صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 28
کد خبر: ۲۹۱۴۴

تشدید شکاف ها در ناتو

پس از اظهارات مکرون مبنی بر مرگ مغزی شدن ناتو، ترکیه اعلام نموده در برنامه ناتو برای حفاظت از کشورهای بالتیک در برابر حمله احتمالی روسیه مشارکت نخواهد کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید بر میزان شکاف ها در میان رهبران ناتو به نحو فزاینده افزوده شده است. شعار اول آمریکای ترامپ در کنار تلاش او برای اخذ بیش از پیش مطالبات مالی از اروپا موجب شده تا رهبران قاره سبز در راستای ایجاد سازوکاری نظامی مجزا از آمریکا گام بردارند.

 

اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه مبنی بر مرگ مغزی شدن ناتو به رهبری آمریکا اگرچه با انتقادات برخی رهبران اروپایی منجمله مرکل مواجه شد، اما بیانگر آشکار شدن بیش از پیش جدال ها میان واشنگتن و بروکسل است.

 

حال ترکیه عضو مهم این سازمان نظامی اعلام نموده از مشارکت در طرح ناتو در حوزه بالتیک امتناع خواهد ورزید. خبرگزاری رویترز با استناد به منابع آگاه گفته بود كه آنكارا از فرستاده خود در ناتو خواسته است كه طرحی را که برای حمایت از لهستان و كشورهای بالتیك در صورت حمله روسیه ارائه شده است را امضاء نکند.

 

پیش از این دبیر کل ناتو، با اشاره به حمله ترکیه به سوریه بدون هماهنگی با ناتو، گفته بود: "حمله ترکیه به شمال سوریه توسط بسیاری از کشورهای ناتو محکوم شد. بدیهی است که موفقیت ها در مبارزه با دولت اسلامی نباید به خطر بیفتد، وضعیت پرتنش بشردوستانه نباید بدتر شود. با این وجود حداقل ما شاهد کاهش خشونت در شمال شرقی سوریه هستیم و تلاش های جدید برای یافتن راه حل سیاسی شکل گرفته اند. باید دانست که ترکیه یک متحد مهم است. "

 

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو امروز چهارشنبه درباره اعتراض ترکیه به طرح دفاعی این نهاد برای کشورهای حوزه بالتیک اعلام کرد: طرح، عزم و توانایی لازم برای دفاع از تمام متحدان خود را داریم.

 

این در حالیست که دولت ترکیه تاکنون از امضای پیمان دفاعی ناتو برای کشورهای اروپای شرقی خودداری کرده است تا بدین وسیله به متحدان خود برای وارد کردن نام کُردها در لیست گروه‌های تروریستی فشار وارد کند.

 

آنکارا امضا کردن پیمان دفاعی جدید ناتو را از تشریفات اداری رسما به نبردی دیپلماتیک تبدیل کرده است.

 

ترکیه از تمام اعضای ناتو خواسته تا گروه YPG را در لیست گروه‌های تروریستی وارد کنند.

 

ترکیه پس از آمریکا دومین ارتش بزرگ در ناتو محسوب می‌شود. این کشور در همسایگی با روسیه و منطقه خاورمیانه قرار دارد از این رو در ناتو جایگاه مهمی دارد و به همین دلیل تلاش دارد تا حد ممکن از متحدانش امتیازگیری کند.

 

پیمان دفاعی جدید ناتو برای کشورهای شرق اروپا شامل لهستان و کشورهای بالتیک یعنی استونی، لتونی و لیتوانی همسایگان روسیه می شود.

 

آنگلا مرکل: ترکیه باید همچنان عضو ناتو باقی بماند

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز ‌چهارشنبه گفت که ترکیه باید همچنان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باقی بماند.

 

وی گفت: «به عقیده من، ترکیه باید عضو ناتو باقی بماند و ما باید از این مساله حمایت کنیم. ترکیه عضوی استراتژیک و مهم برای ناتو است.»

 

مرکل در ادامه گفت که ترکیه در ناتو بدل به عضوی منزوی شده است و «شریکی دشوار»‌ برای این سازمان است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: