صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 16
کد خبر: ۲۲۴۵۶

سند آمریکایی‌ها برای متهم کردن ایران در حمله به آرامکو چیست؟

رسانه های غربی مبادرت به انتشار برخی داده‌هایی هوایی کرده و مدعی شده اند که سازمان های امنیتی آمریکا بر اساس عکس های ماهواره‌ای و ضریب حملات، ایران را متهم به نقش داشتن در حمله به پالایشگاه سعودی نموده اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ حمله پهپادی انصارالله به پالایشگاه های سعودی و پیامدهای آن همچنان در راس اخبار رسانه های بین المللی قرار دارد. با آغاز به کار بازارهای نفت و دو روز پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که تولید نفت این کشور را دچار اختلال جدی کرده، گزارش‌ها حاکی از افزایش ۲۰ درصدی قیمت هر بشکه نفت خام و احتمال بالاتر رفتن بهای نفت است.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این حمله چنین مدعی شده است که : "خطوط عرضه نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته. دلایلی برای این باور هست که می دانیم کار چه کسی بوده، ما بسته به تایید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آنها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد!".

 

در خبری مرتبط که لحظاتی پیش در صدر رسانه های بین المللی قرار گرفت، منابع امنیتی آمریکایی، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم نموده‌اند. ایالات متحده آمریکا با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از تاسیسات نفتی عربستان و منابع اطلاعاتی، آن را سند دست داشتن ایران در دو حمله صورت گرفته به پالایشگاه بقیق و میدان نفتی حقل خریص اعلام کرد.

 

براساس اعلام مقامات آمریکایی که نامشان منتشر نشده، مسیر و ضریب اصابت حملات، امکان اینکه این حملات از سوی نیروهای حوثی صورت گرفته باشد مورد شک و تردید قرار گرفته است.

 

یک مقام امنیتی نیز به رویترز گفته است: «تردیدی نیست که ایران مسئول این حمله است. مهم نیست این کار چطور انجام شده، مسئله این است که راه فرار از آن نیست. پای هیچ کس دیگری در میان نیست. شواهد هیچ جهت دیگری را نشان نمی‌دهد جز ایران، که مسئول این حملات است».

 

شنبه شب هم مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت ولی تهران این اتهام را تکذیب کرد و حتی عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفت: «اظهارات پومپئو زمینه‌سازی برای اقداماتی در آینده است».

 

اتهامات یاد شده در حالی است که انصارالله یمن بلافاصله پس از وقوع حملات مسئولیت آن را برعهده گرفته است. انصارالله یمن مدعی‌اند با ۱۰ پهپاد حملات سنگینی را علیه تاسیسات نفتی اصلی عربستان صورت داده‌اند.

 

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز در پیامی توییتری ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره دست داشتن ایران در عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرد.

 

وزیر خارجه ایران در پیام توییتری امروز یکشنبه خود نوشت: «مایک پامپئو بعد از ناکامی در (سیاست) "فشار حداکثری" (علیه ایران)، دارد به "فریبکاری حداکثری" روی می‌آورد. ایالات متحده و مشتریانش در یمن به خاطر این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر نمی‌شود، گیر افتاده‌اند».

 

محمد جواد ظریف افزود: «اتهام زدن به ایران باعث پایان فاجعه نخواهد شد [اما] قبول پیشنهاد آوریل 2015 ما برای پایان جنگ و آغاز گفت‌وگو ممکن است [منجر به پایان فاجعه شود».

 

در همین رابطه «عبدالوهاب المحبشی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن روز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد که پهپادهای یمن از کشور دیگری وارد نمی‌شود.

 

المحبشی به شبکه خبری «التلفزیون العربی»‌ گفت: « پهپادهای یمن وارداتی نیست، بلکه بومی است و در یمن ساخته می‌شود».

 

وی این اظهار نظر را در پاسخ به سوال مجری شبکه تلویزیونی مزبور درباره اینکه آیا یمن پهپادهای خود را از دیگر کشورها وارد می‌کند، عنوان کرده است.

 

قدرت پهپادی یمن به خصوص پس از حملات اخیر پهپادهای ارتش این کشور به دو پالایشگاه «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق عربستان، به چالشی برای عربستان تبدیل شده است.

 

در همین ارتباط، روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشت که توان پهپادی یمنی‌ها، چالشی برای عربستان سعودی ایجاد کرده که ریاض با تسلیحات گرانقیمت هم توان مقابله با آن را ندارد.

 

روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز یکشنبه در گزارشی با موضوع پاسخ پهپادی اخیر انصارالله و ارتش یمن به حملات عربستان سعودی، نوشته است که توان پهپادی یمن، ریاض را مستأصل کرده است.

 

این روزنامه با اشاره به عملیات پهپادی روز شنبه علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی در دو منطقه «بقیق» و «خریص»، نوشته است: «این حملات نه تنها آسیب‌پذیری عربستان سعودی در جنگ علیه حوثی‌ها را برملا کرد، بلکه نشان داد که انجام چنین حملات مهمی تا چه حد کم‌هزینه شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: