صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 08
کد خبر: ۲۴۲۷۲

بارزانی خطاب به لاوروف: از کردهای سوریه محافظت کنید

با افزایش احتمال حمله ی نظامی ترکیه به شرق رود فرات، مسعود و نچیروان بارزانی از مقامات روس خواستند که در این حمله از کُردهای سوریه حمایت به عمل آورند.‎

به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان و با حضور سرگئی لاوروف در عراق و بازدید او از اربیل؛ مقامات کُردنشین عراق به ملاقات با او پرداخته و تلاش نموده اند نظر مساعد کاخ کرملین را جهت حمایت از کُردهای سوریه در حمله احتمالی آنکارا به شرق رود فرات جلب نمایند.‎


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در اربیل با نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان پشت درهای بسته دیدار و گفت‌وگو کرد، به گونه‌ای که روزنامه‌نگاران تنها در ابتدای دیدار و در زمان استقبال و احوال‌پرسی حضور داشتند.

 

پیش از آن هم وزیر روسیه با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان و رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق و مسرور بارزانی، نخست وزیر این اقلیم دیدار کرده بود.

 

هنوز بیانیه‌ای رسمی پیرامون محتوای مذاکرات وزیر روسیه با رهبران اقلیم کردستان صادر نشده است اما گفته می‌شود، نمایندگان شرکت‌های نفتی بزرگ روسیه از جمله شرکت "روس نفت" و "گازپروم نفت" او را در این سفر همراهی کردند.این نخستین سفر لاوروف به اقلیم کردستان و نخستین سفرش به عراق در پنج سال گذشته است.

 

اقلیم کردستان و مسکو روابط اقتصادی و تجاری مستحکمی دارند و شرکت روس‌نفت از زمان امضای قراردادهایی در سال ۲۰۱۷، در منطقه سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

هچنین هوشیار زیباری، عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان اعلام کرد، مسعود بارزانی در دیدار با لاوروف، از وی خواست، از نفوذ مسکو برای ممانعت از هرگونه تعرض به کردهای سوریه استفاده کند.

 

وی گفت: ما درباره وضعیت فعلی کردستان سوریه، به وزیر خارجه روسیه ابراز نگرانی کردیم و مسعود بارزانی از لاوروف خواست، ترکیه را از کوچاندن مردم کردستان سوریه از این منطقه منع کند تا این وضعیت بر اقلیم کردستان هم تاثیر نگذارد.

 

زیباری سفر لاوروف به اربیل را تاریخی خواند و گفت، سفر وی به کردستان مهم و نشست مثبت بوده و رویکردها نزدیک به هم بود و لاوروف نیز از بهبود روابط اربیل و بغداد قدردانی کرد.

 

در بیانیه پس از نشست لاوروف و بارزانی آمده است، لاوروف در این دیدار بر فعالیت شرکت‌های روسیه در اقلیم تاکید کرد و گفت، بدون شک رهبران اقلیم از این شرکت‌ها حمایت می‌کنند.

 

در بیانیه وزارت خارجه روسیه در پایان مذاکرات با رهبران اقلیم نیز آمده است، در این دیدار روسیه آمادگی خود را برای همکاری با اقلیم کردستان براساس منافع متقابل، با در نظر گرفتن منافع منطقه‌ای و ملی عراق اعلام کرد.

 

همچنین در مورد ادامه رایزنی‌ها بین نهادهای ذی‌ربط با هدف انعقاد توافق‌های مشخص، تفاهم حاصل شد و وزارت خارجه روسیه با تأکید بر اهمیت تقویت توافق عراقی-عراقی از طریق گفت‌وگوی جامع ملی به گونه‌ای که به نفع گروه‌های سیاسی و گروه‌های اصلی قومی و مذهبی کشور باشد، بر رویکرد ثابت خود در حمایت از اتحاد، حاکمیت و تمامیت عراق تصریح کرد.

 

وی خواستار حل تنش موجود در منطقه خلیج فارس با اتحاد تلاش‌های همه طرف‌ها شد و از معرفی پیشاپیش مقصر در همه رویدادها انتقاد کرد.

 

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با الحکیم پس از دیدار در بغداد گفت: ما در مورد راه‌های حل و فصل اوضاع در منطقه خلیج فارس مواضع مشترکی داریم. ما و همکاران عراقی بر این باوریم که باید از طریق متحد کردن تلاش‌های همه طرف‌ها، روی حل وضعیت منطقه کار شود، نه از طریق طرح‌هایی که تفرقه ایجاد می‌کند و مقصران هر حادثه‌ای را پیشاپیش مشخص می‌کند.

 

لاوروف در این سفر خود به عراق با برهم صالح رئیس جمهوری، عادل عبدالمهدی نخست وزیر، محمد علی الحکیم وزیر خارجه و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان این کشور نیز دیدار کرد.

 

سرگئی لاوروف روز دوشنبه از بغداد به اربیل رفت و در فرودگاه از سوی مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق مورد استقبال قرار گرفت.

 

هوشیار زیباری عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق که در دیدار لاوروف و بارزانی حضور داشته به شبکه خبری «رووداو» گفت: ما در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه نگرانی مان را در باره اوضاع کنونی کردستان سوریه اعلام کردیم و بارزانی از لاوروف خواست روسیه نفوذ خود را بکار گیرد تا مردم کردستان سوریه به خاطر وضعیت کنونی، ناگزیر به فرار از این منطقه نشوند.

 

زیباری سفر وزیر خارجه روسیه به اربیل را تاریخی توصیف کرد و گفت: لاوروف وزیر خارجه یک کشور بزرگ است و دیدارش از اقلیم کردستان مهم به شمار می‌رود.

 

وزیر خارجه پیشین عراق به مذاکرات وزیر خارجه روسیه با مقام های کردستان عراق اشاره کرد و افزود: دیدگاه‌های دو طرف به هم نزدیک بود و لاوروف بهبود روابط میان اربیل و بغداد را ستود.

 

زیباری همچنین گفت که لاوروف در این دیدار بر فعالیت شرکت‌های روسی در اقلیم کردستان تاکید کرد و بدون شک بارزانی و رئیس اقلیم کردستان و نخست وزیر از این شرکت‌ها حمایت می‌کنند.

 

این گزارش می افزاید که نیروهای آمریکایی مستقر در کردستان سوریه روز دوشنبه خروج از برخی مواضع نزدیک مرزهای ترکیه را آغاز کردند که این موضوع راه را به روی عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای کرد می گشاید.

 

کاخ سفید همزمان با آمادگی ترکیه برای انجام عملیات نظامی در کردستان سوریه، اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خارج می شوند.لاوروف روز دوشنبه در ادامه سفر به عراق، برای دیدار با مقام‌های اقلیم کردستان وارد اربیل شد.

 

وی نخستین بار است که از اقلیم کردستان عراق دیدن می‌کند.لاوروف روز دوشنبه، پس از پنج سال برای نخستین بار با سفر به عراق با مقام‌های این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

 

وزیر خارجه روسیه " پس از دیدار با "محمد علی حکیم" همتای عراقی خود گفت: مسکو قراردادهای فروش اسلحه به عراق را اجرایی خواهد کرد.

 

وی افزود: دو کشور در خصوص نیاز به اجرای قراردادهای کمیته دولتی مشترک همکاری تجاری و اقتصادی، که در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) به امضا رسید، هم نظر هستند و بزودی نیز قرارداد صدور سلاح به عراق را اجرا می کنند.

 

لاورف همچنین با برهم صالح رئیس جمهوری عراق دیدار و در باره روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت وگو کرد.

 

وزیر خارجه روسیه و هیات همراه همچنین در دیدار با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در باره روابط میان دو کشور و راه های گسترش آن در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی و نیز اوضاع منطقه گفت و گو کرد.

 

ورود هزاران شورشی سوری و نیروی ارتش ترکیه به خاک سوریه

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یک منبع در شورشیان موسوم به "ارتش ملی" وابسته به "ارتش آزاد سوریه" اعلام کرد، حدود ۸۰۰۰ نیروی مسلح مخالف به اضافه نیروهای ارتش ترکیه به همراه تجهیزات نظامی شامل تانک و خودروهای زرهی از دروازه کرکمیش ترکیه عبور کرده و وارد شهر مرزی جرابلس در حومه شمال شرقی حلب شده و از آنجا به جنوب شهر جرابلس رفتند. مقصد آنها خط جبهه درگیری با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در اطراف شهر منبج است.

 

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: این اولین سری از نیروهای ارتش ماست که با ترکیه علیه نیروهای کرد وارد عملیات مشترک خواهد شد.

 

به گفته این منبع، بعد از رسیدن این نیروها و تجهیزات نیروهای پشتیبانی به خطوط درگیری در شمال منبج رسیده‌اند و این نیروها منتظر ساعت صفر برای حرکت به سمت شهر منبج هستند.

 

حرکت یگان‌های ارتش ترکیه به سمت منبج

 

همچنین منابع محلی به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند، یگان‌هایی از ارتش ترکیه در شمال سوریه عصر دوشنبه عازم شهر منبج در حومه شرقی حلب شدند.

 

به گفته این منابع، این نیروها شامل کاروانی از تجهیزات و ساز و برگ جنگی و خودروهای زرهی ارتش ترکیه بود که از سمت شهر جرابلس در شمال سوریه عازم شهر منبج شدند که تحت کنترل ترکیه و گروه‌های هم‌پیمان آن از بین شورشیان "ارتش آزاد سوریه" است. این منطقه در جریان عملیات "سپر فرات" که از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ توسط ترکیه اجرا شد، به تصرف این کشور درآمد.

 

ترکیه روز جمعه فرماندهان گروه‌های شورشی سوری موسوم به "ارتش ملی" و "جبهه ملی برای آزادسازی" را جمع و ادغام آنها در "ارتش مخالفان مسلح سوری" را برای مشارکت در عملیات شرق فرات اعلام کرد.

 

در این راستا وزارت دفاع ترکیه نیز گفته آمادگی خود را برای عملیات تکمیل کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: