صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 22
کد خبر: ۲۲۹۷۴

مصری ها علیه فرعون به پا خواستند

تجمع اعتراضی وسیع مصری ها در میدان مشهور التحریر بر علیه دیکتاتوری نظامی حاکم بر این کشور برای دومین شب پیاپی ادامه یافت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ عبدالفتاح السیسی دیکتاتوری نظامی مصر که در سال 2013و در اقدامی خلاف موازین بین المللی بر علیه محمد مرسی رئیس جمهور مشروع و قانونی مصر کوتا کرده و قدرت را در سرزمین فراعنه قبضه نموده بود، حال و به شکلی کاملا انقلابی در معرض اعتراض های وسیعی مردمی قرار گرفته است.

 

ژنرال سیسی در طول سال های گذشته و با در پیش گرفتن سیاست مشت آهنین، قریب به 40 هزار مصری را زندانی نموده و احکام اعدام 500 تن از مخالفینش را که عمدتا به اخوان المسلمین وابسته اند صادر نموده است.

 

مردم مصر شب گذشته نیز به مانند شب پیشینش با تجمع در میادین قاهره، پایتخت این کشور از جمله میدان التحریر علیه عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری این کشور شعار سر دادند.

 

کاربران در شبکه های اجتماعی و برخی از شبکه‌های تلویزیونی مخالف دولت مصر که مراکز آنها خارج از این کشور است، تصاویر و فیلم‌های تظاهرات اعتراضی مردم مصر را منتشر کردند. در این اعتراضات، چند نفر دستگیر شدند.

 

شمار زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی همزمان با تظاهرات اعتراضی مردم مصر علیه السیسی هشتگ اعتراضی "میدان التحریر" در توئیتر را فعال کرده و علیه السیسی مطلب نوشتند.

 

فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویری از تظاهرکنندگان منتشر کردند که تصاویر رئیس‌جمهوری این کشور را در دو شهر دمیاط و المنصوره پایین می‌کشیدند.

 

صدها تظاهرکننده نیز در شعارهایی علیه سیسی خواستار کناره‌گیری او شدند و تصاویر او را پاره کردند.

 

برای اولین بار از زمان سقوط دولت محمد مرسی از طریق کودتای نظامی در سوم ژوئیه ۲۰۱۳ است که میدان التحریر در مرکز قاهره شاهد حضور صدها شهروند مصر در مخالفت با نظام عبدالفتاح سیسی است.

 

تظاهرکنندگان توانستند خود را به میدان‌های اصلی مصر از جمله میدان التحریر که نماد انقلاب ژانویه است برسانند در حالی که این میدان طی سال‌های گذشته به روی تظاهرات‌ها و تجمعات مردمی بسته بود.

 

اما نیروهای امنیتی این بار برخلاف سابق برخورد خشونت‌آمیزی با تظاهرکنندگان نداشتند.

 

همچنین استان‌های اسکندریه، سوئز، دقهلیه، الغربیه و دمیاط شاهد تظاهرات‌هایی در محکومیت سیسی و نظامش بود.

 

این خیزش جدید در پاسخ به دعوت هنرمند و تاجر و پیمانکار مصری یعنی محمد علی به پا شده که معتقد است اولین هدفش را عملی کرده و ترس ناشی از چند سال سرکوب را شکسته است.

 

محمد علی بعد از خروج تظاهرکنندگان متعهد به برداشتن گام‌های بعدی شده و از محمد زکی وزیر دفاع مصر خواسته سیسی را به دلیل ریختن خون مصری‌ها بازداشت کند.

 

وی تاکید کرد: اگر سیسی کناره‌گیری نکند و بازداشت نشود خودم به قاهره می‌آیم و وزیر دفاع مصر باید پیامدهایش را بپذیرد.

 

در این راستا هشتگ میدان- التحریر در لیست ترندها در شبکه‌های اجتماعی مصر و هشتگ سیسی برو در رتبه دوم ترندها در مصر قرار گرفت.

 

تعداد توییت‌ها روی هشتگ میدان التحریر در ساعات اولیه به ۷۰۰ هزار توییت رسید.

 

اعتراض‌های بی‌سابقه در مصر در حالی به راه افتاده که رئیس‌جمهوری این کشور برای حضور در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شده است.

 

به نوشته روزنامه القدس العربی، فعالان حامی دموکراسی در توییتر در اظهارنظرهایی به تمایل خود درباره عدم بازگشت عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر به کشور اشاره کردند.

 

آنها در توییت‌های تمسخر آمیز به اظهارات قبلی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان نشست گروه هفت اشاره کردند.

 

دونالد ترامپ درحالی که منتظر ملاقات با عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود در جریان نشست میان کشورهای عضو گروه هفت بود، وی را "دیکتاتور محبوب من" نامیده بود.

 

رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته در حالی که قرار بود در هتلی در شهر بیاریتز فرانسه با عبدالفتاح سیسی دیدار کند، گفت: "دیکتانور محبوب من کجاست؟" این در حالی بود که دست کم ۱۰ مقام آمریکایی و سه مقام مصری منتظر ورود رئیس جمهوری مصر بودند و حرف‌های ترامپ را شنیدند.

 

ایاد بغدادی، فعال توییتری نوشت، "بفرمایید، دونالد ترامپ "دیکتاتور محبوب" در مسیرش به شهر نیویورک و نزد شماست و می‌توانید او را نگه دارید، مصری‌ها نمی‌خواهند او بازگردد".

 

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی اقدام به تغییر تصاویر پروفایل‌های خود به رنگ قرمز در همبستگی با معترضان مصری کردند.

 

گفته می‌شود تظاهرات روز جمعه با بازداشت تعدادی از معترضان همراه بود و برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده شد. اکثر مغازه‌ها در مرکز قاهره بسته شدند در حالی همیشه تا پاسی از شب جمعه باز هستند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: