صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۳۴
  • پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Thursday 16 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 23
کد خبر: ۲۵۸۴۴

مسکو: آمریکا به کُردها خیانت کرد

سخنگوی کاخ کرملین در گفتگویی اظهار داشت که ایالات متحده آمریکا با خروج نیروهایش از شمال سوریه به متحدین کُردش خیانت کرده و اگر کُردها نوار مرزی با ترکیه را ترک ننمایند با حمله شدید ارتش ترکیه مواجه خواهند شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمتر از ۲۴ ساعت پس از توافق روسیه و ترکیه بر سر تحولات حاکم بر شمال سوریه، نیروهای نظامی روس در برخی مناطق همجوار با مرزهای ترکیه مستقر شده اند. منابع محلی از استقرار نظامیان روسیه و سوریه در شهر استراتژیک کوبانی خبر داده اند.

 

دمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه در تشریح توافق یاد شده و وضع منطقه اظهارداشت: ایالات متحده در نهایت کردهای سوری را به حال خود رها کرد و همینک نیز ترجیح می‌دهد کردها را در مرز سوریه نگه دارد تا مجبور به جنگیدن با ترکیه شوند.

 

سخنگوی کاخ کرملین اظهار داشت که دولت آمریکا به کردهای سوریه خیانت کرده است و اگر نیروهای کرد سوری از منطقه امنیتی مورد توافق مسکو و آنکارا به سرعت خارج نشوند ارتش ترکیه با شدت بیشتر حملات خود را علیه آنان از سر خواهد گرفت. در این حال، دولت ترکیه اعلام کرد که این کشور اعتماد چندانی به رژیم دمشق ندارد و تنها بر اراده‌ی روسیه برای اجرای توافق صورت گرفته حساب می کند.

 

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، در پایان مذاکرات شان در شهر "سوچی" بر سر خروج نیروهای کرد سوریه از منطقۀ امنیتی تعریف شده توسط آنکارا و کنترل مشترک بخش مهمی از نوار مرزی سوریه و ترکیه با یکدیگر توافق کردند.

 

به موجب این توافق ارتش ترکیه در کنترل این نوار مرزی به طول ١۲٠ کیلومتر و عمق ٣۲ کیلومتر بین دو شهر تل ابیض که هم اکنون در کنترل ترکیه است و  "رأس العین" دست بالا را خواهد داشت.

 

توافق صورت گرفته هیچ تاریخی برای خروج نیروهای ترکیه از این منطقه تعیین نکرده است. دولت ترکیه متعهد شده که حملات خود را در شمال سوریه از سر نگیرد مشروط به اینکه واحدهای مسلح نیروهای کرد سوریه در مهلتی ١۵٠ ساعته از منطقۀ امنیتی شمال سوریه خارج شوند.

 

نیروهای نظامی روسیه و مرزبانان باید خروج نیروهای کرد از این منطقه را تسهیل سازند از جمله از شهر منبج که در آن قوای روسیه و سوریه مستقر شده اند. در پایان این مهلت نیروهای ترکیه و روسیه مشترکاً گشت زنی در نوار مرزی به عمق ده کیلومتر در خاک سوریه را برعهده خواهند گرفت.

 

آمریکا و متحدانش از سال ۲۰۱۴ در فرمت ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی در سوریه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش حضور داشتند و عملیات نظامی اجرا می‌کردند.

 

فعالیت این ائتلاف در سوریه غیرقانونی است و دولت این کشور بارها خواستار خروج نیروهای آمریکایی و متحدان آن از این کشور شد.

 

ترامپ هفته گذشته خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام کرد و به دنبال آن واحدهایی از ارتش آمریکا از مناطق شمالی سوریه که صحنه عملیات نظامی ارتش ترکیه است، خارج شدند.

 

پسکوف در ادامه سخنان خود گفت: اگر گروه‌های نظامی کرد از محدوده مرزی امن خارج نشوند عملاً در زیر ماشین جنگی ترکیه قرار خواهند گرفت.

 

روسیه و ترکیه درجریان مذاکرات ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان که بیش از شش ساعت و نیم به طول انجامید به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق ٣٠ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن عنوان شده است.

نظر شما