صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۱:۰۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 24
کد خبر: ۲۵۸۶۹
تغییرات وسیع در هرم قدرت سعودی؛

وزیر خارجه سعودی نیامده عزل شد

پادشاه سعودی در حکمی  فيصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود را به جای ابراهیم العساف به عنوان وزیر امور خارجه پادشاهی عربی سعودی منصوب کرد. گفتنی است که العساف چندی پیش به جای عادل الجبیر در این سمت گماشته شده بود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ تغییر وسیع در هرم قدرت سعودی پیش از مرگ سلمان بن عبدالعزیز و جهت تسهیل واگذاری قدرت به شاهزاده محمد بن سلمان با شدت هر چه تمام تر ادامه دارد. پس از عزل شماری از چهره های برجسته خاندان سلطنتی از قبیل مقرن بن عبدالعزیز، محمد بن نایف (ولیعهد های پیشین سعودی)، متعب بن عبدالله (رئیس گارد سلطنتی)، سلیمان بن عبدالله الحمدان، وزیر حمل و نقل عربستان سعودی و... اکنون نوبت به وزیر تازه کار امورخارجه  سعودی رسیده است.

 

خبرگزاری سعودی واس گزارش داد: ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی، شامگاه چهارشنبه 23 اکتبر 2019 طی فرمانی ملوکانه شاهزاده فيصل بن فرحان بن عبدالله بن فيصل بن فرحان آل سعود را به جای ابراهیم العساف به عنوان وزیر امور خارجه پادشاهی عربی سعودی منصوب کرد.

 

الفرحان از ۱۰ فوریه (۲۱بهمن ۹۷) به عنوان سفیر عربستان در آلمان منصوب شده بود.

 

وزیر جدید امورخارجه سعودی همچنین پیش از این به عنوان دیپلمات ارشد در سفارت عربستان در واشنگتن فعالیت داشته است.

 

الفرحان همچنین عضو شورای مدیریت صنایع نظامی عربستان از اکتبر سال ۲۰۱۷ (مهرماه ۹۶) و نیز رئیس هیات مدیره "شرکت صنایع هواپیمایی السلام" و نیز مشاور در دیوان سلطنتی سعودی بوده است.

 

العسّاف ششم دی ماه ۹۷ جایگزین "عادل الجبیر" وزیر امورخارجه اسبق سعودی شده بود.

 

وزیر خارجه برکنار شده سعودی، پیشتر وزیر دارایی این کشور و از جمله مسئولان عربستان بود که در جریان حمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان علیه شاهزاده ها و مسئولان سابق این کشور به بهانه مبارزه با فساد بازداشت و در هتل ریتز کارلتون محبوس شد اما پس از توافق های مالی با بن سلمان تبرئه و آزاد شده بود.

 

در ادامه تغییرات صورت پذیرفه، ابراهیم بن عبدالعزیز العساف نیز به سمت وزیر مشاور دولت و عضو شورای وزیران گمارده شد.

 

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس) نبیل بن محمد العامودی نیز از پست خود به عنوان وزیر حمل و نقل سعودی برکنار و به جای او صالح بن ناصر بن العلی الجاسر در پست وزیر حمل و نقل منصوب شد.

 

طی فرامین دیگر ملک سلمان؛ عبدالله بن شرف بن جمعان الغامدی با رتبه وزیر به عنوان رئیس سازمان داده‌ها و هوش مصنوعی سعودی و صالح بن محمد بن ابراهیم العثیم با رتبه ممتاز به عنوان معاون رئیس سازمان داده‌ها و هوش مصنوعی سعودی گمارده شدند.

 

همچنین عصام بن عبدالله بن خلف الوقیت نیز با رتبه ممتاز به عنوان مدیر مرکز اطلاعات ملی تعیین شد.

 

پادشاه سعودی همچنین طارق بن عبدالله بن عبدالعزیز الشدی را با رتبه ممتاز به عنوان رئیس دفتر مدیریت اطلاعات ملی منصوب کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: