صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 01
کد خبر: ۲۳۶۹۳

جان افشاگر اطلاعاتی آمریکا در خطر است

منابع آمریکایی به نقل از وکیل افشاگر آمریکایی که شکایتش موجب کلید خوردن پروسه استیضاح ترامپ شد، از در خطر بودن جان او سخن به میان آورده اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ افشای مکالمه دونالد ترامپ با رئیس جمهور اوکراین و درخواست نابجای او از زلنسکی مبنی بر ارائه دادن اطلاعات پسر جو بایدن را می توان بزرگترین بحران دوران ریاست جمهوری ترامپ دانست.

 

نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که تا چندی پیش در مقابل استیضاح ترامپ مقاومت می‌کرد، اکنون اظهار داشته که افکار عمومی این کشور حامی تحقیقات برای استیضاح رئیس جمهوری است.

 

همه چیز به گفتگوی ترامپ با رئیس جمهور آمریکا باز می گردد. رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند ترامپ در این مکالمه تلفنی تلاش کرده رئیس‌جمهور اوکراین را برای تحقیقات فساد از کسب و کار «جو بایدن» و پسر او «هانت» تحت فشار قرار دهد.

 

روزنامه وال‌ استریت‌ ژورنال اخیراً گزارش داد ترامپ در بخشی از آن مکالمه اعطای کمک نظامی به اوکراین را به انجام این تحقیقات منوط کرده است.

 

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواهان در مجلس سنا روز یکشنبه گفت: اگر مجلس نمایندگان لایحه استیضاح ترامپ را تصویب کند، سنا نمی تواند مانع از محاکمه رئیس جمهوری شود.

 

از زمانی که نسخه مکالمه تلفنی ترامپ با «ولادیمیر زیلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین منتشر شد، رئیس جمهوری آمریکا خواستار افشای ماهیت فرد افشاگر شده است.

 

دموکرات ها می گویند؛ فرد افشاگر بزودی در کنگره شهادت می دهد؛ اما زمانی که برای محافظت از هویت وی، تمهیدات لازم اندیشیده شود.

 

نسخه ای از مکالمه تلفنی ترامپ با همتای اوکراینی اش نشان می دهد که وی از زیلنسکی خواسته است در مورد اتهام فساد مالی علیه «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و پسر وی، تحقیق کند.

 

این مکالمه در زمان حاضر در کانون تلاش دموکرات ها برای استیضاح ترامپ و احتمال برکناری وی قرار گرفته اما برای انجام این کار، لازم است اعضای حزب جمهوریخواه به ترامپ پشت کنند.

 

«آدام شیف» رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که کنگره، برنامه شهادت افشاگر در کنگره به طور محرمانه را نهایی کرده است.

 

در همین حال، نامه تیم حقوقی افشاگر که در آن وکلای مدافع خواستار توجه به لحن ترامپ شده اند، به «جوزف مگوایر» سرپرست جامعه اطلاعات ملی آمریکا ارسال و سپس علنی شده است.

 

«اندرو باکاج» یکی از وکلای مدافع در این نامه نوشته است: وقایع هفته گذشته بر شدت نگرانی ما در مورد افشای هویت موکلمان و به خطر افتادن جان وی، افزوده است.

 

در این نامه به طور خاص به درخواست ترامپ برای افشای هویت افشاگر و فردی که اطلاعات مربوط به تماس تلفنی رؤسای جمهوری آمریکا و اوکراین را در اختیار افشاگر قرار داده، ‌ اشاره شده است.۹۱۰۹

 

در این نامه همچنین به جایزه ۵۰ هزار دلاری پرداخته که دو تن از حامیان ترامپ در ازای دریافت اطلاعات در مورد فرد افشاگر، پیشنهاد داده اند.

 

در این نامه آمده است: متأسفانه ما انتظار داریم اوضاع رو به وخامت بگذارد و برای موکل ما و هر افشاگر دیگری خطرناکتر شود؛ زیرا کنگره در صدد تحقیق در مورد این موضوع بر آمده است.

 

در شکایتی که چندی پیش تنظیم شد، این فرد افشاگر که از جامعه اطلاعاتی آمریکاست، گزارش داد که ترامپ از قدرت خود برای مداخله یک کشور خارجی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا سوء استفاده کرده است.

 

از سویی، تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ که از هفته گذشته آغاز شد، اکنون به طور خاص بر درخواست ترامپ از رئیس جمهوری اوکراین برای تحقیق در مورد بایدن و پسرش متمرکز شده است.

 

ترامپ خواستار بازداشت رئیس کمیته اطلاعات کنگره شد

رئیس جمهوری آمریکا دیروز (دوشنبه) در توئیتی بر شدت حملات خود به «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان افزود و خواستار بازداشت وی به‌ دلیل خیانت برای اغراق در بخش‌هایی از مکالمه تلفنی‌اش با رئیس‌جمهوری اوکراین شد.

 

«دونالد ترامپ» در صفحه توئیتر خود نوشت: آدام شیف به طور غیرقانونی بیانیه ای جعلی و وحشتناک ساخت و با تظاهر به اینکه مهمترین بخش تماس تلفنی من با رئیس جمهوری اوکراین است، آن را با صدای بلند برای کنگره و مردم آمریکا خواند.

 

ترامپ در ادامه این توییت پیشنهاد داد که شیف به دلیل خیانت به خاطر بزرگنمایی بخش هایی از مکالمه تلفنی اش با رئیس جمهوری اوکراین بازداشت شود.

 

شیف هفته گذشته نظارت بر جلسه استماع «جوزف مگوایر» سرپرست جامعه اطلاعات ملی آمریکا برای بررسی شکایت افشاگر تماس تلفنی ترامپ با «ولودیمیر زیلنسکی» رئیس جمهوری اوکریان را برعهده داشت.

 

در آن جلسه علنی، شیف تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین را روایت کرد تا بر اتهام تخلف مهر تایید گذارد.

 

رئیس جمهوری آمریکا در روزهای اخیر، در توئیت های رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و فرد افشاگر را آماج حملات خود قرار داده است.

 

وی محتوای تماس تلفنی خود با رئیس جمهوری اوکراین را عاری از هر گونه عیب و نقصی دانسته است.

 

ترامپ دیروز (دوشنبه) در توئیت های دیگری شکایت افشاگر تماس تلفنی را جعلی و حقه بازی خواند و بار دیگر تاکید کرد: رئیس جمهوری اوکراین گفت که هیچ فشاری از طرف من بر وی وارد نشد. پرونده بسته شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: