صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 22
کد خبر: ۲۵۶۶۴

تجلیل از خالقان عاشورایی در چله عشق

شب گذشته و در آیینی تحت نام چله عشق از خالقان چهل اثر برجسته ی فرهنگی و هنری مرتبط با واقعه عاشورا در سازمان کتابخانه ملی تقدیر شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان با آیین ملی«چله عشق»؛ با حضور اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و دیگر چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری کشور عصر دوشنبه برگزار شد خالقان چهل سند ماندگار عاشورایی با اهدای تندیس تجلیل شدند.

 

در ابتدای این آیین که برای تجلیل از ۸ موسیقی‌دان به همراه ۱۰ سینماگر مطرح کشور که آثاری با موضوع قیام امام حسین(ع) خلق کرده‌ بودند، تدارک دیده شده بود، اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مقدمتان را در مراسم تکریم آثار ماندگار و خالقان این آثار گرامی می‌دارم، آمده‌اید تا به یکدیگر یادآور شویم که عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ مبتنی بر معرفت و حسین ارایه دهنده این معرفت به بشریت است تا انسان‌ها بدانند ماموریت بشریت کسب آرامش و دوست داشتن دیگر انسان هاست.

 

وی افزود: بدین سان تجربه زیست بهشتی را در سرای این جهان حس کنند. اینک در جمع کسانی هستیم که با خلق آثارشان حسین را از غربت و تنهایی درآورند و حمیت، ایثار، وفاداری و... به عهد حسینی را در سایه عشق به نمایش گذاشتند تا ما بدانیم حسین رسالتش را در عشق به انسان‌ها برای نجات از گمراهی، کمال و دانایی و تا بدان جا رسانده که زمزمه‌شان چنین به گوش برسد.

 

سپس وی گفت: ما اینک برای امام زنده‌ای دور هم جمع شده‌ایم که فریادش را به گوش بشنویم. سلام بر یاری کنندگان عاشورا در آیین «چله عشق»‌.در ادامه مجید انتظامی به همراه گروهش به اجرای چند قطعه موسیقی پرداختند.

 


در این مراسم از خالقان ۴۰ اثر برجسته‌ای که در گونه‌های مختلف فرهنگی و هنری مرتبط با واقعه عاشورا از جمله تالیف و پژوهش، هنرهای تجسمی و ترسیمی، هنرهای دراماتیک، موسیقی و ادبیات تولید شده در پنج بخش تقدیر شد.

 

در بخش هنرهای تجسمی، محمود فرشچیان، محمدباقر آقامیری، حسین قوللر آغاسی، غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و جلیل رسولی تجلیل شدند.

 

در ادامه از علیرضا شجاع نوری، رضا کیانیان، فرامرز قریبیان، علیرضا رئیسیان، ناصر تقوایی، سید داود میرباقری، بهرام بیضایی، احمدرضا درویش، مهدی فخیم زاده، عباس کیارستمی، علی رفیعی، بهروز غریب پور و محمد رحمانیان نیز در بخش هنرهای دراماتیک این آیین ملی تقدیر شد.

 

در بخش ادبیات نیز از علی موسوی گرمارودی، سید مهدی شجاعی، قیصر امین پور، ابوالقاسم حسینجانی، قادر طهماسبی و سید حسن حسینی قدردانی شد.

 

همچنین محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، لوریس چکناواریان، مجید انتظامی، صدیقه بحرانی، تورج زاهدی، فردین خلعتبری و حسام الدین سراج در دیگر بخش از این آیین ملی که مربوط به بخش موسیقی می شد مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

 

و در پایان در حوزه تالیف و پژوهش آیین ملی چله عشق نیز از سید جعفر شهیدی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، شیخ عباس قمی، محمد ابراهیم آیتی، رسول جعفریان، محمد اسفندیاری و علی شریعتی نیز قدردانی شد.

 

در این مراسم مجید انتظامی آهنگساز و موسیقیدان برجسته کشور پس از ۶ سال دوری از رهبری ارکستر قطعه «روز واقعه» را با همراهی ارکستر سمفونیک تهران در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اجرا کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: