صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 07
کد خبر: ۲۷۱۷۲

چراغ سبز سعودی به انصارالله

در حالی که یک مقام سعودی از گفتگوی پنهان ریاض با دولت صنعا خبر داده؛ مقامات انصارالله از تایید یا رد این مسئله پرهیز نموده اند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ جنگ ائتلاف سعودی در یمن را می توان بزرگترین بحران ولایتعهدی کوتاه مدت محمد بن سلمان دانست. ولیعهد جوان و جاه طلب سعودی با تصور سادگی جنگ فوق و اتمام آن در چند هفته با مشارکت نظامیان مصری، سودانی و اماراتی، حملات سهمگینی را به این کشور فقیر ترتیب داده و بدون موفقیتی چشمگیر در پی اتمام آبرودارانه آن بر آمده است.

 

یک مسئول سعودی روز چهارشنبه اذعان کرد که کشورش برای تمام کردن جنگ علیه یمن که آن را از حدود پنج سال پیش آغاز کرده، با صنعاء در حال گفت‌وگو است.

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از این مسئول سعودی که نامش را ذکر نکرد نوشت: «ما از سال ۲۰۱۶ کانالی باز با حوثی‌ها [جنبش انصارالله] داریم و این تماس‌ها را برای حمایت از صلح در یمن ادامه می‌دهیم».

 

ریاض تا پیش از حمله تلافی‌جویانه یمن به تأسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکو (بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان) هر گونه پیشنهاد و درخواست صنعاء برای مذاکره و پایان دادن به جنگ را رد می‌کرد اما بعد از این حمله، و ناتوانی سامانه‌های پدافندی آمریکایی ریاض برای حمایت از تأسیسات حیاتی خود، دولت سعودی را واداشت که گزینه‌های پایان تجاوز به یمن را بررسی کند.

 

انصارالله : اخبار مذاکره با عربستان را نه رد و نه تایید می کنیم

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت صنعاء هیچ یک از خطوط ارتباطی را با هیچ کشور عربی یا اسلامی، قطع نکرده است.

 

"محمد البخیتی" در گفت و گوی مستقیم با شبکه خبری العالم گفت: ما در گذشته تاکید می کردیم و امروز هم تاکید می کنیم که هیچ یک از خطوط ارتباطی را با همه کشورهای عربی و اسلامی را، قطع نکرده ایم و این خطوط ارتباطی همیشه باز بوده است و آن ها کسانی هستند که گاهی به بستن این خطوط اقدام می کنند.

 

وی افزود: ولی ما نمی توانیم به کمتر از خواسته بازیابی حاکمیت و استقلال یمن و آزادی وجب به وجب از خاک یمن راضی شویم.

 

البخیتی گفت: جنبش انصار الله، خبرهای مربوط به مذاکره میان انصارالله و عربستان را نه رد و نه تایید می کند.

 

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن درباره اینکه آیا اکنون مذاکراتی میان دو طرف وجود دارد یا نه، گفت: این موضوع را نه تایید و نه رد می کنیم، اما توپ اکنون در زمین مسئولان سعودی و اماراتی است.

 

وی افزود: ما به امید این آتش بس یک طرفه را برقرار کردیم که مقامات سعودی و اماراتی، طرح صلح را بپذیرند.

 

حمله ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی الحدیده

ائتلاف متجاوزان سعودی و عناصر وابسته به آن، مناطق مسکونی شهر الدریهمی در استان الحدیده یمن را با توپخانه هدف قرار دادند.

 

به گزارش شبکه خبری المسیره، در این حمله خانه‌های شهروندان شهر محاصره شده الدریهمی در استان الحدیده، هدف گلوله های پیایی متجاوزان قرار گرفت و خسارت‌هایی به آنها وارد شد.

 

یک منبع محلی گفت: متجاوزان و عناصر وابسته به آنها روز چهارشنبه این شهر را با بیش از ۸۰ گلوله توپ هدف قرار دادند که در جریان آن خسارت‌هایی به برخی خانه‌ها وارد و برخی از آنها نیز ویران شد.

 

روز دوشنبه نیز ۲ زن در حمله توپخانه‌ای عناصر وابسته به ائتلاف سعودی در منطقه السویق شهرستان التحیتا در این استان کشته شدند.

 

ائتلاف متجاوزان و مزدوران آنها همچنان به نقض توافق صلح سوئد ادامه می دهند.

 

دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله در مذاکرات صلحی که ۱۳ دسامبر سال گذشته (۲۲ آذر ۹۷) در استکهلم پایتخت سوئد انجام شد، به توافق هایی از جمله موضوع مبادله اسرای دو طرف دست یافتند اما این توافق ها با توجه به اختلاف ها اجرا نشد.

 

عربستان و امارات از فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند.

 

براثر این تجاوز تاکنون هزاران یمنی کشته شده و براساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

 

حمله موشکی به نیروهای مورد حمایت ائتلاف سعودی در غرب یمن

رسانه‌ها از وقوع چند انفجار شدید در مقر نیروهای مورد حمایت امارات متحده عربی در ساحل غربی یمن خبر دادند.

 

شبکه خبری المیادین لبنان شامگاه چهارشنبه (۱۵ آبان) گزارش داد که این انفجارها در اردوگاه نیروهای «تیپ‌ العمالقه» که مورد حمایت امارات است، در شهرستان «المخا» استان تعز (جنوب غربی یمن) رخ داده است.

 

برخی حساب‌های کاربری وابسته به ائتلاف سعودی در یمن مدعی شدند که انصارالله یمن بیش از چهار فروند موشک به مواضع این نیروها شلیک کرده‌اند و سامانه دفاع موشکی «پاترویت» نیز به رهگیری و مقابله با این موشک‌ها پرداخته است.

 

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی و اماراتی دقایقی بعد از این حادثه، حمله موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مواضع ائتلاف را تأیید کرد و گفت که بر اثر اصابت یک فروند موشک به انبار مهمات، شماری کشته و زخمی شده‌اند. شبکه الجزیره تعداد کشته‌ها شش تن اعلام کرده است.

 

هنوز ارتش یمن به این حمله واکنشی نشان نداده است. وب‌سایت خبری «مندب‌نیوز» گزارش داد که بر اثر این انفجارها، آتش‌سوزی رخ داده و شعله‌های آتش همچنان مشتعل است.

 

شبکه تلویزیونی «تی‌.آر.تی» ترکیه به نقل از منبعی نظامی در یمن (بدون ذکر این نکته که این منبع وابسته به کدام یک از طرفین درگیر است) گزارش داد که حمله به مواضع ائتلاف سعودی با پهپاد انتحاری صورت گرفته و بر اثر آن، شش تن کشته و شش تن دیگر زخمی شده‌اند.

 

از طرفی برخی نیز مدعی شدند که حمله با سه موشک بالستیک و یک فروند پهپاد انتحاری صورت گرفته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: