و قیاس آن با نتایج سال‌های قبل، اظهار کرد: این روز‌ها نتایج حاصل از آزمون نهایی خرداد ماه مبنای قضاوتی شد که گفته می‌شود «افت معدل در آموزش و پرورش» رقم خورده است و یا «دانش آموزان دچار افت شدید آموزشی شده‌اند»؛ این در حالی است که وقتی قضاوتی انجام می‌شود باید مساله را کامل تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه در خرداد ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، یک تغییر رویکرد بود، یادآور شد: آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور سراسری را یک فرصت دید و این امر را مبنای یک تحول قرار داد. این تحول به عنوان یک تغییر مسیر برای آموزش و پرورش رقم خورد. خروجی آموزش و پرورش به نظام آموزش عالی و جامعه چالش اصلی نظام آموزش و پرورش بود. سوال این بود چرا دانش آموزان به دنبال یادگیری «کپسولی» هستند و مبتنی و با تاکید بر حافظه محوری این اتفاق رقم می‌خورد و با تاکید بر همین حافظه محوری ارزشیابی رقم می‌خورد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش برای فاصله گرفتن از این حافظه محوری در ارزشیابی خود تغییر رویکرد داد، تصریح کرد: باید گفت در سال‌های قبل نظام دیگری تحت عنوان نظام سنجش در قالب آزمون‌های چهارگزینه‌ای و کنکور در پایان تحصیلات دانش آمزوان به عنوان آزمون سرنوشت ساز وجود داشت که آینده دانش آموز را رقم می‌زد. دانش آموزان نیز باید خود را برای این آزمون سرنوشت‌ساز مهیا می‌کردند. موفقیت در این آزمون با تاکید بر تکنیک‌ها حاصل می‌شد و آزمونی کاملا هنجاری بود. این امر آنچنان به نظام آموزش عمومی سایه افکنده بود که حافظه محوری یک اصل برای دانش آموزوان شده بود.

آموزش و پرورش بنا داشت کاملا وضعیت موجود را به نمایش بگذارد

وی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور سراسری باعث شد آموزش و پرورش مسیر خود را از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق دانش آموزان سوق دهد، توضیح داد: آموزش و پرورش ارزشیابی را نقطه شروعی برای یک تحول قرار داد و تصمیم بر این امر شد که ارزشیابی نقطه آغاز تحول این مسیر باشد. این تحول با طراحی سوالات مبتنی بر فهموم از خرداد ۱۴۰۱ شروع شد و با شیبی ملایم در شهریور و دی ماه ۱۴۰۱ ادامه یافت و در خرداد ۱۴۰۲ تکمیل شد. آزمون نهایی خرداد ۱۴۰۲ با رویکردی متفاوت در شیوه اجرا و طراحی سوال برگزار شد چراکه آموزش و پرورش بنا داشت کاملا وضعیت موجود را به نمایش بگذارد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تاکید کرد: قیاس آزمون خرداد ۱۴۰۲ با آزمون‌های سال‌های قبل قیاس مع الفارغ است چراکه این آزمون‌ها با یکدیگر هم‌وزن نبودند و در آزمون خرداد ۱۴۰۲ هدف اصلی آموزش و پرورش تغییر رویکرد بود. در اجرا و تصحیح نیز برای اینکه کوچک‌ترین خطایی انجام نگیرد، دو بار تصحیح الکترونیکی رقم خورد که برای استانداردسازی کامل این اقدام انجام شده است.

زارعی با بیان اینکه آموزش و پرورش خروجی آزمون خرداد ۱۴۰۲ را مبنای تحلیل قرار داد، افزود: باید تغییر روش‌های تدریس در دبیران و تغییر در مطالعه دانش آموزان انجام شود تا دانش آموزان خود را برای یادگیری مفهومی و عمیق آماده کنند. / ایسنا

مطالب مرتبط
نظر شما