صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 15
کد خبر: ۲۵۰۵۰

قطر: هیچ مشکلی با تهران نداریم

وزیر امور خارجه قطر در نشست امنیتی دوحه اذعان داشت که این کشور هیچ گاه در طول تاریخش با ایران مشکلی نداشته و ایران را تنها همسایه ای دانست که در وضعیت تحریم های همه جانبه علیه دوحه، در کنار قطر ایستاده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ "نشست امنیتی دوحه ۲۰۱۹"، این روزها در قطر و با حضور شماری از مقامات سیاسی و امنیتی بین المللی در حال برگزاری است. تشدید تنش ها  در منطقه میان تهران و ریاض و آغاز حملات ترکیه بر علیه مواضع کُردها در شمال سوریه، بر اهمیت نشست دوحه بیش از پیش افزوده است.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک وزیر خارجه قطر که در "نشست امنیتی دوحه - 2019" سخن می گفت ، تاکید کرد: از زمان اجرای تحریم توسط کشورهای همسایه در سال ۲۰۱۷ ایران همواره به دوحه کمک کرده است.

 

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود را با این کشور قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی را هم به روی آن بستند.

 

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در خصوص روابط میان آمریکا و ایران و احتمال میانجی گری این کشور برای بهبود  روابط تهران و واشنگتن ، اظهار داشت ؛ ما واسطه بین ایران و آمریکا نیستیم، اما می خواهیم مطمئن شویم که بین آنها هیچ گونه درگیری رخ نمی دهد که بتواند بر اوضاع در منطقه و سایر کشورها تاثیر بگذارد.

 

وی درباره حمله ترکیه به شمال سوریه نیز تصریح کرد که نمی‌توان ترکیه را سرزنش کرد و این اقدام ترکیه برای از بین بردن تهدید قریب‌الوقوع و خطری است که امنیت ترکیه را هدف قرار می‌دهد.

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هفدهم مهر ماه جاری در فرمانی، آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (عمدتا کُرد) را اعلام کرد.

 

وزیر خارجه قطر با تروریستی خواندن "پ.ک.ک" گروه های مسلح زیر مجموعه آن را تهدیدی علیه ترکیه ارزیابی کرد و افزود: آنکارا تنها یک هدف دارد و آن مقابله با تهدیدات علیه امنیت ملی این کشور است و ترکیه به وضوح اعلام کرده که قصد ماندن در خاک سوریه را ندارد.

 

وی همچنین گفت: کردهای ترکیه به راحتی در این کشور زندگی می کنند و حضور ترکیه در سوریه ربطی به مباحث نژادی ندارد و ما تاکنون خبری مبنی بر پاکسازی نژادی از سوی ترکیه نشنیده ایم و مناطق آزاد شده در سوریه اکنون وضعیت به مراتب بهتری دارند.

 

دوحه از اخوان المسلمین مصر حمایت نمی کند

وزیر خارجه قطر همچنین حمایت کشورش از "اخوان المسلمین" مصر و نیز گروه تروریستی "جبهه النصره" را رد و تاکید کرد که دوحه هیچ حمایتی از اخوان المسلمین نکرده و تنها از "محمد مرسی" رئیس جمهوری پیشین این کشور به عنوان منتخب ملت مصر حمایت کرده است.

 

آل ثانی در خصوص حمایت از گروه تروریستی النصره هم گفت: ما از همه گروه های مخالف مسلح دولت سوریه حمایت می کردیم و این کاری است که بقیه کشورها هم از گروه های مسلح و مخالف دمشق انجام می دادند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: