صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۲۰
  • چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 24 August 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 10
کد خبر: ۲۴۴۷۴

ترکیه: ایران را از حمله خود آگاه کرده بودیم

مولود چاووش اوغلو مدعی شده است که کشورش تهران، دمشق و سازمان ملل متحد را پیش از حمله به شمال سوریه از اقدام نظامی پیش بینی شده در این باره مطلع نموده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان و با آغاز حمله همه جانبه ترکیه به شمال سوریه، مقامات تُرک بر دامنه رایزنی های دیپلماتیک خود جهت اقناع جامعه بین المللی و مشروعیت بخشی به حمله یاد شده افزوده اند.

 

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد: گفت وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان عصر امروز به ابتکار طرف ترکیه‌ای صورت گرفت و دو طرف به تبادل نظر درخصوص مسائل سوریه باتوجه به توافق‌های به دست آمده در جریان نشست سه جانبه آستانه در آنکارا ادامه دادند.

 

در گزارش دفتر مطبوعاتی کرملین آمده است: پوتین با توجه به برنامه اعلام شده از سوی ترکیه برای اجرای عملیات نظامی در شمال شرق سوریه از شرکای ترکیه‌ای دعوت کرد به دقت اوضاع را بسنجند تا به تلاش‌های جمعی برای حل و فصل بحران سوریه ضربه نزنند.

 

در همین حال دو طرف بر اهمیت تامین یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه و احترام به حق حاکمیت این کشور تاکید کردند.

 

معاون رئیس جمهوری ترکیه امروز چهارشنبه و همزمان با آغاز تهاجم این کشور به شمال سوریه در سخنانی بدون اشاره به نقض منشور ملل متحد در حمله به بخشی از خاک یک کشور مستقل بدون کسب مجوز از دولت قانونی دمشق ادعا کرد: عملیات چشمه صلح برای شرق فرات ثبات و صلح درپی خواهد داشت و مقدمه بازگشت امن سوری‌ها به وطن خود را فراهم خواهد ساخت!

 

معاون رئیس جمهور ترکیه در ادامه مدعی شد: آنکارا در خصوص تامین امنیت مرزهای کشور مصمم است. نمی توانیم در برابر ایجاد یک باتلاق ترور جدید در آن سوی مرزهای خود توسط یک گروه تروریستی که شاخه پ.ک.ک هست، بی تفاوت باشیم.

 

وی در این بار افزود: تضمین امنیت مرزهای کشور و فراهم ساختن شرایط برای بازگشت امن پناهجویان سوری به کشورشان تنها هدف ماست!

 

«مولود چاووش اوغلو» وزیرخارجه ترکیه گفت: با دعوت از سفیر ایران در آنکارا، وی را در جریان عملیات چشمه صلح نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه قرار داده ایم.

 

چاووش اوغلو که سرگرم دیدار رسمی از الجزایر است، قبل از ترک آن کشور این مطلب را در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی عنوان کرد.

 

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه سفیران پنچ عضو شورای امنیت و دیگر اعضای شورای را نیز با دعوت به وزارت خارجه ترکیه در جریان عملیات نظامی ترکیه قرار داده اند؛ افزود: در تماس با دبیرکل سازمان ملل وی را نیز در جریان عملیات نظامی ارتش ترکیه قرار داده ایم.

 

به گفته چاووش اوغلو در تماس با نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه و نیز دبیرکل ناتو آنان نیز در جریان جزئیات عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه قرار گرفته اند.

 

وزیرخارجه ترکیه با اشاره به اینکه قبلا با وزیران خارجه روسیه و ایران در تماس تلفنی مساله را طرح کرده، گفت: به درخواست وزیرخارجه آمریکا با وی یک تماس تلفنی خواهد داشت و قرار است که با وزیران خارجه آلمان و انگلستان نیز تماس تلفنی دراین رابطه برقرار شود.

 

از سوی دیگر سازمان امور دیانت ترکیه اعلام کرد که بعد از نماز صبح در تمامی مساجد ترکیه، سوره «فتح» قرائت و برای پیروزی نظامیان کشور دعا خواهد شد.

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه عصر امروز چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

 

اردوغان افزود: عملیات موسوم به «چشمه صلحِ» نیروهای ارتش ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه علیه نیروهای (پ. ک. ک) و (ی. پ. گ) و داعش در شمال سوریه آغاز شده است.

 

این عملیات با مخالفت های جهانی مواجه شده و ترکیه بدون توجه به این مخالفت ها، اقدام خود را پس از چند روز تهدید عملی کرد.

 

اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه برغم مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی صورت گرفت.

 

عملیات با بمباران مناطقی که گفته می شود تروریست ها در آن اسکان دارند در مناطق تل ابیاد و رسولاین آغاز شده و به گفته منابع نظامی، عملیات نیروی زمینی ترکیه بعد از بمباران های هوایی انجام می شود.

 

لغو سفر لاریجانی به ترکیه

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی که بنا به دعوت رسمی رییس مجلس ترکیه ، بمنظور شرکت در اجلاسی پارلمانی عازم استانبول بود، سفر خود را در پی وقوع عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه لغو کرد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: