صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۲۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 26
کد خبر: ۲۳۳۸۵

ناتو: حضورمان در تنگه هرمز وضعیت را پچیده تر می کند

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان اتلانتیک شمالی روز پنج شنبه گفت: ناتو در تنگه هرمز حضور ندارد و بهتر است در زمان کنونی در مورد تصمیم آینده این سازمان برای اعزام نیرو به این منطقه صحبت نشود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دبیر کل ناتو درمورد آمادگی تأمین امنیت تأسیسات نفتی و حفظ امنیت آبراه ها گفت: همه متحدان ناتو نگران هستند.

 

وی افزود: من فکر می کنم که آنچه اکنون می بینیم، یک وضعیت بسیار دشوار و پیچیده است. ما در روزهای گذشته حملات به پالایشگاه های نفت در عربستان سعودی را داشتیم که ناتو و من آن را به وضوح محکوم کرده ایم. بنابراین اگر شروع به حدس و گمان درباره افزایش حضور ناتو کنم، فکر می کنم وضعیت پیچیده و دشوار را تنها سخت تر می کند. بنابراین فکر می کنم گمانه زنی درباره وضعیت فرضی ناتو به بهبود وضعیتی که اکنون در خلیج فارس می بینیم، کمک نخواهد کرد.

 

استولتنبرگ در ادامه ادعاهای خود گفت ایران عامل حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی بوده و افزود: «اما ما فکر می‌کنیم در حال حاضر مهم است در تلاش برای یافتن راهی جهت جلوگیری از تشدید تنش‌ها با ایران باشیم. بنابراین، ما از این واقعیت که آمریکا به دنبال راهی مسالمت‌آمیز است، استقبال می‌کنیم.»

 

در روزهای گذشته، بعد از حمله تلافی‌جویانه ارتش یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، مقام‌های آمریکایی ایران را به دست داشتن در این عملیات متهم کرده و تهدیداتی را علیه ایران مطرح کرده‌اند.

 

دبیر کل ناتو همچنین در مورد خروج احتمالی ناتو از افغانستان گفت: ایالات متحده و ناتو هم اکنون در کنار یکدیگر در افغانستان حضور دارند و ما در سال ۲۰۱۱ هنگامی که اولین سربازان ایالات متحده به همراه سایر کشورهای متحد ناتو به افغانستان اعزام شدند ما نیز به آنان ملحق شدیم.

 

به گفته استولتبرگ ما از ابتدا در آنجا بوده ایم. ما درباره حضور آینده خود با هم تصمیم می گیریم. و هنگامی که زمان مناسب فرا برسد، ما نیز با هم کنار خواهیم رفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: