صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۴۲
  • پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
  • Thursday 25 January 2024
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 25
کد خبر: ۲۲۵۱۹۱

روح‌الامینی: در انتخابات ۱۴۰۲ شانس بانوان در کلانشهر‌ها زیاد است

عضو شورای مرکزی ائتلاف نیرو‌های انقلاب یادآور شد: به‌طور طبیعی احتمال اینکه در کلانشهر‌ها مانند تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز که تعداد کرسی نمایندگان آن‌ها بیشتر است و رفتار جمعی و لیستی، مقبولیت بیشتری دارد شانس خانم‌ها بیشتر است، اما ما در مجلس فعلی و در آینده حوزه‌هایی را داریم که زنان یک‌تنه به رقابت می‌پردازند و آقایان را کنار می‌زنند. البته امیدواریم در مجلس آینده شاهد حضور بیشتر بانوان باشیم.

به گزارش راهبرد معاصر؛ «عبدالحسین روح‌الامینی» در خصوص فرآیند تهیه فهرست نهایی شورای ائتلاف در انتخابات مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: اکنون حدود ۲۴۰۰ نفر از تهران برای ورود در فرآیند گزینش سراسری شورای ائتلاف، داوطلب انتخابات شده‌اند.

وی با بیان اینکه فرآیند نهایی شدن و رسیدن به نامزد نهایی را ابلاغ کرده‌ایم و در این راستا ۴ گام در کل استان‌ها و شهرستان‌ها تعریف شده است، افزود: گام نخست در کل استان‌ها، شهرستان‌ها و در همه حوزه‌های انتخابیه که به ما برای حضور در فهرست مراجعه کرده‌اند، دعوت به مصاحبه و امتیازبندی است.

روح‌الامینی همچنین یادآور شد: بعد از مصاحبه و امتیازبندی، ۵ نفر از برگزیدگان به مجامع انتخابیه شهرستان معرفی می‌شوند و در یک جمع الکترال که متشکل از شورای مرکزی و یک جمع برگزیده‌ای هستند، برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه بعد از این ارزیابی‌ها، مجمع انتخاباتی استان با ترکیبی از شورای مرکزی شهرستان‌ها و شخصیت‌ها [با یک نصاب جمعیتی تشکیل می‌شود]و در آنجا به صورت مخفی رأی‌گیری می‌شود، گفت: اگر کسانی که داوطلب بودند دوسوم‌رای آن مجامع را کسب کنند، ما آن‌ها را تنفیذ و به وزارت کشور برای استفاده از نام و نشان ائتلاف در انتخابات معرفی می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور استان‌های شورای ائتلاف نیروی‌های انقلاب اسلامی یادآور شد:، اما اگر دوسوم نصاب رأی که نصاب اجماع بالایی است کسب نشود، دونفر که بالاترین آرا را اخذ کرده‌اند به ما معرفی می‌شوند و از طریق بررسی، مصاحبه و نظرسنجی [به ازای هر کُرسی به یک نفر نامزد نهایی می‌رسیم]و او را به وزارت کشور معرفی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این روند برای کل داوطلبان اعم از زنان و مردان اجرا می‌شود و تفاوتی با هم ندارند، اظهار کرد: این چهار گام باید در استان‌ها طی شود، گام نخست در شهرستان مصاحبه، گام دوم مجمع شهرستان، گام سوم مجامع استانی و اگر رأی نصاب دوسوم اجماع محلی را اخذ نکنند؛ دو نفر که بیشترین آرا را کسب کرده‌اند در تهران پرونده آن‌ها بررسی می‌شود.

روح‌الامینی در پایان تصریح کرد: به‌طور طبیعی احتمال اینکه در کلانشهر‌ها مانند تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز که تعداد کرسی نمایندگان آن‌ها بیشتر است و رفتار جمعی و لیستی، مقبولیت بیشتری دارد شانس خانم‌ها بیشتر است، اما ما در مجلس فعلی و در آینده حوزه‌هایی را داریم که زنان یک‌تنه به رقابت می‌پردازند و آقایان را کنار می‌زنند. البته امیدواریم در مجلس آینده شاهد حضور بیشتر بانوان باشیم. / ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: