صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 29
کد خبر: ۲۳۵۴۰

شرط و شروط بحرین برای هر گونه گفتگویی با ایران!

وزیر خارجه بحرین که در نیویورک بسر می برد در گفتگویی مدعی شده است که توافق جدید با ایران می بایستی در برگیرنده سه شرط اساسی باشد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی به پایان خود نزدیک می شود، که سران و دیپلمات های کشورهای مختلف در حال رایزنی در راستای تامین منافع حداکثری شان گام بر می دارند.

 

موضوع ایران و انتساب حملات به آرامکو به کشورمان و احتمال گفتگوی روحانی با ترامپ، بخش عمده ای از مباحث هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به خود اختصاص داده بود. امری که با مخالفت تهران با هرگونه دیداری با ترامپ، عملا آب پاکی را بر روی دستان دول اروپایی ریخت.

 

در این میان و با وجود مخالفت ایران با شروط طرف آمریکایی و اروپایی برای رسیدن به توافق احتمالی، کشور ذره ای بحرین نیز به میان آمده و برای رسیده توافق با ایران شرط و شروط تعیین نموده است.

 

اظهارات شیخ خالد بن احمد الخلیفه وزیر امور خارجه بحرین روز شنبه ششم مهرماه در مصاحبه با سایت «المانیتور» و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان شده است.

 

وی گفته است: «اگر برجام دیگری به وجود بیاید که موثر و قابل پذیرش باشد، به نفع همه باشد، مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بشود، برنامه موشکی آنها را پوشش بدهد و نیز سیاست‌های مخرب آن در منطقه را هم شامل بشود، همان چیزی خواهد بود که ما از یک برجام جدید می‌خواهیم».

 

وزیر خارجه بحرین سپس تاکید کرد که تنش‌ها در خلیج فارس نتیجه سیاست‌های «زهرآگین» حکومت ایران است.

 

وی افزود: «جمهوری اسلامی همیشه یک مسئله و مشکل بوده. اما حرفم به این معنا نیست که هیچ وقت هیچ روزنه‌ای در آن گشوده نشده است».

 

المانیتور می‌نویسد که اشاره خلیفه به دوران ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی است که ایران با کشورهای خلیج فارس روابط بهتری داشت.

 

بحرین: ایران مسئول حمله به آرامکو است

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه پادشاهی بحرین شامگاه شنبه 28 سپتامبر 2019 طی سخنانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو سعودی دانست.

 

وزیر خارجه بحرین همچنین ضمن اعلام حمایت کشورش از تلاش‌های ایالات متحده آمریکا برای رویارویی با ایران و وکلایش در منطقه افزود که «تروریسم ایرانی تهدیدی برای منطقه و اقتصاد جهانی است».

 

وزیر خارجه بحرین در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود که پادشاهی بحرین ضمن پشتیبانی از تلاش‌های ائتلاف عربی به رهبری سعودی برای حمایت از دولت قانونی یمن در رویارویی با شبه‌نظامیان حوثی حمایت شده از سوی ایران، از درخواست های‌ سودان برای خارج کردن نام این کشور از فهرست تروریسم نیز حمایت می‌کند.

 

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه همچنین بر ضرورت بازددارندگی در برابر حزب الله و ممانعت از خطر آن بر منطقه افزود که سپاه پاسداران ایران به اقدامات دخالتجویانه خود در منطقه ادامه داده و گروه‌های شبه‌نظامی ایرانی در عراق ثبات این کشور را تهدید می‌کنند.

 

درباره مسأله سوریه نیز وزیر خارجه بحرین گفت کشورش از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای برقراری مجدد ثبات در سوریه حمایت می‌کند.

 

او گفت، بحران سوریه زمینه را برای ظهور گروه‌های متعدد تروریستی مهیا ساخته است.

 

اظهارات وزیر خارجه بحرین در حمله به ایران و حزب الله در حالی است که حکومت سرکوبگر آل خلیفه سالهاست با توسل به مشت آهنین و حمایت نظامی سعودی، اکثریت شیعه شهروندان این کشور را به اسارت کرده و تا کنون موجبات مرگ و اسارت هزاران تن را فراهم آورده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: